View : 58 Download: 0

Manuel de Falla의 「Siete Canciones Populares Espan~olas」에 관한 연구

Title
Manuel de Falla의 「Siete Canciones Populares Espan~olas」에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on spanish Songs 『Siete Canciones Populares Espan~olas』 by Manuel de Falla
Authors
조수진
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
ManuelFallaSiete Canciones Populares Espan~olas음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
남덕우
Abstract
본 논문은 논자의 대학원 졸업연주회 연주곡목 중 Manuel de Falla (1876-1946)의 가곡, 『Siete Canciones Populares Espan~olas (일곱개의 스페인 민요)』를 연구한 것 이다. 스페인의 국민악파로 알려진 Falla는 본 작품을 그의 프랑스 유학시기 (1907-1914년)동안에 작곡하였다. Falla의 본 작품은 스페인 민요의 형식, 선율, 리듬등을 토대로 하여 스페인의 보편적인 정서를 느낄 수 있도록 작곡되었으며, 그의 프랑스 유학시기에 Debussy로 부터 받은 인상주의적인 영향이 나타난다. 『Siete Canciones Populares Espan~olas』는 모두 유절 또는 변영유절형식의 곡이고 대부분의 곡이 3박자계의 춤곡이다. 스페인 민속음악의 특징인 melisma, 네개의 상행 또는 하행하는 음표로 된 제한된 악구 Phrygian선법, 당김음 등이 곡에 전반적으로 나타난다. 또한 반음계적 진행과, 대위법적 수법, 9화음, 11화음, 13화음의 사용, word painting과 같은 Debussy 인상주의의 영향이 보이는 작품이다. Falla의 『Siete Canciones Populares Espan~olas』는 Falla와 함께 스페인의 국민주의 작곡가인 Isaac Manuel Francisco Albe′niz (1860-1909)나 Enrique Granados (1867-1916)의 작품과 같이 민속음악을 그대로 모방한 것이 아니라 민속음악을 소재로만 삼아 근대적 기법에 의해 새롭게 창작된 작품이다.;This thesis is study on the Spanish songs 『Siete Canciones Populares Espanolas Espaiiolas』by Manuel de Falla (1876-1946), comprising seven songs, which were performed at the writer's Graduation Recital. Falla, who is known as one of the proponets of nationalism in Spanish music, compose these pieces when he was studying in France (1907-1914) The work inculcates a Spanish general feeling by means of the style, melodic line, and rhythm of Spanish folk songs, and it bears the influence of Debussy's impressionism with which he came in contact when studying in France. 『Siete Canciones Populares Espanolas』 are in strophic form or transformed strophic form, and most of the pieces are slings based on dances triple meter. The pieces utilize melisma, restrained phrases with four rising or falling notes, Phrygian mode, and sycopation which are all characteristics of Spanish folk music as a whole. The use of chromaticism, counterpoint, 9th, 11th and 13th chords, and word painting reveal the influence of Debussy's impressionism. Generally speaking, we consider Isaac Manuel Francisco Albeniz (1860-1909) and Enrique Granados (1867-1916) with Falla as nationalists in Spanish music. However, whereas Albeniz and Granados imitated folk music style, 『Siete Canciones Populares Espanolas』 by Falla is a completely work using modern techniques, except for taking folk music as a starting-point
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE