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조기 발레교육프로그램 모형개발을 위한 연구

Title
조기 발레교육프로그램 모형개발을 위한 연구
Other Titles
(A) Study on the Development of the Program of Ballet Education for Young Children : Especially in the Ballet Class for Young Children Provided by Private Culture Centers
Authors
김형숙
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
조기 발레교육프로그램모형개발Ballet EducationYoung Children
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
曺恩美
Abstract
본 연구는 아동기에 있어 신체활동을 통한 조기발레교육이 전인교육을 위한 요소로서 중요하다는 전제하에 현재 문화센타를 중심으로 활성화되고 있는 조기발레교육을 위한 이상적인 프로그램 모형을 제시하고자 하였다. 조기발레교육 시작의 이상적인 연령을 7세∼12세로 보았으며, 프로그램 모형의 기반을 문화센타에 두었다. 이에 조기발레교육의 중요성과 필요성을 확인하고 프로그램 모형설계를 하는데 도움이 되고자 발레교육의 역사적 변천에 대해 고찰하고 조기 발레교육의 중요성을 신체적, 사회적, 정서적 영역으로 나누어 알아보았다. 또한 현재 실행되고 있는 조기발레교육의 현황에 대해 살펴보고자 5개의 선정된 문화센타를 중심으로 조사하여 이를 분석고찰한 후, 그 문제점들을 파악하였다. 프로그램설계를 위하여 아동기의 발달특성들을 조사하고 발레교육에 있어 기본적인 실기지도의 내용을 언급하였으며, 아동에게 직접적인 영향을 끼치는 교사의 자질에 대해서 연구하였다. 위의 분석들을 토대로 문화센타를 중심으로 한 조기발레교육의 모형을 구성해 보았으며, 그 주요내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 프로그램의 목표는 발레를 통하여 신체교정 및 기초체력을 단련시키며 각 영역의 조화로운 발달을 추구한다. 둘째, 수업횟수 및 시간으로는 주 2회 이상의 수업을 하며, 수업시간은 1시간으로 한다. 셋째, 인원수는 10∼15명으로 구성하며, 교사도 주교사 1명 이외에도 보조교사 1명이 함께 수업에 참여하도록 한다. 넷째, 교육의 시작연령으로는 아동들의 근육과 골격이 발달하는 7세에서 12세로 구성한다. 다섯째, 무용실환경에 있어서는 마루바닥을 갖추어야 하며, 아동들의 신체에 맞는 바(Barre, 90cm∼1m정도)와 2면 이상의 벽에 거울을 설치해 놓는 것이 좋다. 또한 아동들에게 친숙하고 쉬운 리듬의 음악을 선정하여 리듬감 향상을 도와야 한다. 여섯째, 수업내용은 아동들의 신체에 무리가 가지 않도록 단계적으로 나가야 하며, 아동들의 흥미를 일으킬 수 있는 동작을 흥미 중심적으로 설명해야 하며 성인 전공자들과는 다르게 지도되어야 한다. 수업의 내용은 각 아동들의 테크닉의 정도를 감안하여 초급과정, 중급과정, 고급과정으로 구성한다. 일곱째, 지도상의 유의점으로는 정확한 자세와 동작을 배우게 하며, 학생들 스스로 나쁜 습관을 형성하지 않도록 주의한다. 또한 신체에 무리가 가지 않는 범위 안에서 자연스럽게 발전하도록 지도한다. 여덟째, 학생들 스스로가 자극이 되어 더욱 향상할 수 있도록 수업시간 중의 비형식적인 평가가 이루는 것이 좋으며, 1년에 1회 정도의 공연이나 작은 규모의 발표회를 열어 아동들의 적극적인 참여를 유도하고 자신을 표현할 수 있는 기회를 제공한다. 또한 매 교육기간이 끝나기 전에 학생들을 평가하여 다음에도 계속할 학생들의 수업단계를 결정하고 새로운 학생도 간단한 테스트를 거쳐 수업단계를 정한다. 수업단계는 초급, 중급, 고급으로 나누어 진행되는 것이 체계적인 수업을 하는 데에 있어 바람직하다.;The purpose of this study is to suggest an ideal ballet education model for young children provided increasingly by private culture centers on the assumption that the early ballet education through physical activities is one of the most important elements for education of children for the whole man. As the optimum age for the early ballet education seems to be 7 and 12 years old, the program of education program shall be provided by culture centers. To recognize the importance and necessity of early ballet education and to facilitate design an ideal program, the history of ballet is examined and the importance of the early ballet is looked into in terms of three parts : physcis, society, emotion. Also, to understand which early ballet education is performed at the culture centers, five culture centers are chosen and their education system are analyzed to show their problems. Designing the ballet education program requires to describe the children's developmental features, to explore the contents of basic, practical learning, and to look into the quality of teachers who have direct influence on young students. Some program are desinged for early ballet education in private culture centers on the basis of such analysis. Their important findings are as follows: First, the education purpose of this program shall be to correct the body, to build up the basic physical strength, and to develop various educational fields in harmony through ballet. Second, it is recommended that the frequency and duration of ballet class shall be more than two times per week and one hour, respectively. Third, ideally, a class consists of 10 to 15 students and teo teachers - one main and an assistant - lead the class. Four, childrens are encouraged to start praticipating the claa at 7 pr 12 year when their muscles and bones grow fastest. Five, the children should have enough floor and barre(90cm to 1m high) and mirrors on at least two walls all of which are suitable to the physical conditions of young children. Furthermore, music with easy and plain rhyhem to children is played to help them to be familliar with a variety of rhtym. Six, most of what are taught in the class shall be empasized on basic practices such as wraming -up, barre-work, streching, and center-work and their movements shall not be complex but simple so that students learn them repetitively to expand their skill step by step. Seven, teaching points are that children are encouraged to learn correct position and movement and not to be develope bad habits themselves. Teachers also should try to teach them that they can develop naturally without their phsiaue damaged. Finally, it is advisable to pass a informal crticism in class for students to be motivated spontaneously and to have one performance or things like that per year, in which students are induced to participate actively and to have themselves exprassed as they wish. Just before the end of each term, every student is estimate'd to determine next program for the student who want further study. And, every new student undergose simple test to receive his or her class. It is advisable to classify the grade of class into three grades : an elemenary, intermediate, and senior courses.
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