View : 173 Download: 0

모노프린트(Monoprint) 기법을 이용한 일러스트레이션 연구

Title
모노프린트(Monoprint) 기법을 이용한 일러스트레이션 연구
Other Titles
(A) Study on the illustration using a technique of Monoprinting : with reference to modern society and the native aspect of mankind
Authors
도미경
Issue Date
1994
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
모노프린트 기법일러스트레이션현대사회인간부정적측면
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Advisors
오병권
Abstract
Due to the rapid development of the civilization of science since the Industrial Revolution in the 18th century, cities have expanded with material richness, and thereby mankind came to enjoy more abundant and convenient life. In the meantime however, such abundance brought by the development of the society of high technical indusry has caused that man has to be a slave of the modern convenience which man himself has created, and thereby with man being alienated, such abundance has caused another phenomenon - a pathological phenomenon of 'loss of human nature'. Thus, in the life centered on the city whose material civilization is being expanded, modern people are more suppressed by anxiety and a sense of a crisis, and therefore having lost their subjectivity, finally came to be unified and stiffened. Recognition of such realities has been more sensitively felt by the plastic artists than any others, and through their process of creation, they reflect their awareness of society. They do not just describe their feeling or impression from the outside, and however express a subjective, plastic world through their internal experience and thought. Therefore, through this thesis, while recognizing the realities of of modern society and the looks of mankind living in such realities, it was intended to express something through a technique so called 'monoprinting', based on the negative aspect of mankind. Monoprining is to paint a picture on the glass or acryl plate(print) with oil colors or ink, then cover a sheet of paper on the picture, and print the piecture, pressing the paper. This technique is a kind of a type of print, and the picture atfer being printed is more unique for the change of colors and forms than the original painting or picture. In the study, oil colors(dyes), Linseed, and Turpentine were used mixedly, and through this work of creation (monoprinting), another form could be obtained, which soaks into the edge of the part where dyes are printed. And the choice of a thin vellum paper where oil colors(dyes), Linseed, and Turpentine are well absorved heightened more the effect of texture. And also, a technique to wipe off something on a partial plane with a piece of cloth or paper was proper to heighten effect. And in this process, with strong touch, simple forms were taken than complex forms which express detaildedly, and with some repeated wiping between the background and forms, a strong contrast was given. Through such a technique of monoprinting, a work w a s produced, and in its result, it w a s found out that the way of freely using hands and touches by wiping bring a strong image, and the delicate expression by the light and shade printed gives more satisfaction because of its communication of a message related to the 'loss of human nature' than the picture painted by a brush. In particular, it is so significant and meaningful in the respect that a technique fit for my disposition, finding of a subject matter, and primitive use of fingers stimulate the stiffened ego and idea of this researcher, thereby deriving something from the internal world of this researcher. However, to heighten the maturity of a work with a print just once tried lacks many things. And in order to settle elements for the completion of a work, there were some difficulties in finding a sense of stability by adding partial colors and adjusting forms. Also, since the insufficiency of high technics is being keenly felt by this researcher in stead of their requirement, it is intended by this researcher to combine with various materials in monoprinting in the future.;현대사회는 18세기 산업혁명 이후로 급속한 과학문명의 발달을 가져왔으며 이로 인하여 도시는 팽창하고 물질적인 부는 증대되었으며 인간은 더욱 풍요롭고 편리한 생활을 누리게 되었다. 그러나 이러한 고도의 기술 산업사회의 발전이 가져다 준 풍족이 오히려 인간 스스로가 만든 문명의 이기에 노예가 되고 소외되어 인간성 상실이라는 병리현상을 야기시키게 되었다. 이와같이 팽창하는 물질문명의 도시중심적인 생활속에서 현대인은 정신적 불안과 위기감은 더욱 가증되고 주체적 자아가 상실되어 획일화, 경직화 되고 말았다. 이러한 현실의 인식은 누구보다 조형예술가들이 민감하게 받아들이며 그의 창작과정을 통하여 사회의식을 반영하게 된다. 그들은 외부의 느낌이나 인상을 그대로 표현하는 것이 아니라 작가 내부의 경험과 사고에 의해서 주관적인 조형세계를 표현하는 것이다. 따라서 본 연구자는 현대사회가 처한 상황과 그 속에 살아가는 인간의 모습을 인식하고 모노프린트(monoprint)라는 기법을 통하여 표출하고자 했으며, 특히 부정적 측면을 중심으로 표현하고자 하였다. 모노프린트란 유화나 잉크로, 유리 또는 아크릴판 같은 평평한 판에 그림을 그리고, 그 위에 종이를 덮어 찍어내는 기법을 말한다. 이 기법은 일종의 판화형식으로 찍기 이전의 원화보다는 찍은 이후의 그림이 색이나 형태의 변화가 생겨서 오히려 더 유니크하게 된다. 본 연구에서는 표현에 적절한 주재료인 유화물감과 린시드ㆍ테레핀유를 혼합하여 사용하는데 물감이 찍혀지는 부분의 가장자리에 또하나의 형상이 베어져 나온다. 그리고 유화물감이나 린시드ㆍ테레핀유가 잘 흡수되는 얇은 모조지의 선택은 질감의 효과를 한층 더 높여 주었으며 부분적인 면을 종이나 헝겊으로 닦아 내는 기법 또한 효과가 적절하였다. 또한 섬세한 표현보다는 힘찬 터치로, 복잡한 형태보다 단순한 형태를 취하였으면 배경과 형태간의 반복적인 닦아내기로서 강한 대비를 주었다. 이러한 모노프린트 기법을 이용하여 작품을 제작한 결과 자유로운 손놀림과 닦아내기에 의한 터치들이 강한 이미지의 효과를 가져 올 수 있었다는점과 붓으로 그린 것과는 달리 찍혀서 나온 농담의 미묘한 표현이 연구자가 시도한 인간성 상실에 대한 강한 메시지를 전달 할 수 있어서 만족감을 주었다. 특히, 본인의 기질에 맞는 기법과 재료의 발견 그리고 원시적이다시피한 손가락의 사용이 연구자의 경직된 자아와 사고를 자극하여 내면세계를 이끌어 낼 수 있다는 점에서 의의가 컸다. 그러나 단 한번만의 프린트로 작품의 완성도를 높이기에는 부족한 점이 많았고 그러한 요소를 해결하기 위하여 작품이 완성될때까지 부분적인 색채의 가미와 형태조절로서 안정감을 찾아야 하는 어려움이 있었다. 또한, 이 기법은 고도의 테크닉을 요구하는데 반해 본 연구자의 미흡함을 절실히 느끼며 앞으로의 연구과제로 삼고자 하며, 더 나아가 여러가지 재료와의 혼합을 시도해 보고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE