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남자중학생 교복의 치수적합성에 관한 연구

Title
남자중학생 교복의 치수적합성에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Sizing System for the school uniforms
Authors
金喜蓮
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
남자중학생교복치수적합성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최혜선
Abstract
본 연구의 목적은 남자 중학생이 착용하고 있는 교복 치수의 문제점을 파악함으로써, 더욱 치수적합도가 높은 교복의 치수체계를 설정하는데 도움을 주기 위한 것이다. 이를 위하여 남자 중학생을 대상으로 교복착용실태에 관한 설문조사를 실시하여 현재 착용하고 있는 교복 치수상의 불만요인을 파악하고, 교복업체를 대상으로 치수사용현황에 관한 설문조사 및 패턴치수를 직접 계측하였다. 또한 '92국민표준체위조사 보고서의 12∼15세 신체계측자료를 분석하여 중학생 시기의 체형을 파악하고 각 업체의 치수체계와 비교·검토 하였다. 1. 남자 중학생의 교복착용 실태조사 결과는 다음과 갈다. 1) 교복의 구입방법에 있어서 66.45%의 응답자들이 이미 제작된 것을 사는 것으로 나타났다. 2) 현재 착용중인 교복의 치수적합도를 분석한 결과, 각 부위에서 1학년은 '크다'라고 응답한 경우가, 3학년은 '작다'라고 응답한 경우가 많았다. 그리고 교복의 수선여부에 대하여도 응답자의 52.01%가 수선경험이 있었으며, 각 부위에서 1학년의 '줄임' 수선율이 높았으므로, 미리 성장을 고려하여 자신의 신체치수보다 크게 구입하는 경향이 있음을 나타내었다. 3) 작아진 부위에 대해서는 학년이 올라갈수록 각 부위에서의 응답률이 높았다. 4) 교복치수에 대한 불만·요구사항에 있어서 대부분의 응답자들이 체형분류에 의한 치수의 다양화 및 세분화를 요구하고 있는 것으로 나타났다. 5) 각 부위별 치수적합도의 상관관계를 분석한 결과, 소매길이와 소매통, 바지길이와 바지통의 상관이 높게 나타났다. 2. 교복업체의 치수사용 현황조사 결과는 다음과 갈다. 1) 치수규격은 직접 계측한 자료를 이용하여 자체적으로 설정하는 경우가 많았고, 호칭설정의 기준이 되는 부위는 상의의 경우 가슴둘레, 하의의 경우 허리둘레 뿐으로 업체마다 통일화되지 못하였다. 2) 현행 K.S. 치수규격의 만족도 및 사용여부에 대하여는, 남자 중학생 시기의 빠른 성장실태를 고려하지 않으므로 만족하지 않고 그로 인하여 8개 업체 중 두 군데 이외에는 거의 사용하지 않는 것으로 나타났다. 3) 기본부위별 생산비율을 살펴본 결과, 상의의 경우 가슴둘레치수 34인치(86.3㎝), 바지의 경우 허리둘레치수 27인치(68.6㎝)의 호칭이 가장 많은 비율을 나타내었다. 4) 각 부위의 패턴 실측치를 비교·검토한 결과 업계별·호칭별로 일정하지 않았고, 한 호칭에서도 최대값과 최소값을 나타낸 업체간의 차이가 부위별로 각각 다르게 나타났다. 3. 남자 중학생의 신체계측자료를 이용한 체형분석 결과는 다음과 갈다. 1) 각 항목의 신체계측치를 연령별로 분석한 결과 모든 항목에서 연령별로 유의한 차이를 나타내었다. 2) 업체의 가슴둘레 및 허리둘레치수별 제품 생산비율과 그에 해당하는 신체계측자료의 분포비율을 비교한 결과 서로 일치하지 않았고, 업체에서 가슴둘레 및 허리둘레치수를 실제보다 훨씬 크게 고려하여 생산비율을 설정하고 있었다. 3) 12∼15세의 각 연령별 주성분분석 결과, 모든 연령에서 제1주성분은 신체의 형태를 나타내는 둘레·두께·너비항목, 제2주성분은 높이·길이항목이었다. 4) 12∼15세의 전연령을 통하여 각 주성분을 대표하는 항목이 주로 하의(下衣)와 관계가 깊은 허리둘레, 배두께, 회음높이, 엉덩이밑높이 등이었다.;The purpose of this study is to help establish an accurate sizing system for the school uniforms of middle-school boys. To this end, I tried to find out complaints of middle-school boys with regard to the sizes of the uniforms they wear, by means of conducting an opinion survey. I also had a wide range of contacts with uniform· manufacturers as to the present sizing system employed by them, at the same time measuring various patterns myself. In addtion, I grasped nody shapes of middle-school boys through an analytical study of measurement data of boys, 12 to 15 years of age, as shown in the National Anthropometric Survey of Korea 1992, and compared them with the sizing systems of various manufacturers. 1. Results of my research on wearing school uniforms by middle-school boys are as follows: 1) As many as 66.45 percent of the boys interviewed purchase ready-made uniforms. 2) An analysis of the fitness of the uniform sizes showed that many first-graders find many parts to be a little "too large", whereas many of the third-graders complain of their uniforms "small". And 52.01 percent of respondents said they had their uniforms repaired once or more, with first-graders highly inclined to have theirs made "smaller". Thus, there is a general tendency to purchase uniforms, the sizes of which are larger than their actual body sizes, in anticipation of their future growth. 3) The more the boys advance to higher graders, the more they complain of their uniforms having become smaller in many parts. 4) Most of those interviewed were found to be demanding that sizes of various parts be made wore varied and diversified. 5) It was found that the relationship between the lengths and circumferences of sleeves, as well as the relationship between the lengths and circumferences of slacks, is very close. 2. Results of sizes used by manufacturers are as followes: 1) In most cases, they adopt sizing systems they themselves devised, and the names of body parts are not uniformly standardized among them, with "chest circumference" in the case of jacket and shirt and "waist circumference" in the case of slack being the only terms commonly used by all manufacturers. 2) As for the present K.S. sizing systems, manufacturers are not contented with it as it fails to take into consideration the fast physical growth in the period of middle-school days. Only two firms are found to be using it. 3) The sizes of "34inches1(86.3cm) in chest circumference" and :27inches(68.6cm) in waist circumference" are produced most frequently by manufacturers. 4) As a result of a comparative examination of the sizes of patterns employed by manufacturers, it was found that different makers adopt different sizs patterns. 3. An analysis of body shapes of middle-school boys showed: 1) That all parts of body grow accordingly as the boys grow older 2) That makers produce uniforms whose sizes of chest and waist are larger than the actual body sizes of parts; and 3) That a factor analysis of measurement data on boys, ranging from 12 to 15 years of age, shows that the first factor is the circumference, depth and breadth, which form the body shape, with the second factor being the height and length. waist circumference, abdominal depth, perineum and gluteal furrow height, all of which are closely related to slacks, were found to be the major items that represent each factor.
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