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오키나와 이자이호오의 巫舞에 관한 연구

Title
오키나와 이자이호오의 巫舞에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the Shamman dance of the Ijai-ho of Okinawa
Authors
尹秀美
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
오키나와이자이호오무무
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영희
Abstract
The ways of the shamman rites has long been the psychological heritage of both the Korean and Japanese cultures. Folk dance, folk music and folk traditions all developed from the shamman heritage. In order to better understand the universality and characteristics of Korean shamman dances, it is effective to compare foreign shamman dances. In Japan, there was once a period in which the female shamman lead all religions rites. However, the import of foreign religions and social change alienated the female shamman oriented shammanism to the Okinawa region, far removed from the mainland. Preceding the analysis and study of shamman dance. the study of I-jai-ho from a multidimensional perspective and using the methodology of folklore studies was initiated. The theological and world riew reflected in the shamman rites, shamman apparel and music were discussed. A thorough approach to shammanism in general seemed necessary to analyze in detail the dance aspect. As a consequence, the discovery of the shammanistic culture preserved in the I-jai-ho was made. The repose of soul magic called 「Asobi」 in ancient Japanese is still carried out in it's traditional, ancient ways, and the major elements are dance and song. The songs and dance are virtually quiet and simple, with many repetitions. Especially. in the dance, the simplified and structured repetitions of movement turn out an trance-like effect, and the meanings of inviting god, pleasing god, sending god are enveloped by the dance. The characteristic trait of the Okinawa shamman dance is the wrist action and movement. The forms of dance were mostly progressive and straight-lined, however spasmic rhythms and forms were also observed. Furthermore, ancient dance rituals and the schema were seen in the form of collective dance, and the dance has an essential role in the performance of the shamman rites.;한일 양국에서는 오랜 세월에 걸쳐서 무속이 민중의 정신적 토양이 되어 왔다. 민속무용·민속음악·민속놀이 등이 무속에서 분화·발전하였다는 점에서도 한일 양국간에는 공통점이 있다. 한국 무속춤이 지니고 있는 보편성과 특수성을 이해하는 데에 있어서 일본 무속춤을 연구하는 것은 그 나름대로의 의의가 있다고 할 것이다. 일본에서도 무녀가 모든 제사를 주관했던 시대가 있었다. 그러나 외래종교의 전래와 사회상의 변화에 따라 무녀중심의 무속은 본토에서 멀리 떨어진 오키나와 제도에서만 찾아 볼 수 있게 되었다. 그리하여 본 연구는 일본 오키나와의 대표적인 무속 의식으로 알려진 이자이호오의 무속춤을 연구대상으로 삼게 된 것이다. 본 연구에서는 무속춤을 관찰·분석하기에 앞서, 민속학의 연구방법을 빌어 이자이호오의 연혁·무가에 나타난 신관(神觀) 및 세계관(世界觀)·무장(巫裝)·무악(巫樂)·무의 절차(巫儀 節次) 등을 고찰하였다. 무속의식의 전 과정을 먼저 연구하여야만 무무의 기능을 정확히 이해할 수 있을 것으로 생각되었기 때문이다. 그 결과, 이자이호오에는 일본 고대 무속의 상당한 부분이 보존되어 있음이 밝혀졌다. 일본 고어로 「아소비(놀이)」라고 하는 진혼주술(鎭魂呪術) 의식이 고대의 방식으로 행해지고 있고, 노래와 춤이 그 주요한 테크닉이라는 사실이 밝혀졌다. 노래와 춤은 대체로 조용하고 단조로우며 반복이 많았다. 특히 춤에 있어서는 단순한 동작의 규칙적인 반복으로 주술적인 효과를 올리고 있으며 그 춤에는 청신(請神)·오신(娛神)·송신(送神)의 의미가 담겨져 있었다. 또한 손목의 움직임을 이용하여 춤추는 것이 오키나와 무무의 특징이었다. 춤은 주로 진행형과 돌진형의 춤으로 이루어졌으며 때로 발작적인 춤의 형태도 나타나고 있었다. 그리고 집단무로서의 고대의 윤무적 도식 형태가 나타나고 있었으며, 춤이 제의에 있어서 핵심적인 역할을 하고 있음이 밝혀졌다. 본 논문의 전개형식은 다음과 같다. 제 1장은 서론으로서, 본 연구의 동기 및 목적과 연구방법 및 한계를 밝혔고, 제 2장은 이자이호오의 개관으로서, 역사적 배경, 무의 절차, 무가, 무장, 무구 등 무속춤을 제외한 각 분야를 고찰하였으며 제 3 장에서는 본 연구의 중심과제인 무속춤을 다루었다. 먼저 발동작·춤사위·구성형태를 각각 고찰하여 그림과 무보로 형상화하고, 이어서 그것들을 바탕으로 하여 그 특징을 추출(抽出)하였으며, 제 4장은 결론으로서, 앞에서의 고찰결과를 종합하여 결론을 내리고, 이어서 본 연구의 의의를 논술하였다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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