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dc.contributor.advisor소흥렬-
dc.contributor.author도진경-
dc.creator도진경-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:16Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:16Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019757-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208324-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019757-
dc.description.abstract유기체의 움직임인 행위(action)와 무기체의 음직임인 물리적 운동은 결코 동일하게 취급될 수 없다. 물리적 운동과 구별되는 우리의 행위는 물질적 요소인 신체를 통하여 일어나지만 자율적으로 일어난다는 점에서 차이를 가진다. 이들의 차별성을 규정짓는 '자율성'은 마음이 움직임의 원인으로 작용할 때에만 가능해진다. 행위는 마음으로부터 기인하는 것이다. 누군가를 그리워하는 마음은 우리가 편지를 쓰도록 하거나, 오솔길을 홀로 거닐도록 하기도 한다. 합당한 이유를 제시할 수 없는 많은 행위도 이루어진다. 이유를 제시할 수 없을지라도 원인이 없이 일어나는 행위는 가능하지 않으며 그러한 의미에서 마음은 우리의 행위의 직접적인 원인으로 작용한다. 물리적 작용이라 할 수 있는 행위는 물리적인 것으로 환원될 수 없는 마음을 그 원인으로 일어나는 것이다. 행위는 마음과 몸의 인과적 작용이 일어나는 무대이다. 때문에, 데카르트(L. Descartes)이후 심리철학의 주된 문제가 되어온 '심신인과의 문제'(the problem of mind-body causation)는 행위를 어떻게 설명할 것인가 하는 문제에서 그 실마리를 찾을 수 있을 것이다. 마음과 몸의 인과에 대한 설명은 지배적인 과학의 영향아래에서 물리세계내의 인과와 마찬가지로 동력인(efficient cause)에 국한하여서 설명됨으로써 제한성과 환원주의를 피할 수 없는 위험성을 내포하여왔다. 어떤 시간 t에 한 원인을 갖는 모든 물리적 사건들은 t에 반드시 물리적 원인을 가진다는 물리폐쇄의 원칙에 따라서 물리적 사건도 물리적 원인과의 관계 내에서 해명될 것이 요구된 것이다. 동력인에 집착한 심신인과의 설명은 심성 상태는 두뇌의 물리적 상태와 동일함으로 마음은 미시물리적 상태로 환원 가능한 것임을 주장하는 환원주의(reductive materialism)나 상식적 심리 개념이 신경 과학적 설명에 의해서 환원되기보다는 내적 상태와 활동에 대한 잘못된 표상이므로 제거되어야 한다는 제거론(eliminative materialism)으로 귀결한다. 이러한 유물론적 입장은 행위와 그것의 원인에 대한 정확한 설명은 반드시 물리적인 신경과학이 제공할 수 있는 영역으로서 행위의 원인은 신경활동에 있으며 생물체의 행위의 능력과 원인에 대한 설명은 신경 구조와 활동에 대한 설명이라는 것이다. 이러한 주장이 가능하게 되는 것은 동력인에 제한된 좁은 인과개념이 심신관계와 행위설명에 적용되기 때문이다. 현상에 대한 과학적 기술이 아닌 철학적 설명이 되기위해서는 현상의 원인에 대한 포괄적인 관점이 요구된다. 상위차원인 마음은 하위차원인 두뇌의 물리적 상태로 환원될 수 없으며 하위차원의 과정을 재배열할 수 있는 하향적 수반이 가능하다. 따라서 이러한 특성을 가지는 마음을 원인으로하여 일어나는, 행위에 대한 설명은 동력인에 국한된 인과적 설명으로는 설명력에 있어서 제한성을 가진다. 이러한 제한성을 벗어나 설명이 포괄성을 가지려면 아리스토텔레스의 고전적 인과개념을 통한 인과개념의 확장이 요구된다. 행위에 대한 질료인(material cause)적 설명, 형상인(formal cause)적 설명, 동력인(efficient cause)적 설명, 그리고 목적인(final cause)적 설명의 적용은 복잡하고 중층적 행위에 대한 폭 넓은 설명을 제공함으로써 유물론의 위협으로부터 마음의 독자적 위치를 보증하여 줄 것이다. 본고는 행위에 대한 설명에 있어서 목적인적 설명 그리고 형상인적 설명과 분리될 수 없는 진화적 관점을 도입하고자 한다. 진화적 관점은 환경과 목적과 관계해서 발전해온 행위의 중층적 측면을 드러낼 것이다. 마음은 하위차원인 두뇌상태에 수반되며 마음의 기능은 두뇌의 기능에 수반되지만 이러한 상향적 수반에 국한한 것이 아니라 하향적 수반이라 할 수 있는 역수반도 가능하다. 이러한 특성을 가지는 마음은 진화의 역사과정 내에서 하위차원으로부터 상위차원으로의 중층성을 가진다. 세포적 심성상태라 할 수 있는 비언어적 하위 신경차원이 마음의 중층적 구조에서 최하단에 위치하며 그 상위차원으로서 식물적 심성상태라 할 수 있는 모사적 언어차원, 동물적 심성상태라 할 수 있는 도구적 언어차원, 그리고 의식적 심성상태라 할 수 있는 창조적 언어차원이 차례로 자리한다. 마음의 중층성은 마음의 여러 메타차원을 말하는 것이며 이러한 중층적 마음으로부터 유발하는 행위는 어떤 마음의 차원을 원인으로 하느냐에 따라서 그 기능의 차이를 가져온다. 기능의 유형에 따라서 신경차원의 행위, 창조적·문화적 행위로 구별되며 이들은 행위의 중층적 구조를 형성한다. 이 때 각 행위와 행위의 원인인 각 차원의 마음의 관계는 동력인에 한정된 인과만이 작용하는 것이 아니라 환경적 요소, 사회적 요소, 목적 등이 개입되는 폭넓은 인과작용으로 설명될 수 있을 것이다. 다양하고 역동적인 인간행위에 대한 이해는 진화의 산물로서 행위능력에 대한 중층적 설명으로써 접근가능하다. 진화적 관점에서의 목적인과 형상인에 의한 행위설명은 원인과 결과 간의 되먹임(feedback)작용과 상승작용의 인정을 요구함으로써 행위가 열린체계인 비선형(nonlinear)체계임을 드러낸다. 행위의 원인의 다원화를 통한 인과개념의 확장과 행위에 대한 중층적 설명은, 우리에게, 사회를 새롭게 구성하고, 문화와 예술을 만들어내는 창조성을 이해하는 실마리를 제공한다. 진화의 산물로서 인간의 마음과 행위능력은 중층적 구조를 가진다. 중층성은 상하차원의 진화적 연속성과 비연속성을 인정하는 것이며 중층적 설명은 연속성과 비연속성을 통한 일반적인 행위의 본질이해의 가능성을 열어준다. 중층적 설명으로부터 시작하는 행위설명은 행위의 사회적 기능에 대한 설명에서 완결될 수 있을 것이지만 본논문은 행위의 중층적 설명으로 제한되며 사회적 설명은 과제로서 남겨둔다.;Action which is the movement of an organism, and physical motion which is the movement of an inorganism, could never be dealt in the same manner. Our actions which could be distinguished from the dynamics and also occur through a physical element known as our body, has a lot of difference in that it occurs autonomously 'Autonomy', which defines their difference, is only possible when the mind acts as the cause of the movement. our feelings of missing someone sometimes either make us write letters, of take a walk through the woods. a lot of actions occur which we cannot preset a rational reason. Although we may not be able to present a cause, that does not mean an action can occur without a cause, and in that sense the mind affect us as a direct cause of our actions. Actions which can be defined as physical motion occur due to minds that cannot be reduced to a physical subtance. An action is a stage where the mind sand the body's causation takes place. Due to that, 'the problem of mind-body causation' which has been the main problem of philosophy of mind ever since Descartes, may find a clue to its solution in the problem of how to define action? The explanation of the mind and the body has explained in limitation by the dfficient cause just like the causation within physical world under the effects cause just like the causation within the physical world under the effects of dominant science, and because of that it has always included the inevitable danger of limitation and reductions. Mental events which is the cause of the physical events, was demanded an explanation within the relationship with the physical cause according to the principle of physical disclosure that states all physical events which have one cause at time t, must also have a physical cause at time t. Because the explanation of the mind-body causation which is persistent about the efficient cause is equal to the brain's physical state. the mind is concluded as eliminative materialism that should be eliminated because it is a wrong representaion of the internal state and activity, instead of being reduced to reductive materialism whice insists that mind is reducible to micro physical state, of that mind can be reduced by the neuro science explanation of the common mental definition. This point of the materialism insists that accurate explanation of the action and the cause of that action must be a region which can be provided by the physical neuro science, and as that, the cause of the action is within the neuro activity, and the explanation of the ability and the cause of the organism's activity is the explanation of the neuro structure and its activity. The only reason this kind of assertion can be possible is because the narrow definition of causation which is limited by the efficient cause can be applied to the relationship of mind-body and the explanation of an action. In order for it to become a philosophical statement(declaration) of a phenomena, rather than a scientific technology, a wide view point of pheonomena's cause is required. the mind which is a higher dimension cannot be reduced to the brain's physical state which is a lower dimension, and a top-down supervenience is possible that can rearrange the lower dimension's process. Thus the explanation of action that occur due to the mind that has this characteristic has limits in explaining by causal explanation because it is limited to the efficient cause. In order for the explanation to break out of this limit and be more comprehensive, an explanation of the definition of causation through the ancient definition of causation of Aristoteles is required. The application of material causal, formal causal, efficient casual, and final causal explanation of action is complicated and by providing a wider explanation of the mind from the threats of the materialism. this report will try to introduce the evolutionary point of view which cannot be separated from the final causal and formal casual explanations in explaining about actions. The evolutionary point of view, in connection with environment and purpose will reveal the multi-level side of the action which has developed up until now. The mind is accompanied by the state of the brain which is a lower dimension, and the function of the brain is accompanied by the function of the head, but it is not limited to only bottom-up accompaniment and it also has the reverse function of top-town accompaniment. The mind which has this characteristic, throughout the course of the history, has the multi-level characteristic from the lower dimension th the upper dimension. Non-language part neuro dimension which can be called a celluar mind state has its place in the lowest part of the multi-level structure of the mind, and above that dimension is imitative language dimension, implementive language dimension which can be called a animalistic mind state, and creative language which is known as conscious mind state in order. The multi-level characteristic of mind means the many meta dimensions of the mind, and the actions that derive from this multi-level mind depending on which dimension of the mind it has as the cause, will bring the difference in its function. According to the types of the function, they are divided into the action of the neuro diminsion, action for survival, social action, creative and cultural action, and these form the multi-level structure. At that time, action and the mind's relation of each dimension which is the cause of action is not only applied to the linear causation that is limited by the efficient cause, but it can be explained in a multi-level causation that involves environmental element, social element, and purpose. The understanding about various and dynamic human action as the result of evolution, can be approached as the multi-level explanation about the action capabilities, The explanation about action by final causation and formal causation from the evolutionary point of view, reveals that action is a nonlinear system by demanding the recognition of feedback and ascending application beuween caus and result. The expansion of the concept of causation and the multi-level explanation about actions through the multipolarzation of the cause of actions, provide us with the clue to understand the creativity which forms our society, and create culture and art. The mind and the ability of action as the result of evolution has a multi-level structure. The multi-level characteris recognizes the evolutionary continuation and non-continuation of the lower and upper dimension, and the multi-level explanation opens up a possiblity of understanding the general action's essence through the continuation and non-contiunation. The explanation about action which begins from the multi-level explanation of action's social functions, but this report is limited to the action's multi-level explanation and leaves the social explanation as a task.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅱ Ⅰ. 서론 : 심리철학과 행위설명의 모형 = 1 Ⅱ. 행위의 원인설명 = 9 Ⅲ. 행위의 중층성 = 18 1. 세포의 행위 = 20 2. 식물의 행위 = 24 3. 동물의 행위 = 28 4. 인간의 행위 = 33 Ⅳ. 인간행위와 마음의 중층성 = 38 1. 마음의 중층성 = 38 2. 인간행위의 중층성 = 45 3. 가상현실로서의 마음 = 55 Ⅴ. 행위의 기계적 모형 = 62 1. 마음의 환원가능성 = 63 2. 행위의 모의 가능성 = 68 Ⅵ. 결론 = 76 참고문헌 = 79 ABSTRACT = 84-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3434470 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject인간행위-
dc.subject중층-
dc.subject설명-
dc.subject.ddc100-
dc.title인간행위의 중층적 설명-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) MULTI-LEVEL EXPLANATION OF HUMAN ACTION-
dc.format.pagev, 88 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 철학과-
dc.date.awarded1995. 2-
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