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抽象表現의 無意識的 形象化 硏究

Title
抽象表現의 無意識的 形象化 硏究
Other Titles
(The) study of unconscious form in the abstract expression
Authors
김종나
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
추상표현무의식형상화동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
원문자
Abstract
現代美術은 복잡다양한 사회구조와 급변하는 시대적 환경속에서 가치관과 의식의 변화에 따라, 현대적인 감각체제로써 다양하고 새로운 표현방법을 모색하며 발전시켜 왔다. 화가들은 대상의 자율화와 함께 조형작업을 함에 있어, 불필요한 요소들을 생략하고 본질적인 요소를 표현하려고 하였다. 말하자면, 자기자신만의 구조언어로써 회화세계를 구축하려고 노력하였으며, 의식적이거나 무의식적인 사고의 내면세계를 재료의 다양한 표현방법을 사용하여, 자기의 주관적인 세계를 표현하려고 하였다. 이에 본 논문에서는 작가자신의 주관적인 사고 내용을 동양의 禪 思想과 서양의 무의식에 유추하여 추상표현주의 理論을 정립해 보았다. 특히 韓國畵에 많은 영향을 주었던 추상표현주의(서정추상, 앙포르멜), 액션 페인팅의 非正形성과 偶然性, 그리고 인간과 우주의 근본실체를 깨닫는 방법인 禪 사상을 함께 다룸으로써 한국화의 추상성을 고찰해 보았다. 이러한 내용과 관련시켜서 본인의 작품을 살펴보면 작품 형식면에 있어서는 먹과 채색의 자연스러운 조화에 의하여 침묵속에 내재하는 이미지들의 잔상을 사용하여 화면을 구성하였고, 한편 작품 내용면에 있어서는 결과보다는 행위 자체를 중요시하여 생명력 있는 회화세계를 감정과 직관, 즉 충동에 의한 붓의 움직임으로써 힘과 운동감을 표현하고자 하였다. 결과적으로 작품제작에 있어서 현실공간을 초월한 무의식의 세계를 조형요소로 변형시켰고 채묵을 위주로 표현하였으며, 우연적인 효과를 통해 화면분할에 의한 긴장감과 밀도감을 주어 화면전체를 심도있게 나타내고자 하였다. 또, 이러한 방법을 통해 얻어진 작품들을 분석해 봄으로써 나타나는 문제점들을 제시하고 본인의 작품세계를 정리해 보았다.;In the complicated and various social structures, and in the rapidly changing circumstances of the times, contemporary arts, according to the view of value and the change of consciousness, have been developed by groping for the diverse and new way of expressions as modern sensory systems. Artists have tried to omit unessential elements and to express essential things in producing their works with the liberalization of objects. As it were, they have made every effort to construct their paintings with only their own language and to express the subjective world of themselves - the conscious or unconscious inner world - by using the way of various expressions. Then, in this thesis I deliberated the theory of Abstract Expressionism and the subjective thinking of artists' own in relation to the idea of the eastern Zen and the unconsciousness of the West. Especially, the abstraction of Korean painting was dealt with Abstract Expressionism(emotional Abstract, Imformel) which had important effects upon the Korean painting, with the non-figure and the accidentality of Action Painting, and with the idea of Zen which was the way of waking up the human and universal fundermental substances. When my workes were related to these contents, in their forms they were consist of the afterimages of images existing in silence by the natural harmony of India ink and coloration. On the other hand, in their contents they were emphasized an action-itself than a consequence. Moreover, I intended to express the energe and the rhythmic movement for the painting world of possessing a life by moving a brush with an emotion and an intuition, that is, an impulese. In the end, in the works the unconscious world beyond the real space was transformed into the formative elements, and the works were primarily expressed with India ink and coloration. In addition I intended to express the whole picture which was given a feeling of tension and density by dividing the picture through accidental effects. Above-mentioned I suggested that the problems are shown by analyzing the works in this manner, and then I tried to arrange the world of my works.
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