View : 763 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor원문자-
dc.contributor.author이보름-
dc.creator이보름-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:30Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:30Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019205-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208473-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019205-
dc.description.abstract繪畵的 공간은 대상과 그것을 인지하는 인간과의 관계속에서 자기인식의 존재적 대상으로서 나타나는 일반건축과는 달리 착각적인 공간임을 암시하는 조형적 형상화의 장으로서의 그것으로 나눈다. 2차원적인 평면에 3차원의 공간을 표현하는 회화적 공간은 작가의 조형의식을 통하여 분할, 종합, 재 구성된다. 이것은 공간의 깊이나 공간의 형태가 3 차원적으로 지각되어, 눈으로 보는 것과 같은 효과를 자아내도록 유도한다. 이러한 시각적 착시에 따른 대상의 재현에 회화의 목적을 둔 종래의 회화는 근대에 이르러 새로운 모습으로 발전하기 시작한다. 원근법적이고 3차원적인 허구적 공간을 지우고 독자적 영역 확립에 대한 자각을 통해 재현의 의미를 넘어서 평면 그 자체로 인식된다 그리하여 모더니즘 양식으로 차츰 발전하기 시작한다. 이러한 변화는 현대회화를 좀 더 다양한 양식으로 이끌며 현재에 이르기까지 변화를 거듭하고 있다. 예술가가 작품속에서 보여주는 이러한 회화적 공간은 공간을 해석하는 방법에 따라 서양의 원근법과 동양의 산점투시와 삼원법으로 나누어 볼 수 있다. 또한 이와는 대조적으로 3차원의 공간속에서 3차원을 표현하는 건축은 보다 물질적이고 체험적이며, 내부구조라는 구체적인 현실로 나타나게 된다. 본 논문에서는 서양회화에 있어 공간 해석의 방법인 원근법과 동양의 정신세계를 반영하는 회화를 이룩하기 위한 산점투시와 삼원법에 대하여 비교 설명하고, 현대에 들어서면서 원근법의 탈피로 인해 보다 확장된 공간으로서의 시공간을 수용한 큐비즘의 미학과 예술 스스로의 독자적인 영역으로서 그 본연의 성질로 환원되어야 한다는 모더니즘 양식의 주장을 알아보고, 내부 공간으로서의 건축공간을 다룬다. 본인의 작품은 건축의 내부공간에서 보여지는 구조로서 조형화 시켰으며, 이러한 조형적 형상화를 통하여 진·선·미의 합일점으로서의 궁극적인 목표로 접근하고자 하였다. 이에 본인의 작품을 중심으로 한 본 논고를 통하여 보다 한단계 앞 선 발전의 계기를 삼고자 한다.;Architecture is related with object and space while space of painting is connected with the form of modeling. The reason is that the form of modeling suggests tricked space. We are conceived the object in the spaec of painting. As if the object exists in the three-dimensional space based on the two-dimensional plane by means of painter's partition, synthesis, and re-constitution. In the past, there were paintings which is used an optical illusion in order to represent the objet. But modern paintings ignore of the three-dimensional space, the fictions space. They are developed the form of Modernism. This movement give variety to modern painting, and it is continued up to date. The space of painting is divided into Many-side Perspective, Sanynan, and Perspective by painter's interpretation of the space of fictions space. On the contrary, archtecture is appeared to be more matrial and experienced. In other words, it can be shown concrete reality In this treatise, firtst I make focus on comparison & contrasting with regard to Sanynan, Many-Side Perspective, and Perspective. Secondly refer to Aesthetics of Cubism which time-space & extended space is adapted and Modernism which is restored to be the purity of paintings itself & individual field. The lastly allude to the space of architecture that the internal space exists. I made the internal space of architecture be formative with my work. In the view of the form of modeling, 1 intend to approach the unity to combine true, virtue, and beauty. In addition, through this treatise and my works, I am convinced that this can be helpful taking this opportunity.-
dc.description.tableofcontents목차 論文槪要 = 1 Ⅰ. 序論 = 2 1. 硏究 目的 = 2 2. 硏究 內容 및 方法 = 3 Ⅱ. 繪畵에 있어 空間解析 方法 = 4 1. 西洋의 遠近法에 對하여 = 4 2. 東洋繪畵에 있어 空間認識에 對하여 = 8 A. 散點透視 = 8 B. 三遠法 = 11 3. 造形的 空間과 建築的 空間 = 14 A. 造形空間에 있어 空間 槪念 = 14 1) 空間觀의 變化 = 15 2) 內部 空間으로서의 建築空間 = 17 Ⅲ. 作業을 通한 表現過程 = 18 1. 主題設定 및 內容 = 18 2. 表現方法 = 20 Ⅳ. 作品 分析 = 21 Ⅴ. 結論 = 41 參考文獻 = 42 Abstract = 43-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1829391 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject회화-
dc.subject공간-
dc.subject공간해석-
dc.title회화에 있어서 공간해석에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedSpace Perception Study through the Painting-
dc.format.pageiv, 44 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 동양화과-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE