View : 1206 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조규화-
dc.contributor.author張美善-
dc.creator張美善-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:28Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:28Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019584-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208452-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019584-
dc.description.abstract본 논문은 1950년대 로큰롤 패션을 로큰롤 스타들과 당시대 젊은이들의 패션을 통해서 연구하는데 그 목적이 있다. 로큰롤이 탄생했던 1950년대의 미국은 물질적 풍요와 사치를 이루어 여가 생활의 확대라는 풍조가 생겨났으며, 제2차 세계대전후 풍요로운 환경에서 자라난 틴에이저가 등장하였다. 이들의 문화를 이룬 것이 바로 로큰롤이었다. 로큰롤 음악은 흑인의 리듬 앤 블루스와 남부 힐빌리의 컨트리 앤 웨스턴을 혼합한 형태로 빠른 박자와 전자 기타의 사용으로 이전의 대중 음악과는 다른 폭발적인 음을 창조하였다. 로큰롤의 음악적인 이미지가 틴에이저에게는 그들의 감성을 대변하는 것으로 받아들여졌으며, 기성세대에게는 반항적 이미지로 인식되었고, 로큰롤과 함께 반항적인 틴에이저를 표현하는 영화가 많이 상영되어 로큰롤의 이러한 이미지에 대한 기성세대의 인식을 확고히 하였다. 이 상장에서도 틴에이저는 영화 티켓과 로큰롤 레코드 구입에 많은 돈을 투자하여 영화나 음악산업을 부흥시켰고, 한편으로 이러한 틴에이저의 수요에 의해 로큰롤이 상품화되기도 하였다. 상업적 효과와 틴에이저 감성의 돌파구로서 젊은이 문화의 저변을 이루었던 로큰롤 문화는 흑인의 문화를 받아들이고, 노동자 계층의 하위문화를 표현하여, 기존 가치에대한 반문화를 이루었고, 당시 사회상과 맞물려 로큰롤의 상업화와 댄스의 유행으로 사치와 소비 문화를 형성하였다. 로큰롤 문화에 영향을 받은 틴에이저 문화 또한 기성세대가 제공한 풍요속에 안주하고 그것을 그대로 모방하는 형태와 풍요속의 권태에 반기를 들고 일어난 반문화적 형태로 상반된 양상을 나타내고 있어 틴에이저 문화를 이루는 것이 로큰롤 문화임을 알 수 있다. 이러한 로큰롤 문화는 기성세대의 보수적인 경향을 따르는 패션과 과감하고 반항적인 반문화를 형성하는 패션으로 나타난 상반된 두가지 이미지의 로큰롤 패션을 창조하였다. 먼저, 로큰롤 패션에 영향을 미친 로큰롤 스타들의 패션을 살펴 보면 다음과 같다. 첫 째, 광택이 있는 소재를 사용한 글리터 패션을 창조하였고, 화려한 색채를 사용하여 과감만 코디네이트를 보여 주었다. 이는 혹인 패션의 영향뿐만 아니라, 무대 위의 스타의 이미지를 부각시키기 위한 것이었고, 스타들이 자신의 부를 과시하기 위한 하나의 방편으로 사용하기도 하였다. 둘 째, 웨스턴 스타일과 이탈리아 스타일의 영향을 받은 당시 패션을 그대로 표현하였다. 이는 매우 보수적인 스타일인 포멀한 슈트와 당시에 유행하였던 세퍼레이트를 많이 착용하였으며, 캐주얼화의 경향으로 점퍼와 스포츠 코트를 착용하였다. 특히 여러 종류의 헤어스타일이 유행하였고, 그중에서 엘비스 프레슬리에 의해 유행하였던 D.A(duck ass)형을 가장 많이 하였다. 세 째, 틴에이저의 반문화를 형성하는 요소였던 검정색 가죽재킷과 청바지를 착용하여 로큰롤의 반항적인 이미지를 가중시켰다. 특히 무대위의 제스처는 당시의 남성에게 요구되었던 남성미와 관능미를 표현하여 기성세대의 반발을 사기도 하였고, 무대 의상을 공연 소품으로 사용하는 새로운 개념을 도입하였다. 이와 같이 당시의 유행 스타일을 따르거나, 이전의 팝가수들의 패션을 받아들였던 보수적인 스타일과 반항적인 이미지를 창출한 반문화적인 패션이 공존한 로큰롤 스타들의 패션은 1950년대의 영 패션을 로큰롤 패션으로 이끌어 나갔으며, 영 패션의 경향도 보수적인 패션과 반문화적인 패션의 두 가지 양상을 나타냈다. 첫 째, 1950년대 성인의 패션을 그대로 받아들인 보수적인 패션을 추구하였다. 소년의 경우에는 세퍼레이트와 셔츠, 타이를 착용하였고, 소녀의 경우에는 풀 스커트나 서큘러 드레스, 스트레이트 스커트 등 전후부터 계속되는 여성스러운 스타일을 추구하였다. 둘 째, 기성세제의 가치에 반발하는 반문화적 패션을 추구하였다. 이것은 노동자 계급의 복식으로부터 비롯된 검정색 가죽 재킷과 청바지, 모터사이를 부츠를 입었고, 언제나 오토바이와 로큰롤과 함께 표현되었다. 10대를 다룬 영화에서 많은 영향을 받았으며, 반항하는 10대나 10대 갱들의 복식으로 집단적인 동질성을 나타내기도 하였다. 이러한 1950년대의 로큰롤 패션은 1960년대 이후 후기 록이나 헤비메탈 가수들 패션의 기초가 되었으며, 그 디자인적 요소는 1990년대 초의 패션에 재현되었다. 로큰롤과 함께 한 틴에이저 문화의 확대는 1950년대 후기로 가면서 테디와 록커라는 하위 문화 집단을 형성하게 되었고 약물 사용과 음주, 댄스, 퇴폐적인 섹스 등의 저변 문화를 이루게 되었다. 노동자 계층의 청소년에 의해 형성된 이러한 하위 문화는 로큰롤과 함께 하였으며, 로큰롤 패션 또한 하위 집단의 패션에 많은 영향을 주었고, 로큰롤 문화는 젊은이 문화의 한 부분으로 그 시대를 대변하기도 하였다. 또한 글리터 패션이나 가죽 재킷, 여러가지 장식 등과 같은 로큰롤 스타들의 의상과 행동, 언행 등이 후기 록 가수들의 표본이 되었다. 이상에서 본 바와 같이 로큰롤은 하나의 '문화'로서 표현되어, 사치와 풍요를 이루는 문화와 이에 반대하는 '반문화'의 모순된 성격을 나타냈다. 이러한 문화적 성격은 당시의 유행을 따르는 보수적인 패션과 반문화적인 패션으로 나타나 로큰롤 패션을 형성하였다. 