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영화「死의 讚美」의 복식과 그 의미작용에 관한 연구

Title
영화「死의 讚美」의 복식과 그 의미작용에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Costume of the Movie,「Admiration of Death」and That Meaning Action
Authors
高惠淑
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
사의 찬미복식의류직물영화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조규화
Abstract
This study is the study made on costume of the movie「Admiration of Death」 and that meaning action. The purpose of this study is that we recognize the importance of movie costume by understanding the trend of ideas and aesthetic consciousness of the times from movie clothing and that meaning action. The study was made by studying the costume, thought, and the taste in the daily life of the pioneers including Yoon, Shim Duk and Kim, Woo Jin with then phrases of the times and the trend in 1920s, by analyzing of symbol nature and moral that costume, properties and color which appeared in 'admiration of death' kept, and by studying what the meaning affects the spectators. For this study, the change process and feature of Korean movie, the meaning and role of movie costume, and the Korean movie costume were examined, and the era situation of our country in 1920 which becomes the background of this study and the background of history of dress and ornaments were examined. The Korean movie made inroads into foreign market in the latter half of 1980's, and the importance of the Korean movie costume was not recognized and didn't much affect the general public. In 1920's western modern ideas and culture were introduced by Japan in a civilized age, and some particular people were dressed in western-style. On the basis of this theoretical background, the thought and taste of then pioneers centering around Yoon, Shim Duk, Kim Woo Jin, Hong Nan Pa and Lee Yong Moon etc were studied, through the meaning action of costume, properties and color, by referring to the criticism biography of Yoon Shim Duk written by Yoo Min Young and the articles in then newspaper and magazine, centering around movie scene and scenario. As the result to have studied with above method, the meaning action of the costume of movie, 'admiration of death' could be classified into the following 3 kinds. First, it is that the action to show the character of dramatis personae, the mental state change, the social position and profession. Yoon Sim Duk's bold character was expressed with luxurious and gorgeous costume, thick make-up, high-class accessory or Kim Woo Jin's shabby costume was shown the character of integrity, and the artist, the old generation, an Japanese imperialist were expressed symbolically with powdering or topknot or the properties such as kinfe. Second, the color imagery appears in the meaning action which is due to the background made with the nature scenery in movie or the color tone of screen whole to decide the image of reflection whole or costume. For example, the color imagery of blue, dusk, redish black made with the nature scenery in movie were expressed symbolically an unhappy ending, trouble, pessimism. Blueish purple and yellow arouse mood of trouble and wandering. Black and gray in the color of costume were expressed death and pessimism. Yoon Sim Duk's beauty was shown with color of pale pink and the color conbination of black and white was expressed nobility taste. Third, as the meaning action based on taste or cosyume or liking of then intelligentsia and artists who are main dramatis personaes of this movie, it appears with the aestheticism phenomenon in life and the exotic inclination. Their exotic temperament of Russia or France which is due to the influence of Western civilization introduced by Japan and the mental aristocratism appears, by being embodied with the attitude of the art for art's sake such as play, music, movie, the habit of dainty like vodka, whisky, tea and high class accessory like perfume, jewery and the liking phenomenon of nobility taste. This exotic temperament was connected with France dandyism introduced by Japan.;본 논문을 영화「死의讚美」에 나타난 복식과 그 의미작용에 관하여 연구한 것이다. 연구 목적은 영화에서의 복식과 그 의미작용을 통해 당시대의 風俗과 미의식을 탐구하는데 있다. 이 연구를 위하여 한국영화의 변천과정 및 특성과 영화 의상의 의미와 역할, 한국 영화 의상에 대해 살펴보고 본 논문의 배경이 되는 1920년대 우리나라의 시대적 상황과 복식사적 배경을 살펴보았다. 그리하여 1920년대 당시의 시대상 및 풍조와 함께 윤심덕과 김우진을 비롯한 선각자들의 복식과 사상, 일상생활에서의 취향등을 고찰하였고 영화「사의찬미」의 복식과 색채가 지닌 상징성과 寓意를 살펴보았으며 그 의미가 관객에게 미치는 작용에 관해 연구하였다. 한국영화는 오랜 침체에서 벗어나 1980년대 후반기에 들어서는 국제 무대에 진출하게 되었고 한국 영화에서의 의상은 그 중요성을 인식받지 못하고 일반에게도 큰 영향을 끼치지 못했다. 또한 1920년대는 개화의 물결로 일본을 통해 서구 근대 사상과 문화가 유입되었고 복식에 있어서도 일부 특수층사이에서는 양장 착용자가 점차 늘게 되었다. 이러한 시대적 배경을 바탕으로 하여 영화 장면과 시나리오를 중심으로 당시의 신문 및 잡지기사, 유민영이 지은 윤심덕 평전을 참조하여 윤심덕과 김우진, 홍난파, 이용문을 중심으로 한 당시 선각자들의 사상과 취향을 의상과 소품, 색채의 의미작용을 통해 연구하였다. 이상과 같은 방법으로 고찰한 결과, 영화「사의찬미」에 나타난 복식의 의미작용을 다음 3가지로 구분할 수 있었다. 첫째는 등장인물의 성격과 심리변화, 신분과 직업을 나타내는 작용이다. 윤심덕의 사치스럽고 화려한 의상, 짙은 화장, 고급 악세서리는 그녀의 화려하고 대범한 성격을 나타냈고 김우진의 초라한 의상은 검소하고 청렴한 성격을 표출시켰으며 예술인의 분칠과 구세대의 상투, 일본 제국주의자들의 칼로써 신분과 직업을 상징적으로 나타내었다. 둘째로는 색채의 寓意가 영화에서 자연풍물로 이루어진 배경이나 영상 전체의 이미지를 결정하는 화면전체의 색조, 복식에서 나타났는데 예를 들면 자연풍물에 의한 푸른색, 황혼빛, 검붉은 색채는 각각 파국적 결말, 갈등, 비관의 심경을 상징했으며 화면전체의 색조로 나타나는 청자빛과 노란색조는 갈등과 방황의 분위기를 고조시켰다. 또 복식에서의 검정색과 회색은 죽음과 비관을 연분홍색은 윤심덕의 美를 표출시켰고 검정색과 흰색의 색채대비는 귀족주의적인 멋을 나타내었다. 세째는 이 영화의 주요 등장인물인 당시 지식층과 예술인들의 생활속의 탐미현상과 이국취향적인 성향을 그들의 취향과 복식, 기호를 통해 나타냈다. 당시 일본을 통해 유입된 서구문물의 영향과 정신적 귀족주의로 인한 그들의 러시아나 프랑스등의 이국취향은 연극, 음악, 영화등의 예술지상주의적 태도와 보드카, 위스키, 차를 통한 미식습성, 외제향수나 보석등의 고급 악세서리, 검은차등의 귀족취미로 나타났다. 이러한 이국취향적인 기질은 일본을 통해 받아 들인 프랑스 댄디이즘과 연결된다고 볼 수 있다.
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