View : 27 Download: 0

L. V. Beethoven의 와 F. Chopin의 에 관한 연구

Title
L. V. Beethoven의 와 F. Chopin의 에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on L. V. Beethoven's Piano Sonata, Op. 81a and F. Chopin's Fantasie, Op. 49
Authors
김숙경
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
L. V. BeethovenPiano SonataF. ChopinFantasie
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜화
Abstract
Thesis is an analysis study on the musical form and style of by Beethoven and by Chopin, which were presented in author's recital. Each piece was analyzed musically for formation, melody, rhythm, and harmony. Beethoven was a typical musician with Haydn and Mozart in classic music and his piano sonatas, thirty two number, made a great contribution toward the progress of piano music. Representing in Beethoven's was reviewed as follows: The first movement is represented the theme melody clealy by expanding the introduction and the finale, the disharmony of chromatic scale which is harmonic techniques of the romantic music. The second movement is short. It has the prelusive characteristics that contrasts with the third movement. The third movement has the introduction is connected with the second movement. It often used the second theme rather than the first theme in the development and has a reduced the development and the finale, in general. Chopin has the most prominant position among many piano composers until now, and his works are highly estimated as great ones. Representing in Chopin's was reviewed as follows: It was affective and cantabile in melody, and then there were the point that modified melody through lots of dissonant chord and passing tone. It was revealed that a tone was made in harmony, and street-going form in rhythm was used, and triplet and arpeggio type, tempo rubato by syncopation, and two to three type was frequently used. In voice, hey modulation, chromatic harmony and third related modulation was revealed. Chopin's is we`ll expressed most dramatically and poetically among his works.;본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회의 연주곡목중 L.V.Beethoven(1770~1827)의 와 F.Chopin(1810~1849)의 에 대하여 고찰한 것이다. 각 작품의 형식, 선율, 리듬, 화성의 음악적 분석을 시도했다. Beethoven은 J.Haydn(1737~1806)과 W.A.Mrozart(1756~1791)와 함께 고전주의 음악을 대표하며, 그의 32개의 소나타는 피아노 음악에 있어 커다란 공헌을 한 작품들이다. 「고별 소나타」라고도 불리우는 작품 81a는 Beethoven 중기 소나타로 제1악장은 도입부와 종결부의 확대로 두개의 주제선율이 명확하게 나타나며 제 2악장은 짧은 악장으로 제 3악장의 대조적 역할을 하는 서주적 성격을 지니고 있다. 제 3악장은 제 2악장과 연결되는 도입부를 가지고 있으며 발전부에선 제 1주제보다는 제 2주제의 발전을 많이 사용하였고 전반적으로 축소된 발전부와 종결부를 가지고 있다. Chopin은 낭만주의 음악가로 오늘날까지 많은 피아노 작곡가중 독보적인 위치를 차지하고 있다. 를 살펴보면 우선 멜로디는 서정적이며 불협화음과 경과음으로 멜로디를 수식하고 있고 아르페지오적인 선율을 사용하며 화음속에서 선율을 만들어 내고 있다. 리듬면에서는 행진곡풍, 셋잇단음표, 당김음에 의한 템포루바토, 1:3, 2:3 음형을 사용한다. 화성은 다양한 전조로 음향의 다채로운 변화를 추구하고 감7화음의 연속사용, 반음계적 화성 사용, 조성의 3도관계 진행등이 보인다. 형식은 도입부-제시부-발전부-재현부-종결부의 형태를 취하는 소나타 알레그로 형식으로 특히 긴 도입부는 발전부의 소재를 미리 보여주는데 이 도입부의 동기들이 곡전체에 걸쳐 등장하면서 통일성을 주고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE