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Karlheinz Stockhausen의 "Kreuzspiel" 분석 연구

Title
Karlheinz Stockhausen의 "Kreuzspiel" 분석 연구
Other Titles
(A) STUDY OF STOCKHAUSEN'S "KREUZSPIEL"
Authors
윤여진
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Karlheinz StockhausenKreuzspiel음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
Arnold Scho‥enberg(1874-1951)가 창안한 12음열 기법은 그의 제자인 Alban Berg(1885-1935)와 Anton von Webern(1883-1945)뿐 아니라 그 이후의 음열 작곡가들에게 이어져 고전적 12음 체계의 개념이 음(pitch)이상으로 확장된다. 이러한 음열기법의 확장은 리듬(rhythm), dynamics(강약), 아티클레이션(articulation), 속도(tempo)등과 같은 음악의 요소가 서열화되는 전 음열주의(total serialism)로 발전되는데, 특히 유럽의 작곡가 Oliver Messiaen(1908- )의 제자인 Karlheinz Stockhausen(1928- )은 Pierre Boulez(1925- )와 함께 전 음열주의를 발전시킨 대표적인 작곡가중의 한 사람이다. Stockhausen은 수학적 정밀성으로 인식되는 매개변수(Parameter)의 개념에 입각하여 음악의 구성이 일련의 수 많은 비율들에 의해 통제되는 작곡기법 속에서 전음열주의를 발전시키는데 특히 본 논문에서 연구한 "Kreuzspiel"은 이러한 기법에 의해 작곡된 그의 첫 작품이다. "Kreuzspiel"은 1951년에 작곡된 것으로서, 이 작품에는 2개의 음열이 사용되는데 음열의 전개가 전통적인 matrix(매트릭스) 구조가 아닌 음들의 교차에 의한 permutational technique(순열적 기법)이 사용되고 있다. 또 음열의 각 음들과 타악기 그룹의 리듬은 duration series(길이 列)와 dynamics series(강약 列)를 나타내며, 이것들도 permutational technique에 의해서 전개된다. 이러한 음열의 전개에 의한 전체구성은 3개의 Section으로 나뉘며, 3개의 Section은 동일한 13마디의 구조단위를 나타내면서 음열의 전개방법과 악기편성(instrumentation), 음역(register)등에 대조를 보인다.;The twelve-tone technique, which originated with Arnold Scho¨enberg(1874-1951) has been passed down not only to his students, Alban Berg(1885-1935) and Anton von Webern(1882-1945) but also to many other twelve-tone composers who have expanded the classical twelve-tone system. This expansion of tone-row technique was developed into total serialism in which rhythm, dynamics, articulation and tempo are serialised. Especially, European composers, 011ver Messiaen(1908-), Karlheinz Stockhausen(1928-) and Pierre Boulez(1925-) were the first representative composers in the development of total serial ism. Messiaen in his ''Cantte´yodjaya^"(l948) and "Modes de valeurs et d'intensitie´s"(l948) used the serialism of pitch, dynamics and duration. Pierre Boulez was influenced by Messiaen's "Modes de valeurs et d'intensite´s" and composed "Structure Ia(1952)" in which pitch, dynamics and duration were serialized. Also influenced by Messiaen's "Mode de valeurs et d'intensite´s" is Stockhausen who composed "Kreuzspiel". However, Stockhausen does not use the normal permutational technique found in the classical twelve-tone system, but he uses partical rotation of basic set and thus, the permutation chart becomes quite different from the normal matrix. "Kreuzspiel" was composed in 1951. In this piece, Stockhausen uses two tone row. Also every tone in each tone row and rhythm in other instrument groups show duration and dynamics series. The compositon is divided into three sections and these sections show identical structual units of thirteen measures. Each section is preceded by an introduction, and the final section is followed by a Coda. The 1st and 2nd sections use difference pitch series and the 3rd one uses both, of the series used in sections 1st and 2nd. The some priciple applies to the duration and dynamics series.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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