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재일한국인 교육의 현황과 조사분석

Title
재일한국인 교육의 현황과 조사분석
Other Titles
(A) Study on the Development of the Education of Korean Residents in Japan
Authors
시마 아쯔꼬
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 한국학과
Keywords
재일한국인교육현황한국학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백명희
Abstract
오늘날 재일한국인의 민족교육은 한국 해방 후 초기의 교육열에 비해 점차 감소되는 경향을 보이고 있으며, 교육담당자도 장래를 우려하고 있다. 더욱이 일본 내에 재일한국인에 대한 차별의식이 남아 있어 재일한국인들 스스로도 일본명을 쓰고 일본학교에 다니고 있다. 따라서 일본에서 재일한국인들이 민족적 긍지를 가지고 살아가기 위해서 그들의 요구에 맞고 실효성이 있는 교육을 추진해 나갈 필요가 있다. 본 연구의 목적은 재일한국인 교육의 현황과 문제점을 살펴봄으로써 그들의 교육 발전을 위한 기초 자료를 제공하는 데 있다. 본 연구에서는 문헌연구를 통해서 재일한국인 교육의 변천과 현황을 파악한 후, 재일한국인 교육현황과 개선방향에 대해 일본 내 민단 직원과 재일한국학교 교사의 의견을 알아보기 위해 설문조사를 실시하였다. 본 연구결과를 토대로 재일한국인 교육의 발전을 위한 몇 가지 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 일본의 정규학교로 인가받은 전일제 한국학교수를 확대해야 하고 교육과정을 개편하는 한편, 학생 유치를 위한 제반시설을 보강해야 한다. 둘째, 전일제 한국학교를 운영하기 어려운 지역에서는 민족학급 실시를 위해 한국과 일본정부가 적극적으로 지원을 해야 한다. 특히 한국정부는 "한국교육원"에서 민족학급 교육을 실시하도록 고려하는 것이 바람직하다. 셋째, 재일한국인을 위한 교재는 이중 언어로 작성하는 것이 실제적이며 합리적이다. 넷째, 한국정부 파견교사보다 재일한국인 교사를 원하는 경향이 있으므로 모국수학과정에 교사양성과정을 새로 설치하여 이 과정을 수료한 자에게 재일한국인 교육을 담당케 하는 것이 좋을 것이다. 다섯째, 한국 내에서 실시되는 모국수학, 단기교육과정, 춘·하계학교 등의 교육과정을 선호하는 경향이 있으므로, 이러한 교육을 보다 확대해야 한다. 단기교육과정은 그 실시 시기와 기간에 대한 재검토가 필요하다. 한편, 이러한 교육과정이 있다는 것을 몰라서 자녀를 모국에 보낸 적이 없다는 학부모가 많았으므로 홍보를 보다 철저히 해야 할 것이다. 여섯째, 한국정부는 재일한국인을 위한 교육지원에서 경제적인 지원을 보다 강화하고, 행정적으로는 현지 실정에 맞게 자율적으로 운영하도록 해야 할 것이다. 일곱째, 민족교육의 대상인 재일한국인에게 의견조사를 실시하여 그들의 요구에 맞는 교육을 제공하고, 또한 그들의 요구를 토대로 재일한국인 교육 개선안이 나와야 할 것이다.;The education of Korean residents in Japan was started on the assumption that they would go back to Korea right after World War Ⅱ. Since them, some of the Korean people have settled in Japan, and their passion to learn about their Korean heritage has diminished. However, there is a prejudice towards them, which makes them use Japanese names and have inferiority complexes. Therefore it is necessary to fing the reasons why Korean residents in Japan are becoming less interested in learning about their heritage. It is also important to discover what the existing problems are and to find solutions that satisfy their demands. For this, the related literature was reviewed and a field survey was conducted through questionnaires. The questionnaires were organized under the following areas. 1) Their opinion about the present educational situation concerning their Korean heritage. 2) Their choices of reforms according to each category. 3) Their opinions on each suggested remedy. The results of this study are as follows. 1. It is necessary to increase the number of full time schools as well as dormitories. Teachers educate their students by using one of the methods mentioned below. One is the Japanese educational form : for Korean Japanese who want to go to Japanese universities and Koreans who went to live in Japan for a short time because of their fathers' jobs, but want to stay in Japan and attend Japanese schools. The other is the Korean educational form ; it is geared for Korea Japanese who want to attend schools in Korea and therefore prepares them to compete academically. Teachers in the full time schools must select one of the two systems mentioned above and continually endeavor to search for more practical ways of educating Korean Japanese students. 2. In areas where it is difficult to establish full time schools, both the Korean and Japanese governments have to provide extracurricular lectures in regular Japanese schools. 3. It is practical and reasonable to publish bilingual textbooks for Korean Japanese. 4. Most of the people surveyed have a negative opinion about teachers from Korea, and therefore want Korean Japanese to become teachers in order to educate the younger generation. For this reason, it is necessary to establish a teacher's training school in Korea. 5. In spite of the fact that many people like the educational programs in Korea, a preliminary survey show that many Korean Japanese are unaware of the existence of these programs. Therefore these programs should be better publicized. 6. The people in charge of short term educational courses should reconsider changing the length of the courses as well as the starting and ending dates. 7. The Korean government should decide if they will support the education of Korean residents in Japan both administratively and financially or only financially. 8. The people in charge of the education of Korean residents in Japan should make educational reforms based on the results of investigations dealing with Korean Japanese needs.
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