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기업 및 브랜드 이미지 강화를 위한 판매환경디자인 표현방법 연구

Title
기업 및 브랜드 이미지 강화를 위한 판매환경디자인 표현방법 연구
Other Titles
(A) Study on the Expression Method of Sales Environment for the Reinforcement of Enterprise and Brand Image
Authors
이영선
Issue Date
1994
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
기업브랜드이미지 강화판매환경디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Advisors
김길홍
Abstract
1970년대 의류산업에 급속도로 성장하기 시작하여 1980년대 이후 소비자의 성향은 개성화·고급화를 추구하게 되었다. 이에 따라 다각적인 전문의류업계들이 많이 등장하였고, 패션기업의 마아케팅 전략 또한 점점 더 중요한 비중을 차지하고 있다. 패션은 이미 실용적 목적으로 존재하지 않고있으며, 자기표현의 수단으로서 욕구충족을 위한 하나의 도구이며 수단이다. 따라서 패션기업은 판촉전략의 일환으로 소비자의 성향에 맞추어 다브랜드를 추구하기 시작했고, 소비자들에게 제품 고유의 이미지를 인식시켜 구매동기를 유발하는데 많은 노력을 기울이고 있다. 그러나 최근 브랜드 이미지 강조와 더불어 시행되어지고 있는 다브랜드 전략은 소비자들을 혼란스럽게 하여 큰 효과를 보지 못하고 있다. 따라서 기업 이미지의 강조가 필요하게 되었으며, 뿐만아니라 기업 이미지와 브랜드 이미지의 연결로서 소비자의 신뢰를 이끌어낼 필요가 있다. 환경은 인간에게 하나의 정보로 작용되며, 인간의 성향과 문화적인 관습에 의하여 다양한 의미를 전달한다. 또한 환경의 여러 가지 조직화 과정에서 형성되는 공간이미지는, 인간과 환경 사이에서 일종의 기호로서 상호작용의 매개가 된다. 이미지는 환경에 있어서 메시지의 상징적인 전달을 매우 빠르고 직관적으로 수행할 수 있는 특성을 가지고 있다. 따라서 기업 이미지 및 브랜드 이미지를 형성시키기 위하여, 판매환경 실내디자인에 있어서도 마아케팅 전략 측면을 고려한 공간이미지 즉 판매환경 이미지의 연구가 요구되어진다. 마아케팅 전략 수단으로서 기업 및 브랜드 이미지 강화를 위한 판매환경 디자인 표현방법에 대한 본 연구의 목적은 다음과 같다. ·마아케팅 전략 차원에서 판매환경 계획시 고려되어야 할 제반사항을 소비자행동 중심으로 분석한다. ·브랜드 이미지 강화를 위해서 판매환경 계획시 필요한 판매환경 구성요소를 검토한다. ·기업이 소비자에게 브랜드 이미지를 인식시키는 데 있어서, 행해지는 제반활동에 대한 연관성을 이해하고 브랜드 이미지 강화를 위한 방법을 모색한다. ·판매환경 디자인의 창조적인 시각으로서 이미지 및 이미지 체계를 정신적 가치로 해석하고, 기업과 소비자간의 공감대를 형성시킬 수 있는 커뮤니케이션 미디어(communication media)로서의 공간을 제시한다. ·기업 이미지 및 브랜드 이미지 강화를 위한 판매환경 계획을 통하여 소비자에게 기업과 브랜드·상품의 이미지를 명확하게 인식시킴으로써, 소비자의 구매활동을 촉진시킬 수 있도록 한다. 기업 이미지와 브랜드 이미지의 연결을 위한 판매환경 디자인 계획을 통하여, 브랜드 이미지를 강화시키고 소비자에게 구매동기를 형성시키고자 하는 본 연구의 목적을 위한 세부적인 연구방법 및 범위는 다음과 같다. ·본 논문의 타당성과 주제인식을 위한 이론적 고찰은 마아케팅 전략수단으로서의 판매환경 디자인 표현방법에 관하여 디자인학적 측면에서 진행될 것이다. 또한 기업활동에 있어서 수행되어져야 할 마아케팅 제반활동을 소비자 행동과 연관지어 실제 디자인 과정에 활용할 수 있도록 한다. ·판매환경 계획시 고려되어져야 할 공간이미지 및 디스플레이 표현 방법에 대한 이론적 분석을 통하여 디자인 계획의 실제과정에 바탕이 될 수 있게 한다. ·이론적 연구의 결과를 적용하기 위하여 계획 대상을 선정하고 실증적 계획과정을 진행한다. ·계획대상은 판매환경 이미지와 소비자행동의 관련성을 중요하게 인식하는 패션 상품 브랜드로 선정하고, 판매촉진을 위한 수단으로서 기업 및 브랜드 이미지 강화를 위한 판매환경디자인 표현방법을 모색한다. ·사례연구를 통한 판매환경 디자인 표현과정에서는 이론적 배경과 디자인 방법론을 통합·수용하여, 독창적인 디자인 적용과정을 체계화함으로써 판매환경 디자인의 문제해결방안에 대한 새로운 시각을 제시할 수 있도록 한다. ·실제 디자인 적용과정에서는 판매환경에 대한 기존의 편견과 습관을 최대한 배제하고, 순수 조형 의지에 의한 연구자의 주관적인 상상과 표현이 소비자 반응과 연결될 수 있는 객관성을 시도한다. ·최종적으로 제시된 결과에 대해 디자인 종합 및 평가를 하여, 판매환경의 새로운 미적·예술적 공간 창조에 적용될 수 있도록 한다. 판매환경 이미지 표현을 위한 본 연구는 S기업을 대상으로 타브랜드와의 차별화를 위하여 환경미학적인 면과 실내의 구조학적인 면에 초점을 두고 진행되었으며, 연구의 결론은 다음과 같다. ·판매환경은 기업 및 브랜드 차별화를 위한 마아케팅 커뮤니케이션 매체로서 소비자의 심리적 특성과 관련된 시각정보체계로 계획되어져야 한다. ·판매환경은 도시환경의 문화적 이미지를 표현하고 소비자 행동을 유발하므로 시각적 질서를 조성할 수 있도록 합리적이고 객관적으로 표현되어야 한다.;The fashion industry obtained began to grow rapidly in 1970s and the consumers havepursued the individuality and high-grade articls since 1980s. According to this trend to the times special fashion enterprises appeared diversely in large numbers, the Marketing stratege of fashion enterprise had got to occupy an important position. Recently the fashion is regarded a method for not only useful purpose but a1so the satisfaction of person's desires as a means of self expression. For that reason, the fashion enterprises started to pursue the multi -brand for keeping pace with consumer's tendencies as a way for sales strategy, which have been making great efforts to stimulate the consumer's desires by recognizing the image of original brand identity. On the other hand, the multi-brand strategy, being joined forces the emphasis of brand image together, was so disorder that wasn't able to have much effect on consumers. Therefore it is required to emphaize enterprise image and to win the confidence of consumers with the unity between enterprise imageand brand image as well. The environment acts on an information to man and communicates with versatile meaning by man's disposition and cultural customs. Likewise the space image formed in process of all kinds of organization for environment mediate reciprocal action between man and environment mediate reciprocal action between man and environment as a symbol. Especially in environment, image has some characteristics that can perform rapidly and intuitively the symbolic communication of message. In order to make the enterprise image and brand image for sales environments in interior design, there's a great need ofr reflection on marketing stratege, that is, the study on sales environments image. The purpose of research design here on design expression method for reinforcement of enterprise and brand image as the marketing strategy can be summarized as follows. · This study analyses all necessary factors being considered at planning sales environments, especially centered on the consumer's behaviors in view of marketing strategy. · This study examines the elements of sales enviroments that required at planning it for brand image reinforcement. · This study searches for the method so as to understand the relationship and reinforce the unified image about all activities which is come into force as enterprise let the consumer recognize know brand image. · This study interpretates the image and image system as a mental value with a creative view of sales environment design and present as a communication media that can sympathize with both enterprise and consumer. · Through the plan of sales environments for enterprise image and brand image expression, this study promotes the consumer's purchasing activity with the recognition of enterprise, brand and goods image. For this purpose, the study method and limits are as follows. · The theoratical research of this study has got justification througy the marketing strategy. The consumer's purchasing activity should be linked with every marketing activity that is performed at enterprise, which suggests an idea for practical design Plan. · In order to make a theoratical basis on expression method of space image and display being considered at planning sales environment, this study is based on exsisting study results when we apply ta practice plan design. The exsisting researches are adopted to base on carrying out design plan. · The study includes selecting the project space and progressing the practical design process with a view to the application of theoratical researches. · This study selects fashion brand which attaches importance to correlation between sales environment image and consumer's behavior as a project space and makes searches the expression method of sales environment design for reinforcement of enterprise and brand image · At the expression of sales environments design by case study, this study suggests new ways to enhance the problem soution idea of sales environments design, through the unification of theoratical basis and design methodology and systematizing the process of a creative design application. · At the process of application of the design, this study excludes a existing bias and convention of sales environment to the utmost, and attempts to connect researcher's response. · This study does a design synthesis and evaluation about the last result so as to be applied to a new esthetic and artistic space creation of sales environment. Selecting one S enterprise, this study is focused on environmental aesthetics and sturctural aspects in interior design in order to differentiate S enterprise from others, its results are as follows. · The sales environments should be planned by visual information system according to the consumer's psychological characteristics as a marketing communication medea for enterprise and brand differentiation. · Because the sales environments provides us to the cultural image of urban environment and produces the consumer's purchase activity, it should be planned to form the visual order objectively and rationally.
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