View : 545 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor성옥희-
dc.contributor.author오현아-
dc.creator오현아-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:23Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:23Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000018704-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208395-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000018704-
dc.description.abstract20세기의 문화, 예술의 영역은 고대, 중세, 근대 모두를 합한 것 보다 많은 주의, 사조들이 공존하고 있다. 이미 시대적으로 금세기 초부터 다다이즘, 초현실주의 등의 출현으로 모더니즘 이면이 전개되고 있으며, 1960년대부터는 개념미술(Conceptual Art), 아방가르드(Avant-garde), 팝아트(Pop Art)운동이 일어남으로서 작가들의 통속문화와 대중문화에 대한 관심이 고조되었다. 대중문화 혹은 일상생활 속에 범람해 있는 포스터나 사진, 민화, 삽화 등의 문화운동(키치 kitsch)도 전개되어 어떤 의미에서 지금까지 떨어져 있었던 미술과 대중문화, 삶과 예술의 간격을 좁히는 실존적 가치론, 인식론의 변화가 나타나게 되었다. 이러한 변화는 보다 넓은 안목에서 생각할 때, 예술은 그 시대적 거울이라든가 혹은 한시대가 꾸는 집단적인 꿈이듯이 그 시대정신을 파악해보는 일이 필요하다. 계몽주의 철학과 과학기술문명 발전이래 오늘날까지 주체가 되는 문예사조가 모더니즘이라면, 모더니즘의 도식, 이성/감성, 중심/주변, 남성/여성, 순수/실용 등의 체계를 해체하는 다원적 세계관, 가치관이 바로 지금 전개되고 나타나는 주된 사조를 포스트모더니즘, 후기모더니즘이라고 학자들, 비평가들은 규명하고, 이에 대한 연구가 찬반논의로 활기를 띄고 있다. 포스트모더니즘이 아직 생성, 진행중인 현상이어서 정확한 개념이나 본질을 파악하기에는 아직도 매우 유동적인 상태에 있으며, 객관적으로 정의를 내리고 평가하기에는 역사적 견해, 시각(perspective)이 매우 짧기 때문에 상이한 논점과 개념설정으로 인하여 뚜렷한 합일점을 찾지 못하고 있는 실정이다. 이처럼 기본적인 논의여건이 마련되지 않았음에도, 우리의 문화, 예술에 이미 포스트모더니티가 표면화되고 있음은 사실이다. 회화, 조각뿐만 아니라 조형적 창작활동을 통하여 자신의 감정을 표출하고 자아를 확인하며 구체화시킴으로써 새로운 표현을 시도하려는 노력은 현대섬유미술에서도 다양한 방법으로 미적추구를 해왔다. 본 연구자는 20세기말에 나타나는 섬유미술의 양상이 모더니즘적 미학적 해석으로는 더 이상 설명될 수 없는 모순이라고 생각한다. 미술에 있어서, 다가치와 상대가치, 표현의 자유화, 다양화의 인정 및 어떤 절대적 미학적 기준에서 벗어나는 시대정신을 포스트모더니즘이라고 생각하고, 현대섬유미술작품의 경향이 이 시대정신에 입각해 그 양상이 나타나고 있다고 생각한다. 여기에 포스트모더니즘의 발생 배경과 그 특성을 파악하고, 공예와 예술로서 그 구분 문제와 현대섬유미술의 새로운 양상에 재해석이 요구됨에 연구의 필요성을 느꼈다. 그래서 분열되어 가고 있는 현대인의 포스트모더니즘적 해석을 인간형상화하여 상징적으로 섬유작품제작에 적용해 보고자 하였다.;20th century literature and art have developed under the coexistence of large numbers of trends and principles, unprecedented in the past. In the early stages of this century, the unfolding of modernism came with the appearance of Dadaism and Surrealism. In the 1960's, Conceptual Art, Avant-Garde and Pop Art movements were all efforts by the artists to arouse popular culture and mass culture. The development of mass culture or cultural movement(=kitsch) such as posters, photographs, folk paintings, illustrations which are flooded in everyday life, helped in narrowing the gap between art and mass culture, and the distance between life and art. Also, it brought changes in existential value theory and epistemology. Scholars and critics classify modernism as the trend of literary thoughts that has been the main current, up until today since the development of the science-technology civilization and the philosophy of enlightment. While, Post-modernism or Late-modernism is the main trend of thought of pluralistic sense of value and the view of world, which dissolves the modernism system of diagram, rational/emotional, central/marginal, male/female, purity/practicality, and etc. And the study on post-modernism and the pros and cons of it has become lively today. Post-modernism is in the process of development and progress, therefore it is very difficult to understand its precise concept or essence. Because it is very difficult to define an objective definition or an evaluation due to its short historic interpretation and perspective, even though there have been many researches on Post-modernism's various perspectives and its critiques, disputed points and unclear concept establishment have made it difficult to make a point of concurrence about Post-modernism. The efforts to create new expressions by representing one's emotion and affirmming one's self through the fine arts, sculptures and plastic creation activities, can also be found in the various ways of aesthetic persuit in Modem Fiber Art. Thus this researcher thinks the trend of Fiber Art in late 20th century can no longer be explained by modem aesthetics. In art, the approval of every value and relative value, liberatization of expression, expression of diversity and overcoming of somewhat absolute aesthetic standard are felt as the spirit of the Post-Modernism era. And the trend of Modern Fiber Art is rested on these aspects. In this research, the necessities to grasp the originating backgrounds and the characteristics of Post-Modernism, and to reinterpretate the new developing aspects of Modem Fiber Art and the classification problem of Modern Fiber Art as either craft or art are felt. Therefore, through the figuration of man, the Post-Modernistic interpretation of modem man's dissolution is symbolized and applied in the process of my fiber arctic work.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅱ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구범위 및 방법 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 포스트모더니즘 개념과 발생과정 = 3 B. 포스트모더니즘의 특성 = 7 C. 현대섬유미술과 포스트모더니즘의 관계 = 10 Ⅲ. 작품제작 및 분석 = 22 A. 작품제작 = 22 B. 작품분석 = 25 Ⅳ. 결론 = 35 참고문헌 = 37 ABSTRACT = 39-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2437551 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject현대-
dc.subject섬유미술-
dc.subject포스트모더니즘-
dc.title현대섬유미술에 있어서 포스트모더니즘 특성에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작품제작을 중심으로-
dc.title.translated(THE) ANALYSIS ON CHARACTERISTICS OF POST MODERNISM IN MODERN FIBER ART-
dc.format.pagevii, 41 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 섬유예술학과-
dc.date.awarded1993. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE