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사고와 언어의 관계에 관한 Vygotsky 이론 고찰

Title
사고와 언어의 관계에 관한 Vygotsky 이론 고찰
Other Titles
(A) Study of Vygotsky's Theory of the Relation between Thought and Language
Authors
申敬美
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 초등교육학과
Keywords
사고언어관계Vygotsky 이론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이성은
Abstract
본 연구의 목적은 사고와 언어의 관계에 관한 Vygotsky의 이론을 그의 문화-역사적 발달이론을 토대로 고찰하고, Vygotsky 이론의 교육적 의의를 살피는데 있다. 본 연구에서 제기하고 있는 연구 문제는 다음과 같다. 1. 언어와 사고의 관계에 관한 여러 이론에서 언어와 사고의 관계에 관한 Vygotsky의 이론의 위치와 역할은 무엇인가? 2. Vygotsky는 언어와 사고의 관계를 어떻게 규정하고 있는가? 그리고 그것은 그의 문화-역사적 발달 이론과 어떤 관계가 있는가? 3. Vygotsky의 사고와 언어의 관계에 관한 이론과 그의 문화-역사적 발달이론은 교육적으로 어떤 의미가 있는가? 본 연구에서는 Vygotsky의 사고와 언어의 관계를 그의 문화-역사적 발달이론과 접목시켜 Vygotsky 이론의 교육적 가치를 부각시키고자 하였다. 이러한 연구의 결과는 다음과 같다. 언어와 사고의 관계에 관한 Vygotsky의 이론은 그의 문화적-역사적 맥락에서 고등 정신 기능의 성장과 밀접한 관련이 있다. 인간의 고등 정신 기능은 역사적 진화의 과정을 거쳐 사회 속에 내재해 있는 문화가 사회적 상호작용을 통해 개인의 내면 세계로 진화되면서 생성된다. 이 과정에서 사회의 사고 패턴이 개인의 내면으로 내면화되는 변형이 이루어진다. Vygotsky는 이 내면화의 도구를 언어로 보았다. 즉, Vygotsky는 인간은 복잡한 면형을 통해 성장한다고 보았다. 인간은 이 변형과정을 통해 객관적 현실과 주관적 인식이 합치되는 고등 정신 기능을 발달시킨다. 인간의 고등 정신과정은 1차적으로는 개인간의 사회적 수준에서 일어나고, 이어 그 기능이 개인내의 개인적 수준으로 내면화된다. Vygotsky는 인간을 능동적인 관계로 규정하고 있다. 즉, 인간은 도구를 가지고 자연에 일을 가함으로써 변화를 일으키고, 그 변화는 다시 인간에게로 돌아와 인간의 정신 과정을 변화시킨다. 즉, 인간은 자연을 지배함으로써 자기 자신을 지배하는 능동적·역동적 존재이다. 이 과정에서 도구, 즉 언어는 중요한 역할을 담당한다. 이처럼, 고등 정신 기능과 변형과 언어와 사고는 밀접한 관계를 형성하고 있다. 또한 Vygotsky는 인간의 고등 정신 기능이 개인의 내면으로 내면화될 때, 사회와의 상호작용 측면을 부각시켰다. Vygotsky에 의하면, 사회적 상호작용은 아동의 내적 사고 과정의 발달을 위해 사회의 문화와 역사를 아동의 내면으로 이끄는 통로가 된다. 그러므로, 아동의 발달을 위해 사회와의 상호작용은 필요불가결한 요인이다. 그러므로, Vygotsky의 이러한 관점은 아동 사고 발달을 위해 아동과 사회와의 상호작용, 즉 성인이나 유능한 또래와의 상호작용은 교육의 장에서 제공되어져야 함을 시사하고, 교육의 역할을 확대하여 부각시킨 의의를 주고 있다.;The purpose of this study is to investigate the relation between thought and language of Vygotsky, a Russian psychologist, based on his cultural-historical development theory, and to consider educational meaning of Vygotsky's theory. The questions in this study are phrased as follows. 1. What is Vygotsky's position and role of his relation between thought and language among the theories of relation between thought and language? 2. What is prescribed the relation between thought and language by Vygotsky and how is related to his cultural-historical development theory? 3. What is educational meaning of the Vygotsky's relation between thought and language and his cultural-historical development theory? In this study, the Vygotsky's relation between thought and language is connected with his cultural-historical development theory and bring the educational significance of Vygotsky's theory into relief. The results of this study were summarized as follows. The Vygotsky's relation between thought and language is closely connected with the maturity of the higher mental function in a viewpoint of his cultural-historical approach. The higher mental function was formed through historical evolution processes, and it was made up through social interaction between each individual person and the culture in society. In this processes, the thinking pattern of the society was internalized the inside of individual. Vygotsky regarded the tool of this internalization as language. In consequence, Vygotsky empasized on the complex transformations that constitute human growth. The higher mental function developmented through this transformations that objective reality agree with subjective cognition. The human higher mental function in the individual cultural development appears twice, on two levels. First, on the social, and later on the psychological level; first, between peoples as an interpsychological category, and then inside the individual, as an intrapsychological category. Vygotsky considered human to be active. Vygotsky thought that human change naturs, and change himself at the same time. In this transformational processes, language is served as a significant tool or mediator. Like this, the higher mental function is closely related to transformation and the relation between thought and language. Moreover, Vygotsky brought the social interaction into relief when individual internalized the higher mental function. The social interaction in significant in the child's cognitive development. That is to say, Vygotsky regarded cognitive development as the internalization of social meanings. Also, Vygotsky considered language as an essential factor for cognitive development. Language is important not only as a channel of internalizing social meanings but also as a way of getting out of the limit of psysical environment. Therefore Vygotsky's viewpoint previews us that the interaction child and the society, that is, the interaction childs and an adult or an competent the age is made an offer for the child's cognitive development in education field. Also, Vygotsky's viewpoint previews us the extensive role of education.
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