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궁중무용에 나타난 음양오행사상에 관한 연구

Title
궁중무용에 나타난 음양오행사상에 관한 연구
Other Titles
On Yin and Yang Five elements Thought in Court Dance : with reference to Jung-Da Up, Mu Go, Cheo-Yong-Mu
Authors
이현정
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
궁중무용음양오행사상정대업처용무
Publisher
梨花女子大學校 大學院
Degree
Master
Advisors
김말복
Abstract
The Yin and Yang and Five Elements thought, the world view which has an emphasis on harmony and unity, has been recognized as the highest principle with regard to a psychological, ethical, or religious aspect of Korean folk art and thought history. This thought is such a basis of the way of thinking of Korean that it has influenced on and has been reflected in the whole culture and art. Likewise, it has also given a great impact on dance. Especially court dance that was cerated and developed under Confucian political idea is conceptually based on this thought, the puropse of this thesis is to study the Yin and Yang and Five elements thought reflected in structures, costumes, and movements of Jung-Dae-Up, Mu-Go, and Cheo-Yong-Mu in Hak Yeon-wha-Dae Cheo-Yong-Mu hapsul. Yin and Yang principle is that two coordinate natures, negative and positive, consist of all things. It is expressed as Ki("energy"). Five Elements principle is that wood, fire, earth, metal, and water make and govern all things, according to Sang-Saeng principle(the principle that Five Elemints help one another) and Sang-Guk principle(the principle that Five Elements conflict one another). Jung-Dae-Up, Mu-Go, and Cheo-Yong-Mu is constructed according to these principles. these dances show the formation made in five directions in common. That is blue, red, yellow, white and black are placed in the east, south, center, west, north respectively. The five colors and five directions are connected with Five Elements. According to the order of Five Elements, dancing groups are placed to make the formation of dances. It is assumed to be an expression of the will for the realization of a peaceful reign in harmony with nature by applying the notion of cosmic space and time to the dance structure to adjust to the natural law. The colors of dance costumes are based on five primary colors and five secondary colors. the primary colors, blue, red, yellow, white, and black, conforming to yang were thought to be lucky colors in contrast with the secondary ones and, thus were used more them. However, the primary colors and the secondary ones were harmoniously used, especially arranged in accordance whth the Five Elements principle of Sang-Saeng to gain the harmony and order of Yin and Yang. The arrangement and coloring of dance implements also conformed to the principles of Yin and Yang and Five Elements. As for dance movement, it is anologized that the shapes of Pive Elements, wood, fire, earth, metal, and water are embodied in the movement. In addition, Dae-Mu(a dance facing each other) from five directions implies Sang-saeng principle and Chwa-Sun-Hwe-Mu(a dance turning leftward) in Cheo-Yong-Mu represents Sang-Guk principle and the purpose of driving evil away and controlling it. As we have examined above, Jung-Da-Up, Mu-go, and Cheo-Yong-Mu reflect the Yin and Yang and Five Elements thought. Thus, it is assumed that these dances imply an intention petition for national welfare through the formation of the above thought into dance and they are the artistic sublimation of the petition.;음양오행사상(陰賜五行思想)은 조화와 통일을 강조한 세계관으로 한민족의 민속예술 또한 한국사상사에 있어 철학적, 윤리적 내지 종교적 차원에서 최고의 원리로 인식되고 있다. 이러한 음양오행사상은 우리의 사고유형의 기반을 이루고 있어 문화에도 영향을 미쳤으며 문화예술 전반에 걸쳐 음양오행의 원리가 드러나고 있다. 이와 같은 음양오행사상은 무용에도 지대한 영향을 끼쳐 다양한 형태의 무용에서 그러한 요소들을 찾아볼 수 있다. 특히 유교 정치사상의 영향하에서 창작, 발달된 궁중무용은 그 사상적 배경을 음양오행사상에 두고 있다. 무용의 구성과 의상, 춤사위 등에 음양오행사상이 반영되어 있음을 알 수 있다. 따라서 본 논문은 궁중무용에 나타난 음양오행사상을 정대업, 무고, 학연화대처용무합설중 처용무를 중심으로 연구하는데 그 목적이 있다. 이 연구를 위해 Ⅱ장에서는 음양오행사상의 개념과 원리에 관해 고찰하였고, 이를 토대로 음양오행사상이 우리 문화예술에 어떻게 반영되고 표현되었는가를 살펴 보았다. 음양은 만물을 만들어 내는 대립되는 두 개의 성질로서 기(氣)라는 말로 표현되며, 오행은 만물을 조성하는 목(木), 화(火), 토(土), 금(金), 수(水)의 다섯가지 원소로서 오행상생(五行相生), 상극(相剋)의 이치가 우주만물을 지배한다는 원리이다. 풍수사상(風水思想)은 우주의 생성, 변화의 원리라 할 수 있는 음양오행사상을 기준으로 하여 지리적인 위치, 또는 공간의 상호관계, 또는 조화를 파악하고자 하였다. 또한 음양오행의 원리는 건축에 다양하게 수용되어, 건물의 배치나, 평면의 구성 등을 이 사상에 따름으로 음양의 조화를 이루고 오행의 순리에 따르며 자연의 이치에 순응하여 건축해?다. 음악은 중국의 유교적 음악관의 영향으로 소리의 기본이 되는 오성(五聲)과 팔음(八音), 십이율(十二律)등을 음양오행에 의하여 구성하였다. 복식(復飾)에 있어서 음양오행사상은 우리의 복식제도나 색채관 형성의 기본이 되었다. Ⅲ장에서는 궁중무용의 유래와 그 종류에 대해 알아보고 정대업, 무고, 처용무에 대해 개괄적으로 살펴 보았다. 궁중무용의 시원(始原)은 정확히 규정지을 수 없으나 문헌의 기록에 의하면 삼국시대로 유추해 볼 수 있으며, 이것은 고려, 조선을 거치면서 더욱 발전되었고, 종류에는 크게 당악정재와 향악정재가 있다. 정대업은 세종 때 지어진 것으로 원래는 회례악무(會禮樂舞)로 창작되었으나 세조 때에 종묘제례악무(宗廟祭禮樂舞)로 채택되었다. 무고는 고려 때 창작되었으며 처용무는 신라의 처용설화에서 비롯된 것으로 조선초기에는 오방 처용무로 구성되어 학무, 연화대무와 합설로 이루어 졌다. Ⅳ장에서는 앞에서 고찰한 내용을 토대로 궁중무용에 나타난 음양오행사상의 원리를 고찰하였다. 정대업, 무고, 처용무를 중심으로 춤의 구성, 무복(舞服), 의물(儀物) 및 무구(舞具), 춤사위에 나타난 음양오행사상에 관하여 연구하였다. 청, 홍, 황, 백, 흑의 오방에 따라 공간을 구성하였으며 의물 및 무구의 배치도 이 원리에 따라 이루어졌다. 또한 무복은 음양오행의 색채관에 따라 오방색을 사용하여 의상을 만들었으며 정색과 간색을 기본색으로 사용하였다. 춤사위를 통해 음양의 조화를 표현했음을 유추해 볼 수 있었으며, 여기에 오행의 상생, 상극의 법칙이 나타나고 있음을 살펴 보았다. 결론적으로 Ⅴ장에서는 위의 연구결과 음양오행사상이 궁중무용에 나타나고 있음을 알 수 있었다. 춤의 총체적인 구성원리에 음양오행사상을 도입함으로 자연의 이치에 순응하고 조화를 이루어 국가의 번영을 이루려는 의지를 궁중무용을 통해 예술로 승화시켰다고 볼 수 있다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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