그러므로 로큰롤 패션은 대중 음악의 영향을 받은 것으로 20세기 현대 패션에 영향을 미치는 여러 요인에 대중 음악을 포함시키게 된 하나의 계기가 되었다.;The objective of this treatise is to study the effect which rock'n'roll had on fashion through the fashion of rock'n'roll stars and contemporary youngsters. The United states of America in the 1950's when rock'n'roll came into existence was an opulent and luxurious period. People's spare time increased and teenagers who grew up in oppulence after World War Ⅱ emerged. It was rock'n'roll that comprised the background of their culture. Rock'n'roll music. which was in the mixed form of Negro's rhythm and blues. and country-and - western of Southern hillbilly. created the explosive sound differing from the former popular music by using the fast rhythm and the electronic guitar. Teenagers considered the musical image of rock'n'roll what stood for their emotions. while the established generation looked upon it is a defiant image. Then with rock'n'roll, the frequent projecting of rebellious teenager-describing movies firmed the established generation's recognition about the defiant image of rock'n'roll. In the vortex. teenagers lost themselves in buying movie tickets and the rock'n'roll records. This revived the movie or music industry, and such a teenager's demand commercialized rock'n'roll. As the commercial impact and the breakthrough of teenager's emotion, the rock'n'roll culture comprised the base of the youngster culture. However, it formed the anti-establishment culture against the established value, accepting Negro's culture and expressing working-class' subculture. It also 'built up the luxury and consumer culture with the commercialization of rock'n'roll and the vogue of dance, coupled with those days of social aspect. The teenager culture affected by the rock'n'roll culture also found relief in the oppulence provided by the established generation, imitating it as it. was. At the same time, it had a contrary aspect as anti-establishment form under the banner of revolt. against langor in richness. So judging from that, what made up the teenager culture was rock'n'roll. Such a rock'n'roll created two contrary images of the rock'n'roll fashion: one was the fashion of following the established generation's conservative tendency and the other, the fashion of forming a daring and rebellious anti-establishment culture. To begin with, let's examine rock'n'roll stars' fashion which influenced the rock'n'roll fashion. First, it created the glitter fashion which used glossy materials, and showed a daring coordination by using colorful colors. It was not only the by-product of Negro fashion's influence, but also it was used to bring the images of stars on the stage into relief. It was even utilized as a way of showing off stars' richness. Second, the contemporary fashion influenced by the Western style and the Italian style was expressed in its entirety. Rock'n'roll stars generally wore formal suits, which were very conservative and separates, which were the rage those days. And they wore jumpers and sport coats, adjusting casual shoes in fashion. Especially several kinds of hairdo were in vogue, and among them D.A(duck ass) prevailed by Elvis Presley was most popular. Third, rock'n'roll stars wore black leather jackets and jeans which were the component of forming teenagers' anti-establishment, accelating the defiant image of rock'n'roll. Especially rock'n'roll stars' gestures on the stage expressed masculine and sexual attraction. and even some established generation repelled them. And new concept of using the stage costume as performance properties was introduced. Like this, both the conservative