View : 47 Download: 0

W.A.Mozart의 Piano Sonata in B^(b) major, K.570 과 C.Debussy의 Images Le`re Se´rie에 관한 연구

Title
W.A.Mozart의 Piano Sonata in B^(b) major, K.570 과 C.Debussy의 Images Le`re Se´rie에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on "Piano Sonata," K.570 by W.A.Mozart and "Images Le`re Se´rie"
Authors
서은영
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
MozartPiano SonataDebussyImages Le`re Se´rie
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서수정
Abstract
본 논문은 석사과정 이수를 위한 졸업연주회의 연주곡목중 W.A.Mozart(1756~1791)의 Piano Sonata K.570과 C.Debussy(1862∼1918)의 piano곡 Images le`re Se´rie을 연구한 것이다. 이 연구는 각 작품의 분석을 통하여 작품의 특징과 각 작곡가의 음악을 이해하고 이들 작품을 연주하는데 돕기 위한 것을 목적으로 한다. 연구의 내용은 각 작곡가의 작품의 특징과 작품분석으로 분류하여, 작품의 특징에서는 우선 Mozart 양식에 대한 간략한 역사적 고찰이 있은후 그의 piano 작품의 특징을 시기별로 나누어 정리하였고, C.Debussy의 작품에서는 그의 음악 어법의 특성들을 그의 작품의 전반적인 특징을 통해 고찰해 보았다. 또한 작품의 분석에서는 각 악장별로 형식, 선율, 리듬, 화성 및 짜임새를 중심으로 살피고, 각 작곡가의 작품에서 고찰한 특징들은 분석하는 작품에서 직접 예를들어 제시함으로써 이해에 도움이 되도록 하였다. W.A.Mozart의 Piano Sonata in B^(♭)major, K.570은 외형적으로 볼 때 조성, 박자, 빠르기 등이 확실히 구분되는 세개의 악장으로 이루어졌다. 특히 제1악장은 고전 Sonata의 형식을 따르는데, Haydn의 주제적 성격과는 다른 특이한 점을 보이면서 Mozart의 후기 Sonata의 특징을 잘 나타내고 있다. Mozart의 후기 작품들은 Haydn과 J.S.Bach의 영향으로 인해 대위법적 구성이 점차 많이 사용되었으며, 다양한 화성적 변화를 보여준다. 제2악장은 느린 템포의 우아하고 부드러운 선율의 주제가 대조되는 요소들과 번갈아가며 나오는 Rondo형식으로 되어있다. 제3악장을 빠른 악장으로 경쾌하고 생기있는 리듬에 의한 주제적 요소가 다른 대립되는 요소와 번갈아 나오고, 형식은 제2악장 보다는 조금 덜 규칙적인 Rondo형식으로 되어있다. C.Debussy의 Images le`re Se´rie는 가장 뛰어난 인상주의 작품중의 하나로서 세 곡(Reflets dans 1'eau, Hommage a` Rameau, Mouvement)으로 되어 있다. Reflets dans 1'eau는 물의 영상을 회화적으로 표현한 곡으로 인상주의적인 즉흥성이 나타나는데 이러한 것은 이 작품 전체에서 나타나는 뚜렷한 선이나 윤곽을 배제하는 음향으로 분위기만을 묘사하는 것과 관계하고 있다. 전체적인 작품내용은 온음음계, 5음음계, 8도·5도·4도의 병진행, 선법적 사용, 부가화음과 7·9·11·13화음, 당김음, 지속음 그리고 PPPP의 사용으로 인상주의적인 음향을 나타낸다.;This thesis is attempted to study the details of Wolfgan Amadeus Mozart's(1756~1791) "Piano Sonata, K.570" and Claude Debussy's(l862~ 1918) ''Images le`re Sa´rie" which were performed for the writer's graduate recital for the pantial fulfillment for the Master of Music degree. The characteristics and structural analysis of both pieces are provide in order to assist comprehension for those who perform these works. This study was aimed at featuring, analyzing the Works of outstanding composers. Mozart's Works were reviewed first; the forms of his Works were briefly illuminated in light of music history, and thereupon, the features of his piano pieces were examined by stage. Then, the techniques and general features shown in C.Debussy's Works were reviewed. Furthermore, the various works of musicians were reviewed by each movement for their forms, melodies, rhythms, harmonies and textures, and thereupon, the features of each work were examined using the examples. The findings of this study are as follows; Such Works of Mozart's as Piano Sonata, B^(b)major K.570 consist of the three movements which are clearly divided in key meter and tempo formally. In particular, the First Movement complies with classic Sonata form and thus features his later Sonata different from Haydn's thematic traits. In Mozart's later Works, the structure of counter-points are used much more, which seems to be influenced by Haydn and Each. All in all, such a trend appear to be related with his new interest in counter-points and delicate harmonic changes. The Second Movement consists of the two elements; one is the element which features some contrasting slow-tempoed, elegant and soft melodies, while the other element is no other than the alternating Rondo form. On the other hand, the Third Movement is a swift one which alternates theme-contrasting elelments by means. of pleasant and lively rhythms. All in all, this last Movement is less regular in its Rondo form. C.Debussy's Images le`re Sa´rie is one of the most excellent Impressionist Works. It consists of three pieces: 'Reflets dans l'eau', 'Hornmages a` Rameau' and 'Mouvement'. 'Reflets dans l'eau' is famous for its picturesque expression of water images, and at the same time it features transparency and an Impressionist impromptu. After all, these features seem to be connected with the technique which depicts only the dim, colorful sounds excluding any clear line or contour throughout the entire flow of Work. Viewed in overall terms, h i s Works feature such elements as whole-tone scale, pentatonic scale, 8th, 5th, 4th progression, use of mode, added chord and 7th, 9th, 11th, 13th chord, syncopation, arpeggio, pedal point, PPPP etc., all of which beset the Impressionism sound.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE