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서울市立圖書館 成人奉仕의 發展方案에 관한 硏究

Title
서울市立圖書館 成人奉仕의 發展方案에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Directions for the Deverlopment of Services for Adult Users in Seoul Municipal Libraries
Authors
朴庭賢
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 도서관학과
Keywords
서울시립도서관성인봉사발전방안도서관
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
Park, Jung-Hyun
Abstract
The purpose of this study is to propose desirable directions for the development of services for adult users of Seoul municipal libraries. This study was performed by investigating the characteristics and attitudes of 413 adult users of 4 municipal libraries out of 19 Seoul municipal libraries. 1991, a Seoul municipal library served about 57,000 citizens and a librarian served 34,508 person. Number of volumes per citizen is 0.19. Adult user is 38.8% of Seoul municipal library user. The services most frequently provided in Seoul municipal library is program for housewives. These programs are varied, including literature, art, language, dilettance life, lecture. The libraries provide information services for adult learner and worker. The results of the survey were as follows: 1. Overall, adult user is male, 20s. college-educated, single and the bigger the family sise, libraries. The occupations of the adult users were students, housewives, the unemployed, company employees and etc. 2. The factors affecting the amount of library use were as follow: The user's need for library use, the amount of materials that library had were positive factors. On the other hand, the user's distance from the library, inconvenient transport facilities and library's insufficient operating hours were the negative factors. 3. Adult users looked up materials in the public libraries through direct search for bookshelves, using card catalogs and asking librarians. 4. In the libraries adult users wanted to obtain information on science, social and matters, jobs and leisure. 5. Adult users mainly used books, the subjectives of which were literature, social science and natural science. When they found materials that they wanted, they copied of borrowed them. 6. If adult users could not find materials that they wanted, they bought them personally, confirmed to librarians or serched for alternative materials. When they faced difficulties in using materials, they asked librarians for help or consulted the user's guide. 7. The majority of adult users were in favor of putting adults' reading room apart. However, the greater number of adult users were against separating it by sex. 8. It took 20~30 minutes for most adult users to come to the libraries by public transport and they mainly used buses. 9. Adult users were dissatisfied with the resting room and restaurant in the libraries. They expressed dissatisfaction with sanitary condition, size and location of the resting room. As for restaurant, they also expressed dissatisfaction with uniform menu, sanitary condition and the taste of food. 10. Adult users wanted to extend operating hours of public libraries and many of them also wanted to open public libraries on holidays. Based on the survey, I suggest the direction for development of services for adult users of public libraries as follows: 1. It is necessary for libraries to increase books and personnels and it is also necessary to increase the number of libraries for more convenient use on the part of users. 2. Program services for adult should be diversified and the participants of the program services should be lead to material users. 3. Information services of the libraries should be intensified. Libraries should provide various information on daily life, jobs and health care so that every user may get all information in the libraries. 4. Lending-out should be activated more. The range of lending-out should be extended and the regulations on lending should be eased. 5. The facilities of the libraries such as resting room, restaurant, toilet should be improved. 6. Adult services should be improved by inter-library loan through library automation.;본 연구의 목적은 서울시립도서관 성인 이용자의 특성과 도서관 이용을 분석하여 성인봉사의 발전을 위한 방향을 제시하는 데 있다. 이를 위하여 문헌조사와 19개 서울시립도서관 중 4개관을 선정하여 이 도서관을 이용하는 19세 이상의 성인 413명을 대상으로 설문 조사하였다. 1991년 서울시립도서관 1관 당 봉사인구는 약 5만 7천명이며, 서울시민 1인당 도서 수는 0.19권이고, 사서 1인당 봉사인구는 34,508명이다. 성인 이용자는 전체 이용자의 38.8%였다. 서울시립도서관에서 실시하고 있는 성인봉사의 대부분은 프로그램봉사로 주부들을 대상으로 한 주부교실의 형태로 운영되고 있었다. 그 내용은 문학, 예술, 어학, 취미, 예절 프로그램과 강연회, 시청각자료를 이용한 프로그램이었다. 또한 시립도서관에서는 독학자를 위한 정보봉사, 도서관을 이용하기 어려운 직장인을 대상으로 직장 대출봉사와 직장배달봉사를 실시하고 있었다. 설문조사결과는 다음과 같다. 1. 성인 이용자는 남성이 많았고 연령층은 20대가 가장 많았다. 교육수준은 대학교에 재학 중이거나 대학교를 졸업한 사람이 대다수이며, 미혼자가 기혼자보다 많았으며, 가족 수가 많을 수록 이용빈도가 높았다. 또한 직업은 학생, 주부, 무직, 회사원의 순으로 이용이 많았다. 2. 성인들은 도서관에 가야할 요구가 발생했을 때, 도서관과의 거리가 가깝고 도서관 소장자료가 많은 도서관을 자주 이용하고 있었으며, 도서관을 자주 이용하지 않는 이유로는 도서관에 가야할 요구가 없기 때문에, 도서관 운영시간 때문에, 교통수단이 불편하기 때문으로 나타났다. 3. 성인 이용자들이 도서관에서 자료를 탐색하는 방법은 직접 서가로 가서 탐색하는 경우가 가장 많았고, 그 다음은 카드목록 이용, 직원에게 문의하는 순이었다. 4. 성인 이용자들이 서울시립도서관을 통하여 얻고자 하는 정보는 학술정보, 시사·사회·정치문제와 관련된 정보, 직업·취업정보, 레저·여행·여가선용 정보의 순으로 나타났다. 5. 성인들은 시립도서관에서 주로 도서를 이용하여, 주제분야로는 문학, 사회과학, 자연과학 분야의 자료를 많이 이용하였다. 도서관에서 찾고자 하는 자료를 발견하면 복사, 대출의 순으로 이용하였다. 6. 필요한 자료가 없는 경우 개인적으로 구입하거나, 사서에게 가서 다시 확인해 보거나, 그 자료를 대신할 자료를 탐색하는 것으로 나타났다. 그리고 자료를 이용하는 도중에 어려움이 생기면 사서에게 도움을 요청하거나 도서관 이용법에 대한 안내를 참조한다고 조사되었다. 7. 성인 이용자들은 성인열람실을 구분하는 점에는 대부분 찬성하는 반면 남녀구별에 대해서는 반대가 더 많았다. 8. 서울시립도서관과 이용자의 거주지와의 거리는 대중교통수단으로 20분-30분이 가장 많았고 1시간 이상도 6.2%나 되었다. 주로 이용하는 교통수단은 버스였다. 9. 시립도서관 성인 이용자들은 도서관의 휴게실과 식당에 대해 불만을 가지고 있었다. 휴게실에 대한 불만은 휴게실의 청결상태, 좌석수의 부족, 휴게실의 위치 순으로 나타났고, 식당에 대한 불만은 다양하지 못한 메뉴, 위생·청결상태, 음식 맛의 순으로 나타났다. 10. 서울시립도서관의 운영시간에 대해 성인 이용자들은 운영시간의 연장을 희망하고 있었다. 도서관의 휴관에 대해서는 현재에 만족하고 있는 이용자도 있었으나 공휴일에 개관을 하거나 연중무휴로 개관하기 원하는 이용자도 많았다. 조사결과를 기초로 서울시립도서관의 성인봉사의 활성화를 위해 다음과 같이 제언하고자 한다. 1. 서울시립도서관의 장서 수 확보와 직원의 증원이다. 그리고 주민들이 보다 가깝게 편리하게 이용할 수 있도록 공공도서관의 수를 늘려야 한다. 2. 성인을 대상으로 실시하는 프로그램봉사를 대상이나 연령별로 다양화하여야 하며, 도서관에서 실시하는 프로그램 참가자들을 도서관 자료를 이용하는 이용자로 유도하여야 한다. 3. 도서관의 정보봉사를 강화해야 한다. 주민들이 도서관에서 모든 정보를 얻을 수 있다는 생각을 하도록 각종 생활정보, 직업정보, 건강정보 등을 제공해야 한다. 4. 서울시립도서관의 관외대출을 활성화해야 한다. 대출할 수 있는 자료를 확대하고 대출규정도 융통성 있게 조절하여야 한다. 5. 도서관의 편의시설 운영을 개선해야 한다. 이용자가 도서관의 모든 시설, 즉 휴게실과 식당, 화장실, 세면대 등을 이용하면서 불편함을 느끼지 않도록 해야 한다. 6. 현재 계획하고 있는 전산화 작업을 조속히 실현해서 상호협력과 대출반납 등 이용자 봉사를 향상시켜야 한다.
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