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경도장애아 통합교육에 대한 특수교사와 일반교사의 태도 비교 연구

Title
경도장애아 통합교육에 대한 특수교사와 일반교사의 태도 비교 연구
Other Titles
(A) Comparative Study of Special Teachers and Regular Attitudes toward Mainstreamed Mildly Handicapped Students
Authors
조성연
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
경도장애아통합교육특수교사일반교사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박현숙
Abstract
장애아에게 일반교육에 참여할 권리를 부여한 미공법 94-142의 영향에 따라 우리나라 공립학교도 장애아를 일반학교에서 교육받도록 하는 통합교육 제도를 채택하여 운영하고 있다. 성공적인 통합을 위해서는 행정적 재정적 사회적 여건 조성도 중요하지만, 무엇보다도 통합된 장애아를 직접 가르치는 교사들의 이해와 관심이 우선적으로 전제되어야한다. 즉, 통합교육에 따라서 장애아 교육의 책임을 공유하게 된 특수교사와 일반교사의 통합에 대한 태도는 통합을 위한 중요한 변인이 된다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 현재 우리나라 공립학교 체계에서 통합교육을 담당하는 특수교사와 일반교사를 대상으로 통합에 대한 태도를 비교하고, 제반 변인에 따른 통합에 대한 태도를 조사하는데 그 목적이 있으며, 그 결과로부터 통합교육을 위한 특수교육과 일반교육의 협력적 방안을 마련하는데 기초자료를 제공하고자 실시되었다. 이 목적을 위하여, 특수교육을 전공한 특수교사가 배치된 서울 시내 공립학교의 특수교사 103명과 원적 학급 담당교사 103명을 대상으로 선정하였으며, '통합에 대한 태도 평가 척도 (Larrivee & Cook, 1979)'를 사용하여 두 집단이 나타내는 통합에 대한 태도를 비교하였다. 본 연구의 자료 처리는 특수교사와 일반교사의 통합에 대한 태도를 비교하기 위해서는 t검증을 사용하였고, 변인(성별, 학년수준, 통합교육 경력, 성공감, 지원서비스 횟수 및 유용도)에 따른 두교사집단간 태도를 비교 분석하기 위해서 이원변량분석을 사용하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 통합교육의 전반과 하위영역 '통합의 개념' '특수교사의 전문성' '교사의 시간 및 인내의 요구' '학업적기대' '행동적 기대'에서 특수교사는 일반교사에 비해 유의하게 긍정적인 태도를 나타내었으나, '일반교사의 전문성' 하위영역에서는 두 교사집단간 유의한 차이가 나타나지 않았다. '통합의 개념' '특수교사의 전문성' 하위영역에서 특수교사와 일반교사간 차는 나타났으나 모두 수용적인 태도 의 경향성을 보인 반면, '통합교육의 실제' 적용과 관련된 '학업적 기대'에서는 두 교사집단 모두 부정적인 지각을 보였다. 변인에 따른 두 교사집단의 태도를 비교한 결과에 의하면, 통합교육 전반에 대한 태도에서 성별, 학년수준, 통합교육 경력, 장애아 지도에 대한 성공감, 지원서비스의 횟수 및 유용도 변인과 교사집단간에 유의한 상호작용효과는 나타나지 않았으며, 각 변인별 주효과 결과로부터 저학년교사, 장애아 지도에 대한 성공감이 높은 집단, 지원서비스의 횟수가 많은 집단과 지원서비스를 유용하다고 지각한 교사집단이 통합교육 전반에 걸쳐 유의하게 긍정적인 태도를 나타내었다. 1. 모든 하위영역에서 성별과 교사집단간에는 유의한 상호작용효과가 나타나지 않았으나, 성별에 따른 주효과로부터 '통합의 개념'하위영역에서 여자교사집단의 태도가 남자교사에 비해 유의하게 긍정적임을 알 수 있었다. 2. 모든 하위영역에서 담당 학년수준과 교사집단간에는 유의한 상호작용효과가 나타나지 않았으나, 담당학년 수준에 따른 주효과로부터 '통합의 개념' '특수교사의 역할' '학업적 기대' '행동적 기대'영역에서 저학년 교사집단이 고학년교사에 비해 유의하게 긍정적인 태도를 나타냄을 알 수 있었다. 3. 모든 하위영역에서 통합교육 경력과 교사집단간에는 유의한 상호작용효과가 나타나지 않았으며, '통합교육 경력'에 따른 주효과도 나타나지 않았다. 즉, 통합교육 경력의 많고 적음은 통합에 대한 교사집단의 태도에 유의한 영향을 미치지 않았다. 4. '학업적 기대'영역에서는 장애아 지도에 대한 성공감 수준과 교사집단간에는 유의한 상호작용효과가 나타났으나, 이외 다른 하위영역에서 상호작용효과는 나타나지 않았다. 성공감 수준에 따른 주효과로부터 '통합의 개념' '특수교사의 전문성' '행동적 기대' 하위영역에서 장애아 지도에 대한 성공감이 높을수록 유의하게 긍정적인 태도를 나타내었음을 알 수 있었다. 5. 모든 하위영역에서 '지원서비스 제공 횟수'와 교사집단간 상호작용효과는 나타나지 않았으나, 지원서비스 횟수에 따른 주효과로부터 지원서비스를 많이 주고 받은 교사들일수록 '통합의 개념' '특수교사의 전문성' '행동적 기대'영역에서 유의하게 더 긍정적인 태도를 나타냄을 알 수 있었다. 6. 각 하위영역에서 '지원서비스 유용도'와 교사집단간 유의한 상호작용효과가 나타나지 않았으나, 지원서비스 유용도에 다른 주효과로부터 지원서비스가 유용하다고 지각한 집단일수록 '통합의 개념' '특수교사의 전문성' 하위영역에서 유의하게 더 긍정적인 태도를 나타냄을 알 수 있었다. 이러한 결과를 종합해 볼 때, 통합교육 전반에 걸쳐 일반교사는 특수교사에 비해서 유의하게 부정적인 태도를 보임을 알 수 있다. '통합의 개념' '특수교사의 전문성' 하위영역에서 두 교사집단 모두 지지적인 태도 경향을 보인 반면, 통합의 실제 적용과 관련된 '교사의 시간 및 인내의 요구' '학업적 기대' '행동적 기대'영역에서는 특수교사와 일반교사 모두 부정적인 태도를 보였다. 이상의 결과는 일반교사 대상의 통합에 대한 태도와 인식을 변화시킬 프로그램이 필요함을 시사하며, 이러한 프로그램에서 강조되어야 할 교육 내용으로는 통합의 개념이나 특수교사의 역할과 관련된 것 보다는 통합에 따른 장애아의 학업과 사회성 및 행동적 면에서의 성취력 향상, 장애아동의 학업적 행동적 교수를 위한 중재기술 등 임을 알 수 있다. 또한, '담당학년수준' '장애아 교육에 대한 성공감' '지원서비스 횟수 및 유용도' 변인들이 교사들의 통합에 대한 태도에 영향을 미치는 것으로 판별됨에 따라, 통합교육 프로그램과 통합에 대한 교사의 태도를 변화시킬 방안에는 다음과 같은 정보들이 참조되어야할 것이다. 우선 고학년 교사 경우에는 통합된 장애아 성취력 향상을 위한 직접적인 교수기술에 관한 자문이나 교사교육에 앞서, 통합의 개념 및 통합에 따른 특수교사의 간접 서비스역할 등 보다 보편적인 교사교육이 강화되어야 한다. 지원서비스 횟수가 많거나 지원서비스 유용도가 높았던 교사들은 통합의 개념과 특수교사의 역할에 대해 긍정적인 지각을 보였으나, 장애아 지도에 따른 성공감이 높은 교사들은 통합의 개념과 특수교사의 역할에서 뿐만아니라 통합의 실제 적용과 관련된 학업 및 행동 영역에서도 긍정적 태도를 나타내었다. 이 결과는 성공감 변인이 통합교육의 전 영역에 걸친 교사의 태도에 강력한 영향을 미치는 변인임을 시사하므로, 앞으로 제공될 지원서비스 내용에는 교사의 성공감을 증진시키는 구체적인 교수 기술, 교재 및 교수, 장애아 평가 방식과 관련된 정보들이 더욱 강조되어야 할 것이다.;The purpose of this study was to investigate the present attitudes of special teachers and regular teachers toward mainstreaming and handicapped students mainstreamed, and to identify any relationship that might exist between the attitudes toward mainstreaming of two teacher groups and several selected variables. For this purpose, 103 special teachers and 103 regular teachers were selected from public elementary schools in Seoul. The questionnaire used in this study was ATMS developed by Larrivee and Cook (1979). The sub-categories of ATMS consisted of (1)general philosophy of intergration (2)teacher expertise (3)demands of teachers' time (4)academic expectation, and (5)behavioral expectation. T-Test and Two-way ANOVA were used to analyze the collected data. The results obtained from this study are summerized as follows: 1. Significant differences were found between special teachers and regular teachers in attitudes toward mainstreaming and handicapped students mainstreamed, showing significantly more positive attitudes of special teachers than those of regular teachers. 2. In overall attitudes toward mainstreaming, no significant interaction effects were found between teacher variables ( gender, grade level, number of years experienced mainstreaming, percieved level of success in teaching special need children, availability of supportive services, usefulness of supportive services, ) and two teacher groups. However, main effects appeared in four variables presenting more positive attitudes in 1-3 grade teachers, the teacher groups with higher perception level of success, the teacher groups received more supportive services, and the teacher groups perceived the supportive services useful1y. Findings obtained by sub-categories in this study could be summerized as follows: 1) No significant interaction effects were found between teacher gender and two teacher groups on all sub-categories. On a sub-category of general philosophy of intergration, however, main effect was found for teacher gender, showing significantly more positive attitudes in female teachers than male teachers. 2) No significant interaction effects were found between grade level and two teacher groups on all sub-categories. On sub-categories of general philosophy of intergration, special teacher expertise, academic expectation, and behavioral expectation, however, main effects were found for grade level, presenting significantly more positive attitudes in the group of 1-3 grade teachers than 4-6 grade ones. 3) No significant. interaction effect was found between the number of years of experienced mainstreaming and two teacher groups on all sub-categories. Main effect was also not found on any sub-category, showing that no influence of mainstreaming experience on teachers' attitudes toward mainstreaming. 4) A significant interaction effect was found between the percieved level of success in teaching special needs children and two teacher groups on a sub-category of academic expectation. On sub-categories of general philosophy of intergration, special teacher expertise, academic expectation, and behavioral expectation, however, main effects were found for the percieved level of success in teaching special needs children teacher gender, presenting significantly more positive attitudes in the teacher groups with higher perception level of success than low ones. 5) No significant interaction effects were found between the availability of supportive services and two teacher groups on all sub-categories. On sub-categories of general philosophy of intergration, special teacher expertise, and behavioral expectation, however, main effects were found for the availability of supportive services, showing significantly more positive attitudes in the teacher group received more supportive services than less ones. 6) No significant interaction effects were found between the usefulness of supportive services and two teacher groups on all sub-categories. On sub-categories of general philosophy of intergration and special teacher expertise, however, main effects were found for the usefulness of supportive services, presenting significantly more positive attitudes in the teacher group percieved the supportive services usefully than the groups perceived unusefully. In conclusion, the results mentioned above seem to suggest that as regular teachers have significantly negative views of mainstreaming and handicapped students, it is necessary to provide regular teachers with in-service programs for changing their attitudes toward mainstreaming. The results also suggest that as 1-3 grade teachers, the teacher groups with higher perception level of success, the teacher groups received more supportive services, and the teacher groups perceived the supportive services usefully presented more positive attitudes toward mainstreaming, these variables needs to be considered for successful implementation of mainstreaming program and teschers' attitude change.
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