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Mary E. Moore의 교육방법론 연구

Title
Mary E. Moore의 교육방법론 연구
Other Titles
(The) Study of Mary E.Moore's Educational Methodology
Authors
曺永珠
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
Mary E. Moore교육방법론연구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
손승희
Abstract
The purpose of this thesis is introduce new Christian Educational Methodology suggested by Mary E.moore. In fact, in the recently, Christian education is a mere banking educational system both nature, function of education and structure, process of education are not regarded seriously. Therefore, We have to emphasis on the present situation of the learnes and suggest the vision for the future. Process theology is a basis for the new methodology and process theology is chosen because it is organic through and through. These educational methods are case study method, gestalt method, phenomenological method, narrative method, conscientizing method. Each in its own way attempts to make organic connections among different dimension of life. Case study focuses on the connections between practice and theory. Gestalt focuses on the way in which people organize a variety of elements into a whole, such as the way they make sense of seemingly disparate beliefs or images. Phenomenological method attemps to help people make connections with the empirical realities around them and with their internal meanings. Narrative connects people with the experience of others through their stories. Conscientization focuses on the influence of social structures and the way by which people become conscious of those structures aand instrumental in revolutionizing them. Mary E. Moore attempted that not only drawn process elements in methodology but also reformed each methodology by process theology. In the Moore's methodology, it is distinctive that concerned about her understanding of the heart with described heart as body and heart as teaching, she insisted the art of teaching from the heart is really an act of reverence, that is, revering God, the other, oneself, relationships, the vocation of teaching, the process of education itself, and ordinary. Particulary process approach acknowledges a christian responsibility in order to practical participation in the history and critically illuminate adequate traditional educational methodology.;교육이란 단순한 현상이 아니어서 우리가 교육을 행하려고 할 때에는 다양한 접근방법으로 시도해야할 것이다. 그러나 지금까지 기독교교육 현장에서 행해지고 있는 교육은 교육의 본질과 기능, 교육의 구조와 과정간의 상호 영향력을 무시한 채 지식 일변도의 주입식 교육방법으로 일관해 왔음을 알 수 있다. 그러므로 본 논문은 기독교교육의 방법론에 대한 관심에서 출발한 것이며, 교육현장에서 학습자들의 현재적 상황을 중요시하고 미래에 대한 비젼을 제시해 주는 교육 방법론적 개혁을 추구하기 위한 것이다. 본 논문을 전개함에 있어서, 현대적 상장에서 기독교교육 방법론에 대한 준거의 틀을 적절하게 제공하는 하나의 가능성으로 과정사상이 밑받침 되었는데 이것은 화이트헤드(Alfred N.Whitehead)의 과정철학으로부터 많은 영향을 받은 것이다. 과정사상(process paradigm)은 불변의 속성만을 전제로 하는 실제의 모습 속에서, 혹은 그 같은 실체들간의 구조 속에서 과정적 특징을 찾으려 했던 과거의 세계관이나 우주관과 판이하게 구별되는 것이다. 이것은 사물들의 사실적 관계성이라는 이론위에 근거를 두고 있기 때문에 유기체의 철학(Philosophy of organism)이라고도 불린다. 무어(Mary E. Moore)는 신학과 교육 방법론, 교육이론과 실천에 대한 열정을 가지고 자신의 주저인 『연속성과 변화를 위한 교육(Education for Continuity & Change)』와 『마음으로부터의 가르침:신학과 교육 방법(Teaching from the Heart:Theology and Educational Method)』에서 과정신학과 기독교교육의 연결가능성을 제시하고 있다. 여기서 무어는 5가지의 교육방법론 -사례 연구 방법(Case Study Method), 게슈탈트 방법(Gestalt Method), 현상학적 방법(Phenomenological Method), 이야기 방법(Narrative Method), 의식화 방법(Conscientization Method)- 가운데서 과정사상적 요소를 이끌어냈을 뿐만 아니라 각각의 방법론을 과정신학적으로 재구성하고자 시도하고 있다. 무어의 방법론에 있어서 특징적인 것은 마음(Heart)에 관한 그녀의 이해에 잘 나타나 있다. 그녀는 신체의 심장(Heart)-기능적인 측면에서-과 가르침에 있어서의 마음-의미적인 측면에서-을 유비적으로 서술하면서, 마음으로부터 가르치는 방법(The Art of Teaching from the Heart)을 제시했다. 마음으로부터 가르친다고 하는 것은 진정한 존중(reverence)의 행위로서, 이것은 하나님, 타자, 자아, 관계, 교육적 소명, 교육의 과정 그 자체, 그리고 평범한 일상적인 것까지도 존중하는 것을 의미하는 것이다.
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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