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R. Schumann의 과 C. Debussy의 에 대한 연구

Title
R. Schumann의 과 C. Debussy의 에 대한 연구
Other Titles
"Davidsbu¨ndlereta¨nze", op. 6 by R. Schumann and "L'isle joyeuse" by C. Debussy
Authors
김지영
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
SchumannDebussyDavidsbu¨ndlereta¨nzeL'isle joyeuse
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
인준서누락
Abstract
The thesis is attempted to study the details of Robert Schuman's(l810-1856) "aridsbu¨ndlerta¨nze"op. 6 and Claude Debussy's(l862- 1918) "L'isle joyeuse"which were performed for the writer's graduate recital for the partical fultillment for the Master of Music degree. Mentioned the characteristic of the works with analysis and proposed to give the advice two performers with the suggestion the periodical background and musical characteristics of each composers. The contents of study is classified into the period background and analysis of each work and, in the period background of work, the reasearch tried to study the trend of music of composer and the feature which appeared in work. And, in the analysis, this researcher tried to help for understanding as giving the example to show how each composer characteristics are applied. of R. Schumann consists of the character piece of the eighteen. This piece proved the influence of the literary work and the composer's personal expression by suite form. This work is developed by two figures of on active and lively person, 'Florestan' and a quiet and thoughtful person, 'Eusebius'. This work explaned the character piece of the each work by the signature of 'F'(Florestan) and 'E'(Eusebius) and 'F and E'(Florestan and Eusebius). The pieces that signatured 'F', showed on active Florestan's characteristic as using fast tempo, sforzando, forte, crescendo, progression of complex chord etc, and the pieces that signatured 'E', showed on thoughtful. Eusebius ' s characteristic as slow tempo, ritardando, legato, decrescendo, simple melidy etc. Claude Debussy is the representative impressionistic composer, and his work of piano show his impressionistic distinction. which Debussy composed by his peculiar and various methods of composition in 1904, are the works that have impressionistic color. He used pentatonic, diatonic, mode and about the harmony, he treated it relatively freely, with the chord based on 2nd and 4th, parallel chord of 5th, parallel motion of augmented 3rd etc. In Rhythm, Debussy expressed the instant counteraction of the human imotion, each change momentarily toward the objects through the irregular rhythm, complex rhythm, tempo of frequent change.;본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회에서 연주된 작품들 중에서 R. Schumann(1810-1856)의 과 C. Debussy(1862-1918)의 를 연구한 것이다. 이 연구는 각 작품분석과 함께 작품의 특징을 말하고 각 작곡가의 시대적 배경과 음악특징을 제시함으로서 작품을 연주하는 데 도움을 주기 위한 것을 목적으로 한다. 연구의 내용은 각 작품의 시대배경과 분석으로 분류하며, 작품의 시대배경에는 각 작곡가의 양식과 특성에 대해 고찰해 보았고, 분석에서는 각 작곡가의 음악특징이 어떻게 적용되는 지를 예를 들어 제시함으로써 이해에 도움이 되도록 하였다. R. Schumann의 은 18개의 성격적 소품으로 구성되다. 이 곡은 낭만문학의 영향을 받았으며 모음곡 형식이라는 것을 통해 작곡가의 주관적인 감정을 표현하였다. 이 작품은 활발한 성격의 Florestan과 조용하고 사색적인 성격의 Eusebius라는 두 인물을 주제로하여 전개시켰다. 각 곡은 'F'(Florestan), 'E'(Eusebius), 'F and E'(Florestan and Eusebius)라는 서명이 붙어 있어 각 음악에 나타난 특성을 파악할 수 있다. 'F'라고 서명된 곡에서는 빠른 템포(Tempo), sf(sforzando)의 사용, 크레센도(crescendo), f(forte), 복잡한 코드 등의 사용으로 활발한 성격의 florestan을 나타내었고, 'E'라고 서명된 곡에서는 느린 템포, 리타르단도, 레가토, 단순한 멜로디 등을 사용하여 Eusebius의 조용한 성격을 나타내었다. C. Debussy는 인상주의의 대표적 작곡가로 그의 독특한 인상주의적 특징을 피아노 음악에서 잘 나타내었다. 특히 C. Debussy의 피아노 작품 중 1904년에 작곡된 는 그의 독창적이고 다양한 작곡기법으로 인상주의 색채가 나타나는 작품이다. 그는 그전의 장·단조 체계에서 벗어난 5음음계, 온음음계, 선법을 사용하였고 화성에서는 2·4도에 의한 화음, 5도·8도의 병행화음, 증3도의 병진행 등 비교적 자유스럽게 화성을 취급하였다. 리듬에 있어서는 불규칙 리듬이나 복합리듬박자나 템포의 작은 변화를 통해 인간의 감정에 있어서 순간적인 반응을 묘사했다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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