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'가을'의 音樂構造에 관한 考察

Title
'가을'의 音樂構造에 관한 考察
Other Titles
(A) Study on the Musical Structure of Autumn
Authors
朴善姬
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
가을음악구조MusicalAutumn
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황병기
Abstract
The purpose of this study is to analyze the musical structure and discover not only traditional methods of national classical music but also new techniques in "Autumn" composed by Hwang Byung-ki. The result of reviewing the piece from such viewpoints are as follows: The 1st movement has a scale of the five-note musical scale;Lim(林), Nam(南), Hwang(潢), Tae(汰) and Jung(중). In order words, it is a Re mode with the keynote of Lim Jong(林鍾). Its most rhythm is six-eights time and the same rhythm appear repetitively to show unity. Largely, its form is divided into three parts; the first, the second and the third parts. As for the mode and structure of its melody, the first part has the subject melody of the 1st movement with the same, repetitive melody appeared frequently to highlight the aspect of melody. Contrary to the first part, the second part highlight the aspect of rhythm with the same, repetitive rhythm appeared frequently. In the third part, the subject melody is reappeared to unite and complete the movement. Originally, the 2nd movement has a scale of the four-note musical scale; Hwang(黃), Tae(太) and Jung(仲) and Lim(林). It may be safely said, however, that few introduction of Tae reduces its scale to 3 notes, which is the traditional characteristic of Gye-Myungjo. Its form is divided into two parts: the first and the second parts. The first part presents notes used highly in the 2nd movement in the form of the musical scale, while the second part consists of a polyphonic structure where □(D) is a sustaining low tone. Especially in the last two phrases □(D) used as a sustaining low tone is emphasized repetitively with staccato to finish. As its rhythm is four time, a quarter note is divided into two parts in the second part where strong beat is a fixed note and weak beat is a floating note which is played in Cou Sordino to provide the rhythm with perspective colors. The 3rd movement has a same scale as the 1st one. Its form is divided into three parts; the first, the second and the third parts. As for the structure of its melody, the first part shows the subject melody of the 3rd movement, which is represented in the second part. The third part, however, never show any melodic relation but includes the rhythm pattern peculiar to this movement, namely □ . And its dynamics is changed to intensify the entire expression of the 3rd movement to enable all the movements to be related one another organically. It has various notes such as five-fourth, four-fourth, six-fourth and three-fourth and advances most of its rhythm in the repetition of same rhythm ranging variously from 16note to a whole note. Generally speaking, the three movements of "Autumn" advances as follows; The first part advances on the basis of melody as if to express clean autumn weather, the second produces dynamic melody reminding the sound of autumn rain, and the third represents a withering scene in a backyard after it stops raining with the effect of dynamic rhythm which unite all of the movements in the successive and organic relations. As mentioned before, the "Autumn" of Hwang Byung-ki shows of the movements in the successive and organic relations with which he can reconstruct the piece in his own terms.;본 논문은 황병기 작곡 <가을>의 음악적 구조를 분석하고 그 작품에 내재된 국악의 전통적인 기법과 새로운 기법을 밝히는 것을 목적으로 한다. 이러한 관점에서 고찰하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 제1악장의 音階는 林·南·潢·汰·仲의 5음音階로 되었다. 즉 林鐘 주음인 Re旋法이다. 리듬은 6/8박이 중심이며 동일 반복리듬이 자주 등장하여 리듬의 통일감을 주고 있다. 形式은 제1부분·제2부분·제3부분으로 나누어지며 선율형태 및 旋律構造에 있어 제1부분은 제1악장의 주제선율이 나타나는 부분이며 동일반복선율이 등장하여 선율적인 면이 부각되고 있다. 제2부분은 제1부분과 대조적으로 동일반복리듬이 등장하여 리듬적인 면이 부각되고 있으며 제3부분은 제1부분의 주제선율이 재현되고 있어 악곡에 통일감을 주면서 제1악장을 마감하고 있다. 제2악장은 黃·太·仲·林의 4음音階로 되었지만 太가 출현횟수에서 극히 적게 나타나 3음위주로 되어 있어 계면조적인 성질을 포함하고 있다. 形式은 제1부분·제2부분으로 나누어지며 旋律構造 제1부분을 제2악장에서 중요하게 사용되어지는 음들이 音階의 형태로 제시가 되는 부분이고 제2부분에서는 償(D)을 지속저음으로 하는 Polyphonic한 구조로 이루어져있다. 특히 마지막 2마디에서는 지속저음으로 사용하면 償(D)을 staccato로 반복 강조하면서 종지하고 있다. 리듬은 多拍子로서 제2부분에서 4분음표가 두부분으로 갈라져 강박은 고정음이고 약박은 유동음으로 이 유동음을 Con Sordino로 연주하여 리듬에 원근적인 색채감을 주고 있다. 제3악장의 音階는 제1악장과 같다. 形式은 제1부분·제2부분으로 나누어지며 旋律構造에 있어 제1부분은 제3악장의 주제선율이 나타나며 제2부분에서 재현되고 있다. 제2부분의 마지막 두마디는 선율적인면이 전혀 나타나지 않고 제3악장 전체에 특징적으로 나타나는 □ □로 리듬형태를 포함하고 있으며 dynamic에 변화를 주어 제3악장의 전체적 표현력을 고조시키고 있어 전악장 모두가 유기적인 관계를 지니고 있다. 拍子는 5/4·4/4·6/4·3/4박으로 혼합된 多拍子이며 리듬의 전개는 주로 동일리듬의 반복으로 이루어지며 16분음표에서 부터 온음표까지 다양하게 분포되어있다. 전반적으로 <가을>은 제1악장에서는 맑은 가을 하늘을 표현하듯이 선율중심으로 이어지면서 제2악장에서는 가을의 빗소리를 연상케 하는 동적인 선율로 발전시켜나가다가 제3악장에서는 비가 개인 후원의 凋落을 dynamic한 리듬효과로 전악장을 연속적인 유기적 관계로 발전시켜나가고 있다. 이상에서 고찰한 바와 같이 황병기 작품 <가을>은 전악장이 연속적인 관계로 작곡자 자신의 어법으로 재구성하고 있는 곡이라 하겠다.
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