style following the contemporary popular style or adopting the former pop singers' fashion and the anti-establishment creating a defiant image coexisted in the rock'n'roll stars' fashion, which led the young fashion in the 1950's into the rock'n'roll fashion. So the young fashion revealed two aspects: conservative fashion and anti-establishment fashion. First, the young fashion searched after the conservative fashion accepting the adult's fashion in 1950's as it was. Boys wore separates, shirts and ties. Girls sought after a feminine style which had been going on after war, such as full skirts, circular dresses, straight skirts, etc. Second, it searched after the anti-establishment fashion resisting the value of the established generation. This was to wear jeans, motorcycle boots and black leather jackets which dated from the working-class costume, and it was always manifested with the motorcycle and rock'n'roll. It was affected by the movies describing teenagers, and a way of representing the collective homogeneity as the garments of defiant teenagers or teenager gansters. The rock'n'roll fashion in the 1950's became the foundation of the later rock or heavy metal singers' fashion after the 1960's. The expansion of the teenager culture with rock'n'roll formed subculture groups of Teddy and Rocker around in the late 1950's, and constituted the base culture of drug use, drinking, dance and decadent sex acts. This subculture formed by the working-class youth was with rock'n'roll, and the rock'n'roll fashion had also much effect on the subgroup's fashion, and the rock'n'roll culture spoke for the period as a part of the youngster culture. Rock'n'roll stars' behavior, words and clothes, such as the glitter fashion, the leather jacket, diverse adornments and so on, became the later pop singers' example. In this way, rock'n'roll was expressed as a 'culture', characterized by both the luxurious and oppulent culture and the 'anti-establishment' defying it. This cultural characteristic emerged as at once the conservative fashion following the contemporary fashion and the anti-establishment fashion in the rock'n'roll fashion. Therefore, the rock'n'roll fashion influenced by popular music became one momentum of including popular music among factors affecting the twentieth-century modem fashion.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 로큰론의 출현, 배경과 문화적 특성 = 6 A. 로큰롤의 출현과 배경 = 6 B. 로큰롤의 문화적 특성 = 19 Ⅲ. 로큰롤 스타들의 패션 = 36 A. 리듬 앤 블루스 (Rhythm and Blues) = 37 B. 컨트리 앤 웨스턴 (Country and Western) = 50 C. 와일드 원 (Wild one) = 66 Ⅳ. 1950년대 영패션에 나타난 로큰롤 패션 = 79 A. 굿 가이스 (good guys : 보수적인 집단) = 80 B. 배드 보이스 (bad boys : 반항적인 집단) = 90 Ⅴ. 1960년 이후 로큰롤 패션의 영향 = 100 A. 테디(Teddy)와 록커(Rocker) = 101 B. 록음악에 나타난 로큰롤 패션의 영향 = 108 Ⅵ. 결론 = 124 참고문헌 = 128 ABSTRACT = 132-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent20136306 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject로큰롤-
dc.subject패션-
dc.subjectRock'n'roll-
dc.subjectfashion-
dc.subject.ddc600-
dc.title로큰롤 패션(Rock'n'roll Fashion)에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Study on Rock'n'roll fashion-
dc.creator.othernameChang, Mi Seon-
dc.format.pageix, 135 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded1994. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE