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企業集團 參加企業의 市場集中 決定要因 分析

Title
企業集團 參加企業의 市場集中 決定要因 分析
Other Titles
(A) Study on the Factors Determining the Market concentration of the Firms in Business Group
Authors
金宗淑
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 경제학과
Keywords
기업집단참가기업시장집중제조업
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유득준
Abstract
60년대 이후 기업들은 집단화를 통해 기존기업의 확대와 새로운 시장으로의 진출을 꾀하여 왔다. 한국의 경우 인수나 합병을 이용한 경우가 대부분이다. 집단화를 통한 경영의 다각화로 새로운 시장에 진출할 경우 결과는 산업의 집중도를 높이는데 크게 작용한것으로 판단된다. 따라서 이 논문에서는 기업집단이 참가하고 있는 산업에서 집중도를 결정하는 요인을 분석하였다. 크게 다각화, 연구개발, 광고의 이론을 들어 집중도 제고효과를 설명하였다. 첫째, 다각화는 동기론적 관점에 입각하여 정태적, 동태적 접근방법으로 나누어 고려하였다. 다각화가 집중에 미치는 영향을 부의 이론과 호혜적 거래의 이론을 이용해 구명하였다. 또 실증분석 결과 가장 설명력있는 변수임이 확인되었다. 둘째, 연구개발은 기업집단의 막대한 자금력에 의해 수행되며 집중된 시장구조를 유지, 강화하고 있다는 것을 보여주었다. 셋째, 광고집약도 역시 광고효과의 시차와 규모의 경제성으로 인해 집중도를 증가시킴을 알수있었다. 광고효과의 경우 연립성이 문제시되어 산업조직의 구조-행동-성과를 반영하는 구조방정식을 구성하고 2단계 최소자승법을 이용하여 극복하였다. 결론적으로 기업집단 소속기업들은 다각화와 연구개발, 광고집약도를 통해 집중을 강화시켜 왔으며 특히 다각화가 가장 설명력있는 요인임을 보였다.;Since the sixties, the firms have attemped to magnify their productive capabilities and to push into the new industries by means of grouping. In Korea general forms of grouping have been the take-over and the merger. It can be thought that the concentration ratio will be raised if the firms in business group enter the market. With the view of this, it is the principal subject of this dissertation to study the factors which determine the concentration in the market where the business group participate. The factors which raise the concentration ratio are diversification, R&D, and advertisement. I analyze their effects on the concentration ratio as following. First, according to the incentive theory I analyze the effects of diversification respectly by means of the static approach and the dynamic approach. Their approaches are the theory of wealth and the theory of mutual trade. The results of empirical test on the factors ascertain that the diversification is the most significant explanatory variable. Second, because the R&D is fulfilled by magnificent fund of business group, it is shown that it intensifies the concentrated market structure. Third, it is explained that advertisement concentration also increases the concentration by means of the time lag of the advertising effect and the increasing returns to scale. The problems in simultaneous equations can be resolved with the 2SLS method and the structural equation reflecting the structure - conduct - performance in the market. In conclusion the firms in business group intensify the concentration by way of diversification, R&D, and advertisement. According to the results of empirical test diversification is more significant explanatory variable than any other variables.
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