View : 33 Download: 0

심성계발 프로그램을 통한 여고생의 자아개념과 대인가치관 변화에 관한 연구

Title
심성계발 프로그램을 통한 여고생의 자아개념과 대인가치관 변화에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ABOUT CHANGING OF SELF CONCEPT AND PERSINNAL VALUES OF STUNENTS IN GIRL'S HIGH SCHOOL THROUGHT THE PROGRAM OF HUMAN NATURAL TRAINING
Authors
이정숙
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
심성계발프로그램여고생자아개념대인가치관
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜성
Abstract
본 연구의 목적은 심성수련 집단상담을 통한 program이 여고생의 자아개념과 대인 가치관에 미치는 변화에 관하여 알아 보고자 한다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 심성수련 집단상담에 참여한 후 실험 집단이 통제집단보다 자아개념이 긍정적인 방향으로 변화할 것인가? 둘째, 심성수련 집단상담에 참여한 후 실험집단이 통제집단보다 대인 가치관의 변화가 높아질 것인가? 본 연구의 피험자들은 사전 광고를 통하여 심성수련을 원하는 안양시내에 위치한 같은 지역 학교인 Y여자고등학교 1.2학년, A상업여자고등학교 1.2 학년 학생들을 대상으로 하였다. 참가희망자 86명에게 자아개념 검사, 대인가치관 검사의 사전검사를 실시하여 실험집단·통제집단에 각각 16명씩 배정하였고, 인문계 상업계 실험집단에 8명씩 두집단 1학년 2학년 4명으로 구성되었다. 심성수련 집단상담에 사용한 program은 자기이해, 타인이해, 관계개선의 적합하게 필요한 긍정적 자아개념과 대인가치관 성숙에 적합한 program 즉, 사단법인 한국인성 개발연구원의 지도자 연수자료, 김여옥의 심성계발 프로그램, 한양대학교 학생생활연구소에서 실시한 집단상담 프로그램, 원용흠, 함영희, 손규흥의 심성계발 프로그램을 선별적으로 구성하여 실시하였다. 심성수련 집단상담은 1주일에 4회 각각 2시간씩 3주에 걸쳐서 총 12회 24시간, 1회와 12회는 사전, 사후 검사지를 각각의 실험집단에게 실시하였으며, 통제집단은 같은 기간동안 아무런 처치도 하지 않았다. 심성수련 집단상담이 끝난 후 자아개념의 긍정적 변화정도 및 대인가치관 변화 정도를 측정하기 위하여 실험집단과 통제집단에게 자아개념 검사와 대인가치관 검사를 다시 실시하였다. 본 연구에서 사용된 도구는 자아개념 검사(정원식), 대인가치관 검사(황응연, 이경혜)이며, 자료처리는 실험 - 통제별, 인문계 - 상업계의 차이를 알아보기 위해 8Group의 차이를 분산분석을 통해 알아 보고, Duncan의 다중비교를 했으며, Paired T-test의 검증으로 점수의 증가량(사전 - 사후검사) 비교를 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 심성수련 집단상담을 실시한 후 실험집단은 통제집단보다 자아개념이 긍정적인 방향으로 의미있게 변화되었다. 2. 심성수련 집단상담을 실시한 후 실험집단은 통제집단보다 대인가치관의 변화가 의미있게 높아졌다. 3. 심성수련 집단상담을 실시한 후 자아개념, 대인가치관의 변화는 인문계 여고생과 상업계 여고생의 차이는 없었다. 그러므로 위의 결과들을 종합해 볼 때 본 연구에서 심성수련 집단상담을 통해 고둥학교 1,2학년 여고생들의 자아개념을 긍정적으로 변화시키고 대인가치관을 성장시키는데 효율적이었다고 할 수 있었다.;The purpose of the study is to find out how much have human nature training group counseling, influence on self concept and personal values. The issues in the study are as follows. First, After attending human nature training group counsel ins, wi11 the self concept change into affirmative aspect the experiment group more than the control group? Second, After attanding human nature training group counseling, will the personnal values change into promotive aspect the experiment group more than the control group? third, After attanding human nature training group counsel ins, wi11 there be no difference between the humanity and commercial girl's high school students in the change of solf concept and personnal values? All subjects in this study is the first, the second year student in the humanity girl's high school and a commercial girl's hish school who want to join in the human nature training group counseling (in the Anyang). After the pre-test of sol f concept and personnal values inventory among 86 applicants for participating in the human nature training group counsel ing spontaneously, they were assigned to each of the experimental group were divied in two parts and they consits of 8 humanity girl's high school student and 8 commercial girl's high school student The program used in the human nature trtaining group counsel ins are selectively examined, providing data for changing human nature developing after understanding self-awareness, personal -understanding, relation development, that is based in the four program suitable for developing the ablity of changing self concept, personal values. The subjects of the experimental group practicipatid in the human nature training group counseling program, for 24 hours, 3 week 12 times. The subjects of the control group did not recieve any treatment during the same period. After the treatment, all subjects were tested on the self concept and personnal values. The analysis of dispersiblity and multiplex comparison of Duncan in regard to two (experiment group/control group) * (humanity girl's high school/commercial girl's high school) is process of data to see the difference between experimental group and control group. The results of this study are as follows. First, After attanding human nature training group counsel ins, the solf concept changed into more affirmative aspect the experiment group than the control group. Second, After attanding human nature training group counselimg, the personnal values went mainful higher with the experimental group than the control group. Third, After attanding human nature training group counseling, the was no difference between the humanity girl's high school and the commercial girl's high school in the change of personnal values, self concept. therefore, counseling the result of this study human nature training group is supposed to be efficient for developing the changing of self concept affirmatirely and making personal values go higher.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE