View : 810 Download: 0

Maurice Durufle´의 오르간 음악에 관한 소고

Title
Maurice Durufle´의 오르간 음악에 관한 소고
Other Titles
(A) Study on the Organ Music of Maurice Durufle´
Authors
이정희
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Maurice Durufle´오르간 음악음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
채문경
Abstract
This thesis is an attempt to understand organ music of Maurice Durufle´(1902-1986) through a study of his organ work Suite, op. 5. In early twentieth century, Impressionism which is represented the important part of musical style is established by C. Debussy and M. Ravel. It was originally introduced in the work of group of French painting of the late nineteenth century and Neo-classicism represented from the music seventeenth and eighteenth centuries, that is the expression of a general reaction aganist the emotionalism of Post- romanticism. Well known as an acclaimed French organist, composer, teacher and church musician, Durufle´ wrote 13 works during his life. Among these Works, there are four representative compositions for the organ. In this thesis, Suite, Op.5 was analysed in detail. Suite, op. 5 was based on the French romanticism like his other organ music. This work consists of three movements, Pre´lude-Sicilienne-Toccata. Following is the summary of analysis of Suite, Op.5. "Pre´lude" designed to be played as an introduction of Baroque suite in the seventeenth and eighteenth centuries, it is also used as the first movement in this work. Durufle´ used four short motives as same as prelude in the Baroque. This movement is a monothematic work. In spite of the frequent changes of meter, its theme shows equilibrium throughout the movement. Also it shows that the texture is mostly homophonic. "Sicilienne" is orginated from dance music from seventeenth and eighteenth centuries in Sicilian, and a soft, lyrical melody with dotted rhythms are used. Ostinato, dissonant chord accompaniment is found, and melody with dotted rhythm is altenated in each part. In this movement, chords are based on the whole-tone scale, and broken chord are used. Sicilienne also represents mainly homophonic texture. "Toccata", the last movement of the this work, is a typical French Toccatae syle characterized by fast manual passages and slow pedal passages. This movement makes use of the multimetric. As for the rhythm of the Toccata, it is somewhat complex, with accentuation of weak beats, alternating of accent between strong and weak beats. Homophony is the basic type of texture and quasi-contrapuntal texture, appears in part. Consequently, Durufle´ composed a music based on French romanticism and simultaneously Durufle´ created his own musical style mixture of factors from Neo-classicism, Impressionism, and modern technique.;본 논문은 20세기 프랑스의 음악가인 Maurice Duruf1e´(1902-1986)의 오르간 작품 Suite, Op. 5를 통해 그의 오르간 음악을 이해하는 데 도움이 되고자 한다. 20세기 초 프랑스에서는 19세기 후반 미술의 대표적 조류였던 인상주의를 비롯한 주요 예술사조를 음악에 결합시킨 인상주의라는 양식이 A. Debussy와 M. Ravel을 통해 확립되었고, 또한 후기 낭만주의의 과다한 감성주의에 반대하여 17, 18세기의 음악형식을 부활시켜 현대의 새로운 스타일을 가미시킨 신고전주의 양식이 나타나게 되었다. 이러한 시대적 배경속에서 작품활동을 한 20세기 프랑스의 오르가니스트 및 작곡가, 교육가, 그리고 교회음악가로서 잘 알려져 있는 Durufle´는 그의 생애동안 총 13곡의 작품을 남겠다. 이 중에서 대표할 만한 오르간 작품은 4 곡이다. 본 논문에서 Durufle´의 오르간 작품중에서 Suite, Op. 5를 분석하였다. Durufle´의 Suite, Op. 5는 그의 다른 오르간 음악과 마찬가지로 프랑스 낭만주의에 기초하고 있으며, 바로크 음악형식이었던 Pre´lude, Sicilienne, Toccata 등의 3 악장으로 구성된다. 이 작품에 대한 분석은 다음과 같이 정리될 수 있다. Pre´lude 는 17, 18세기 바로크 조곡에서 도입부로 사용되었던 것으로서 이 작품에서도 첫 악장으로 나타난다. 이 악장에서는 바로크 시대의 Pre´lude에서 짧은 음형 또는 동기들이 사용된 것과 마찬가지로 4 개의 동기들이 사용되고 있으며, 이 동기들은 단일주제를 이루고 있다. 그 주제는 많은 박자 변화에도 불구하고 악장 전체를 통해서 균형성을 보여준다. 그리고 짜임새가 Homophony적이다. Sicilienne은 17, 18세기의 Siciliana에서 기원으로 하는 춤곡으로서 붓점리듬과 함께 서정적인 멜로디가 나타나는 악장이다. Ostinato의 불협화음 반주가 나타나며, 이것은 붓점리듬을 사용한 멜로디가 성부간에 교대로 진행되면서 곡 전체를 이룬다. 그리고 Homophony적 짜임새를 나타내며 인상주의의 요소인 온음음계에 기초한 화음과 분산화음이 사용된다. 마지막 악장인 Toccata는 전형적인 프랑스 풍의 Toccata로서 손건반의 빠른 진행과 페달의 느린 진행을 특징으로 한다. 이 악장에서는 리듬이 혼합되어 사용됨으로써 매우 복잡한 면을 보여준다. 이 리듬의 변화는 특히 약박의 강조, 강박과 약박의 대조를 통해서 나타난다. 구성으로서는 Homophony가 기본적인 형태이고, 유사대위법적인 구성과 모방이 나타나기도 한다. 이상과 같은 사실을 종합해 보면, Durufle´는 프랑스 낭만주의에 기초를 두면서 신고전주의의 요소들과 인상주의의 요소들에 현대의 음악적 특징을 혼합시켜 그 나름대로의 스타일을 만들어 낸 음악가라고 할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE