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종유석의 이미지를 형상화한 Tapestry 연구

Title
종유석의 이미지를 형상화한 Tapestry 연구
Other Titles
(A) Study of tapestry with formationed image of stalactite : On the Basis of relief work process
Authors
조남미
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 섬유예술학과
Keywords
종유석이미지형상화Tapestry
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
成玉姬
Abstract
직물의 새로운 움직임은 금세기 후반에 들어와서 활발해 졌는데 19세기말 산업혁명이후 윌리엄모리스(William Morris)의 미술공예운동운동, 바우하우스(Bauhaus)의 설립, 애니알버스(AnnieAlbers)의 Tapestry 부흥운동이 원동력이 되어 새로운 개념의 섬유예술을 발생시켰다. 오늘날의 섬유예술은 과거의 기능적인 직물의 한계에서 벗어나 순수한 예술표현을 추구하여 확대된 소재 채용, 다양한 기법과 표현양식으로 미적 심상을 표현하고 있다. 예술표현에 있어서 많은 예술가들은 특히 자연물이나 자연현상을 대상으로 하여 예술가들의 감정을 표출하고 있다. 대우주 자연은 모든 감각적인 외적현상만이 아니라 근원적인 내적원리에 있어서도 질서와 조화의 이법이 있으며, 자연의 미를 지니고 있기 때문이다. 본 연구자는 자연물 가운데 동굴속 종유석의 끊임없는 생성에 의한 생명력에 신비감을 느껴왔다. 그래서 종유석을 주제로 생성, 신비, 숭고의 개념을 도입하여 은유적으로 표출하고자 한다. 표현과정에 있어서 종유석의 생성에 의한 가변적이면서 굴곡적인 형태를 강조하고자 Tapestry의 이중직 기법과 피스부착을 사용하여 제직하였고 재료는 모사를 중심으로 마사, 합성사와 혼합사용하였다. 본 연구의 방법은 국내외의 문헌을 중심으로 이론적 배경에는 첫째로 종유석에 대한 고찰로 동굴속의 종유석에 관한 문헌조사와 본 연구자의 종유석에 대한 심상표현으로 도입된 생성, 신비, 숭고의 개념에 대해 알아보았다. 둘째로는 작품제작을 형상화하기 위해 사용된 부조에 대한 고찰로 부조의 개념과 부조에 의한 Tapestry 조형성을 분석하였다. 그리고 이러한 이론적 배경을 바탕으로 하여 작품제작과 분석을 병행하였다. 결론에서는 이러한 연구과정을 바탕으로 작품제작 결과를 서술하였는데 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 본 연구대상인 종유석은 세월에 따라 매번 다른 모습으로 변화하여 끊임없는 생성의 맥을 이어가고 있다. 이러한 생성변화를 생명이 있는 존재로 은유하여 표출함에 있어서 종유석의 형태는 암시적이고 상징적인 매개체로 표현될수 있었다. 둘째, 한화면에 검정색 중심의 무채색과 유채색의 위사 사용으로 채도대비를 이루었고 종유석 형태의 중첩과 명암단계에 의한 색상사용으로 공간의 깊이감을 나타낼수 있었다. 세째, 생성에 의해 가변적이면서 굴곡적인 형태를 나타내는 종유석을 표현하기 위해 동선을 위사로 이중직기법이나 피스부착을 사용하여 제직하였다. 이에 제직후 다양한 각도로 구부려서 형태변화를 자유롭게 나타낼수 있었고 2차적 피스들의 볼륨(Volume)에 의해 공간확대를 유도할수 있었다.;Many artists, in their artistic expression, show their feelings especially about natural things or natural conditions. The great universe nature has the rule of order and harmony in her ultimate inner principle as well as all the sensual other condition. I have had the mystic feeling about the continuously created life of stalactite in the cave among the other natural things. So, using the concept of creation, mystery and sublimity I will take stalactite as theme and express it metaphorically. During expressional procedure, I wove by means of the double weaving technique of tapestry and the attachment of pieces to emphasize the curved shaped caused by the formation of stalactite, and used mainly woolen yarn and mixed it with yam yaru and synthetic fiver as materials. The method of this study was foreign and domestic books. And the theoretical background was firstly, consideration of stalactite; I referred books about stalactite and studied creation, mystery and sublimity which were adopted by imaginal expression of stalactite. Secondly, the consideration of relief that was used to shape the production of the work; I analyzed the conception of relief and molding of tapestry occurred by relief. And I carried out the production of the work and analysis of the work at the same time on the basis of these theoretical background. In the conclusion I wrote the result of production of he work on the basis of above procedures of study, and the content of result is as follows; First, the stalactite, subject of this study, changes its shape as time past and inherits its pulse of creation continuously. In the metaphorical expression of change of creation into live existence, the shape of stalactite was expressed as suggestive and symbolic medium. Second, using the woven thread of colors, and achromatic color, mainly back. I could achieve the contrast of degree clean. And using the color occurred as the shape of stalactite piled up and using the color of the step of brightness, I could express the deepness of space. Third, to express the stalactite that shows changable and bending shape as its creation, I wove using copper wire as and used double weaving technique or attachment of pieces. After weaving, I could freely express the change of shape by bending the copper wire at various angles, and I could induce the magnification of space by the volume of secondary pieces.
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