View : 752 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정영목-
dc.contributor.author李允景-
dc.creator李允景-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:17Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:17Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019137-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208338-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019137-
dc.description.abstractThis dessertation is a study of religious paintings of Emil Nolde(1867-1956). Nolde had expressed the religious themes in his whole life. Nolde, grown up in the traditional protestant family in northern Germany, had procured artistic inspiration through the Bible, had expressed the inspiration through his characteristics of expressionism, and had accomplished new sense of modern religious paintings. Accordingly, the purpose of this thesis is to focus on the importance of the religious theme to himself and the meaning of his paintings as modern religious paintings by studying the characteristics of his paintings with the formative backgrounds and his religious paintings by period. The first part of the thesis(chapter II) concerns a explication of the backgrounds of Nolde's paintings. At this part, I try to find the basis of the chracteristics expressed in his paintings by studying his experienced faith, the influence of Nietzche, and the trend of Christianity in Germany in the late nineteenth century and early twentieth century. From the study, I found that his religious imagination in childhood enabled him to give fantastic expressions through his paintings, and the influence of Nietzche was related to his instinctive and spontaneous expressions. The latter part of the dissertation(chapter III,IV,V) concerns a study of his works by period. Most preceding studies on Nolde set limits to research only his religious paintings during 1909-1912, in which those paintings are intensively created. But, I found that his paintings had developed throughout his whole life as well as during that period. Therefore, this study considers not only his religious paintings during his best days(1909-1912) but also those before and after that period with his changing formal characteristics and the trend of the age. Throughout the study, I found that religious Inspiration had enabled him to devote his life to create his masterpieces and he had accomplished a new trend of modern religious paintings through his creative expressions in changed twentieth century. basis of the chracteristics expressed in his paintings by studying his experienced faith, the influence of Nietzche, and the trend of Christianity in Germany in the late nineteenth century and early twentieth century. From the study, I found that his religious imagination in childhood enabled him to give fantastic expressions through his paintings, and the influence of Nietzche was related to his instinctive and spontaneous expressions. The latter part of the dissertation(chapter III,IV,V) concerns a study of his works by period. Most preceding studies on Nolde set limits to research only his religious paintings during 1909-1912, in which those paintings are intensively created. But, I found that his paintings had developed throughout his whole life as well as during that period. Therefore, this study considers not only his religious paintings during his in changed twentieth century.;본 논문은 에밀 놀데(Emil Nolde, 1867-1956)의 종교화에 관한 연구이다. 놀데는 순수한 신앙심을 바탕으로 종교적 주제를 다룬 작품들을 전 생애에 걸쳐 제작하였다. 북구 독일의 전통적인 프로테스탄트 가정에서 성장한 놀데는 성경을 통해 많은 예술적 영감을 얻었고, 그 영감을 작품에 나타내면서 자신의 자유로운 표현주의적 특성을 통해 전통적인 종교화와 구별되는 새로운 감성의 현대 종교화를 이룩하였다. 이에 본 논문은 놀데의 종교화가 지니는 특성을 형성 배경을 통해 도출해보고 일생을 통해 지속된 종교화들을 시기별로 고찰해 봄으로써 놀데에게 있어서 종교적 주제가 갖는 중요도와 현대 종교화로서 그의 종교화의 의미를 조명해 보는 것에 목적이 있다. 본문의 전반부(Ⅱ장)는 놀데의 종교화의 형성 배경에 관한 고찰이다. 이 장에서는 19세기말과 20세기초의 독일의 기독교 상황과 놀데의 경험적 신앙 그리고 니체의 영향을 통해 놀데의 종교화에 나타나는 특성의 근거를 찾아 보고자 했다. 이연구를 통해 놀데의 어린 시절의 종교적 환상은 그의 종교화에 환상적 표현을 가능케 하였으며, 니체의 영향은 그의 본능적이고 자발적인 표현과 관계됨을 밝혀 볼 수 있었다. 본문의 후반부(Ⅲ,Ⅳ,Ⅴ장)에서는 시기별 작품 연구를 통해 놀데의 종교화의 내용과 양식적 특성을 고찰 하였다. 놀데에 관한 선행 연구에서는 종교화의 연구 범위가 대부분 종교화가 집중적으로 그려진 1909년에서 1912년까지의 기간에 제한된다. 그러나 본인은 놀데에 관한 연구 과정에서 그의 종교화가 한 시기에 국한된 것이 아니며 인생을 통해 중요한 영역으로 발전 되었음을 알 수 있었다. 이에 본 연구에서는 종교화가 집중적으로 그려진 1909-1912년의 시기 뿐 만 아니라 초기 시기와 1915년이후의 시기를 포함하여 그의 전 제작시기를 총괄하여 그의 변화하는 양식적 특성과 시대 상황과 함께 연구하였다. 이상에서의 연구를 통해 놀데에게 성경을 통한 종교적 영감은 일생을 통해 작품을 하게 하는 원동력이 되었으며, 변화된 20세기에 놀데는 전통적으로 동일한 성경적 주제를 가지고 독자적인 표현을 통하여 새로운 감성의 현대 종교화를 이룩하였음을 밝힐 수 있었다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 놀데의 종교화의 형성 배경 = 8 A. 19세기말 - 20세기초의 독일 기독교 = 8 B. 경험적 신앙 = 14 C. 니체(Friedrich Nietzsche)의 영향 = 18 Ⅲ. 초기 작품 경향과 초기 종교화 = 23 Ⅳ. 1909-1912의 종교화 = 32 Ⅴ. 1915년이후의 종교화 = 51 Ⅵ. 결론 = 71 참고문헌 = 74 그림 = 80 ABSTRACT = 96-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8616232 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject에밀 놀데-
dc.subject종교화-
dc.subject미술사학-
dc.subjectEmil Nolde-
dc.subject.ddc700-
dc.title에밀 놀데(Emil Nolde)의 종교화 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY UPON THE RELIGIOUS PAINTINGS OF EMIL MOLDE-
dc.creator.othernameLee, Yoon Kyoung-
dc.format.pageviii, 97 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 미술사학과-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE