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무용교육 정도에 따른 청각장애인의 사회ㆍ정서 발달에 관한 연구

Title
무용교육 정도에 따른 청각장애인의 사회ㆍ정서 발달에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Social and Emotional advance of the Deaf Handicapeed in Accordance with their Dancing Education
Authors
이은경
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
무용교육 정도청각장애인사회 발달정서 발달
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍양자
Abstract
움직임의 욕구로부터 태어난 무용은 시대와 사회를 막론하고 인간의 삶과 생활, 인류 문화 발전에 직·간접적으로 영향을 끼쳐왔다. 특히 산업의 발달, 기술의 발달과 더불어 문화 예술 환경의 향상으로 예술 교육이 중시되는 현대에 무용교육의 중요성이 더욱 확산되고 있다. 뿐만 아니라 무용교육은 청각 장애, 시각 장애, 신체 장애, 정신 지체와 같은 특수 교육 분야에서 그 중요성을 더욱 인정받고 있는데 무용 요법으로서 치료의 역할도 할 수 있기 때문이다. 본 연구는 이러한 특수 교육의 한 분야로서 청각장애인들을 위한 무용교육이 청각장애인들의 사회·정서 발달에 어떠한 영향을 미치고 있는지 그 실상과 가능성을 밝히는데 근본 목적이 있다. 이를 위하여 Meadow/Kendall의 사회·정서적 발달 측정 도구를 적용하여 무용교육 경험자와 무경험자, 농과 난청, 무용교육 경력 4년 이상과 4년 미만의 청각장애인들을 분류하여 검사를 실시하였다. 그 검사 자료를 통계·분석한 결과는 다음과 같다. 첫째 : 무용교육 경험자와 무경험자간의 사회·정서 발달 특성은 사회적응, 자존성, 정서적응 모든 영역에서 무용교육 경험자의 점수가 무경험자의 점수보다 높게 나타났다. 그리고 자존성, 정서적응 영역에서는 통계적으로 5%와 0.1%의 유의한 차이를 보였다. 둘째 : 무용교육 경험자중 청력 손실도에 따른 청각장애인의 사회·정서 발달 특성은 사회적응, 자존성 영역에서는 청력 손실도 90dB 미만의 난청이 정서적응 영역에서는 청력 손실도 90dB 이상의 농이 약간 높은 점수를 나타냈다. 그러나 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 셋째 : 무용교육 경험자중 무용 경력에 따른 청각장애인의 사회·정서 발달특성은 사회적응 영역에서는 4년 미만 경력자들이 그리고 자존성, 정서적응 영역에서는 4년 이상 경력자들이 높은 점수를 나타냈다. 그러나 사회적응, 자존성 영역에서는 통계적으로 유의한 차이가 없었고 정서적응 영역에서 통계적으로 5% 수준에서의 유의한 차이를 보였다. 이러한 결과를 통하여 무용교육이 청각장애인들의 사회·정서 발달에 미치는 영향에 대한 결론을 유추해보면 다음과 같다. 첫째 : 무용교육을 받은 청각장애인들은 무용교육을 받지 않은 청각장애인들에 비해 사회적응, 자존성, 정서적응 모든 영역에서 더 긍정적인 반응을 나타낸다. 이것은 무용교육이 청각장애인의 사회·정서 발달에 효과적인 영향을 미치고 있음을 나타낸다. 둘째 : 무용교육을 함에 있어 청각장애인들의 청력 손실도는 별로 큰 영향을 미치지 못하고 있다. 이것은 무용교육이 언어나 소리 중심인 언어 중심성 교육이 아니라 비언어성 중심의 교육이기 때문이다. 셋째 : 무용교육 경력에 따른 청각장애인들의 사회·정서 발달 특성은 정서적응 영역에서 더욱 긍정적으로 나타난다. 이것은 무용교육이 사회적응, 자존성의 영역에서 보다 정서적응 영역에 더욱 효과적임을 나타낸다.;This study has an object to see that dancing education affects the social and emotional advance of the deaf handicapped in three views, i.e., social adaption, self-easteem, emotional adaption and examine the possibility of dancing education which be able to contribute to the field of education for the handicapped. The inspect for the above object has been performed by classifying them into experiencid persons and inexperienced persons for dancing education, hardness of hearing caused pus, the deaf handicapped who have experience more than 4 years and those who have the one less than 4 years, applied to the means for measuring social and emotional advance of Meadow/Kendall. The result that appeared by taking statistics and analysing the above data is as follows. Ⅰ. In the features of social and emotional advance between experienced persons and inexperienced persons for dancing education, experienced persons had higher score than inexperienced persons in the all territories of the above, i.e., social adaption, self-esteem, emotional adaption. The fields of self-esteem and emotional adaption appeared few difference of 5% and 0.1% satistically, too. Ⅱ. In the features of social and emotional advance of the deaf handicapped in accordance with the degree of audition's loss among the experienced persons for dancing education, persons had hardness of hearing below 90dB and those who had pus and degree of audition's loss below 90dB had a little high-score. But there was few difference statistically. Ⅲ. In the features of social and emotional advance of the deaf handicapped in accordance with the career of dancing education among the experienced persons for the one, the experienced persons less than 4 years had the high-score in the territory of social adaption and those who have experience more than 4 years have the high-score in the field of self-esteem and emotional adaption. There was few difference in the field of social adaption and self-esteem, however, it had appeared in level of 5% statistically. The conclusion which dancing education has an effect to the social and emotional advance of deaf handicapped is as followings, considering with the results. Ⅰ. The deaf handicapped educated dancing have the more affirmative reaction than inexperienced persons in all fields, social adaption, self-esteem and emotional adaption. This fact tells that dancing education affects to the social and emotional education advance of them. Ⅱ. The deaf handicapped are not affected by their loss of audition, when they are educated dancing. Because dancing education gives not language education, for example, words or sound but the focus on the education of non-language. Ⅲ. Features of social and emotional advance of the deaf handicapped in accordance with the career of dancing education have appeared much affirmatively in the fields of emotional adaption. This fact means that dancing education is more effective in the fields of emotional adaption than social one and self-esteem.
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