View : 594 Download: 0

궤적(軌跡)에로의 다원적 표현 연구

Title
궤적(軌跡)에로의 다원적 표현 연구
Other Titles
(A) Study on the pluralistic Expression to a Historic Trace
Authors
이승원
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
궤적다원표현서양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류희영
Abstract
몬드리안(Piet Mondrian 1872-1944)은 "예술은 생활이 보다 더 안정을 얻게 되면 소멸될 것이다"라고 예술의 '소멸'을 말한 바 있다. 바꾸어 말해 예술품이란 세기말적 특징이 현대적인 것으로 착각되는 오늘날 이 현실이 결핍되고 있는 균형을 위해 없어서는 안 될 대용품이다. 수 많은 예술의 정의 아래 현대 미술은 크게는 형식과 내용, 좁은 의미로는 구상과 추상, 주관과 객관 등의 순환적인 반복을 통해 형성되었다. 인상주의(Impressionism) 이후 부터 팝아트(Pop-Art), 개념 미술(Con-ceptual Art), 신표현주의(Neo Expressionism) 등에 이르기까지 다양한 양식들이 공존하여 왔으며, 이른바 포스트 모더니즘(Post-Modernism)이 대두됨에 이르렀다. 이전에 볼 수 없었던 잡다한 양식과 내용을 표현하는 일군의 작품들이 갈수록 많아지고, 그것이 하나의 시대적 흐름으로 느껴져 다원주의(Pluralism)라는 말이 공감을 갖고 사용되기도 하였다 포스트 모더니즘에 대해 하나의 장르로의 인정과 부정이 엇갈리는 논란 속에서 예술의 열쇠를 제공해 줄 단 하나의 원칙을 구태여 찾아내려 하지 말고 그것의 복합적인 - 서로 모순된 것 같이 보일 만큼 복합적인 - 본질을 인정한다면 수많은 무용(無用)한 예술 논쟁들과 예술의 충족한 이해를 가로 막는 수많은 오해며 독단들을 피할 수 있을 것이다. 이러한 관점에서 본인은 작품에 따라 구체적 형상을 도입하기도 하고 때로는 화면 그자체의 표현만을 추구하는 주체체적 태도와 여러 회화 양식을 모두 수용하는 다원적 표현 방식을 취하고자 노력하였다. 새로움을 추구함에 있어서 정신적인 측면을 강조하고 동시에 형식적으로도 실험적 시도를 계속하고자 한다. 보다 더 친근한 접근으로 작품에 임하고자 일회성 인스턴트 문화와 상응되는 향수의 이미지들을 끌어왔고 차용이라는 알레고리적 특성이 두드러진 신표현주의 작품을 참고로 하여 역사적 삶에 대한 진지한 해석과 더불어 본인 작품에 나타난 이질적 이중 요소들에 대해 연구하였다. 방법적인 면에서는 자유로운 예술 창작에 도달하고자 절충주의적 통합의 양식으로 기하학적 구성 방법과 화공 약품을 이용한 회화적 표현 및 다원적 표현 추구에 대해 고찰하였다. 끝으로 본인 작품을 제시, 분석함으로써 반성과 더불어 보다 자유롭고 깊이 있는 회화 방향을 모색하고자 시도하였다.;Piet Mondrian(1944∼1972) once said about art's extinction that “art will become extinct if life finds more stability than art.” In other words, when today's decadent characteristic is misunderstood as modern, a work of art is a necessary substitute for the equilibrium in reality lacks. Under many definitions of art, contemporary in a broad sense art has been formed through a alternating repetition of form and content and of concreteness and abstract and of subjectivity and objectivity. Following Impressionism, Pop-Art, Conceptual Art, Neo Expressionism and various art has coexisted, and Post-modernism finally came to light in the 80's. The art works while expresses miscellaneous forms and contents have surfaced in number. Thus the term Pluralism became agreeable as it was felt to be a periodical trend. If was could admit the complex essence of poet Modernism, instead of trying to find the only principle that could offer the key to the theory of art in which the alternating of criticism of admittance and denial exists of Post Modernism being a genre by itself. We can eradicate useless art debates and all the misunderstandings and dogmatism that obstructs us from understanding art fully. In this regard I have introduced the concrete form according to the certain aspects of works and sometimes I have tried to assume a pluralistic methods of expression which accepts various art forms and a subjective attitude which pursues the expression of painting surface itself. I will try to emphasize the spiritual aspect in pursuing the new while in the same time continuing experimental attempt in form. Also, I have brought in the images of nostalgia which corresponds with the onetime instant culture in order to confront the works with more familiar approach and dual space and the sincere interpretation of the historical life referring the work of Neo-Expressionism which suggests prominent allegorical characteristic. In the methodological aspect, in order to reach the free creation of art, the geometrical composition and the chemical experiments were studied in the pursuit of pluralistic expression and the artistic expression. Lastly, by depicting and analyzing my works through self-examination, I have tried to explore ways of freer and deeper expression.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE