View : 1126 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor장연순-
dc.contributor.author황혜영-
dc.creator황혜영-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:19Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:19Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000017996-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208360-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017996-
dc.description.abstractApproaching the twentieth century, the art expresses freedom and liberation of man centering on inner inevitability on the basis of the revolt against conventional and normative beauty. Modern abstract pictures eliminate the purpose which "reproduces" objects and is constructing the peculiar formative world which accompanies inner world and imagination of an artist. In the expression of these formative art dyeing is one of the sphere of art and is consolidating its own position by being expanded in the range and method of its study and being absorbed in self-expression. And therefore , creator' s own inner consciousness or pure aesthetic expression escaping from the customs of functionalism in the past is being emphasized. Thus, what i s intended by this researcher is the expression of feelings by inner impulse in his work and the purpose of this study is to compose a screen with lines, a permanent factor of form and limited color for the realization of it. As a developing procedure, an artificial , rational and intense line with a primary color dividing a screen is pursuing the harmonization of an emotional side and a rational side on the space constitution of an oblique line expressed with accumulation and reiteration. As a theoretical foundation for this , inner inevitability which is mental action in artistic creation was examined. On the other hand, as a formative foundation, lines and colors which are expressive factors of abstract art and abstract expression were investigated. On the basis of these theoretical backgrounds, 7 dyeing works were prepared and the summary of the result of their analyses is as follows. First , my own inner inevitability was confirmed in the procedure of production and I prepared the means which translate 'me' into outside through formative expression methods which are lines and colors. Second, the possibility that it can be the tool expressing a unique line in dyeing is revealed as a batik line made by using oil painting knife can expresses well power and speed sense in batik. Third, it is found that creative volition and individual expression can be expressed sufficiently only with pure lines and colors , which are formative factors, in fiber art and especially in dyeing expression. Especially, color contrast could expresses strong activity and undulation of feelings according to it. From the procedure of this study I intended to arrange better directed formative vision through self-examination of these works and groping after the resolution of it.;미술은 20세기에 접어들면서 관습적이고 규범적인 미에 대한 반란을 기반으로, 내적 필연성을 중심으로한 인간 해방, 인간 자유를 표현한다. 현대의 추상 회화는 사물을 <재현한다>는 목적을 제거하고 작가의 내면 세계와 상상력을 동반한 독창적인 조형 세계를 구축하고 있다. 이러한 조형 예술 표현에 있어서, 염색도 섬유 예술의 한 분야로서 연구범위와 방법이 확대되어 자기 표현에 몰두함으로서 독자적인 자리를 굳혀 가고 있다. 그리하여 과거 기능주의적 전통에서 벗어나 작가 나름대로의 내적 의식이나 순수한 미적 표현에 중점을 두고 있다. 이에 본 연구자가 추구한 것은 작품에 있어서 내적 충동에 의한 감정의 표출이며, 이를 실현하기 위해서 형태의 불변요소인 선과 제한된 색으로 화면을 구성하는데 그 연구 목적을 두고 있다. 전개 과정으로는 집적 (集積)과 중첩 (重疊)으로 표현된 사선의 공간 구성 위에, 인위적이고 이성적인 원색의 강렬한 직선이 화면을 분할함으로써 감성적인 면과 이성적인 면과의 조화를 꾀하고 있다. 이를 위한 이론적 기반으로서, 예술 창작을 하는데 있어서의 정신적 활동인 내적 필연성에 대해 고찰하였다. 한편, 조형적 기반으로는 추상 미술과 추상 표현 요소로서의 선(線)과 색(色에) 대하여 살펴 보았다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 염색 작품 7점을 제작하여 분석해 본 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 작품 제작 과정에 있어서 화면에 대한 본인의 내적 필연성을 확인하였으며, 선과 색채라는 조형적 표현 방법을 통해 '나'를 외부로 번역하는 수단을 마련하였다. 둘째, 납방염에 있어서 유화용 나이프(knife)를 이용한 방염선은 힘과 속도감을 잘 나타낼 수 있으므로, 염색에 있어서 독특한 선을 표현하는 도구가 될 수 있다는 가능성을 알게 되었다. 세째, 섬유 예술, 특히 염색의 표현에 있어서, 순수한 선과 색의 조형 요소만으로도 창조적 의지와 개성적 표현을 충분히 표출할 수 있음을 알았다. 특히 색채대비는 강렬한 역동성과 그에 따르는 감정의 기복을 표현할 수 있었다. 이러한 연구 과정을 통해, 본 작품의 반성과 그에 따른 해결 방안을 모색함으로써 보다 나은 방향의 조형관을 정립해 보고자 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구 내용 = 1 C. 연구 방법 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 2 A. 추상미술의 본질과 내적 필요성 = 4 B. 추상 표현의 조형 요소 = 7 1. 선 = 8 2. 색채 = 9 Ⅲ. 작품 제작 및 분석 = 15 A. 형성 과정 = 15 B. 재료 연구 및 제작 과정 = 20 C. 작품 분석 = 28 Ⅳ. 결론 = 42 참고문헌 = 44 ABSTRACT = 46-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5563116 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject-
dc.subject내적심상-
dc.subject나이프-
dc.subject납방염-
dc.title선에 의한 내적 심상 표현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle나이프(Knife) 납방염선을 이용한 작품제작 중심으로-
dc.title.translated(The) Expression of Inner Image by Lines : Centering product of work by using knife batik-
dc.creator.othernameHwang, Hye Young-
dc.format.pagevii, 48 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공-
dc.date.awarded1992. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 염색디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE