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ISOKINETIC TRAINING이 근력 및 운동수행능력에 미치는 영향

Title
ISOKINETIC TRAINING이 근력 및 운동수행능력에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effect of Isokinetic Training on Leg strength and Physical Performance Improvement
Authors
박승미
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
Isokinetic Training근력운동수행능력
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
林美子
Abstract
The purpose of this study is to fine the suitable load to improve the unaerobic power and aerobic endurance power and to raise the speed power by comparing the variation of physical strength in pre-training to in post-training and observing the relation between the leg strength and peak torque, the 12 minutes run distance, or 50m run time in order to find the effect of strength training made at low speed(60˚/sec) and at high speed(l80˚/sec) by using the isokinetic equipment for the college women, who are not athletes and divided by three groups at 80% physical strength of maximal strength by individual three times a week for ten weeks. 1. Low Speed Training Group : Control Group 1) There is a significant difference between leg extension and leg flexion(P<0.001), 2) There is significant difference between leg extensor and peak torque of flexor(P<0.001), 3) There is a significant difference in 12 minutes run distances (P<0.05), 4) There is no significant difference in 50M run race(P>0.05). 2. High Speed Training Group : Control Group 1) There is a significant difference between leg extension and leg flexion(P<0.001), 2) There is a significant difference between leg extensor and peak torque of flexor(P<0.001), 3) There is no significant difference in 12 minutes run distances (P>0.05), 4) There is a significant difference in 50M run race(P<0.05). 3. Low Speed Training Group : High speed Training Group 1) There is a significant difference between leg extension and leg flexion at 60˚/sec speed test(P<0.05) and there is no significant between leg extension and leg flexion at 180˚/sec speed test (P>0.05), 2) There is no significant difference between leg extensor and peak torque of flexor(P>0.05), 3) There is a significant difference in 12 minutes run distances (P<0.05), 4) There is a significant difference in 50M run race(P<0.05). Since the improvement of leg strength at low speed training group has a close correlation with the improvement of peak torque and 12 minutes run distance and that at high speed training group has a close correlation with the rise in the record of 50m distance race, it is considered that in case of the training required the unaerobic and aerobic endurance power, it is efficient to the speed power, it is efficient to be made at high speed training.;본 연구는 비운동선수 여대생을 대상으로 개인별 최대근력의 80%의 운동부하로 주 3일 10주간 등속성 기기를 이용하여 저속(60˚ /sec)과 고속(180˚ /sec)에서 근력트레이닝을 실시한 훈련효과를 알고자 훈련전과 훈련후의근력의 변화를 비교하고 훈련효과로 Peak Torque, 12분주 달린거리, 50M 달리기 시간과 근력과의 관계를 비교함으로써 무산소 파워 및 유산소 파워를 향상시키는데 적합한 부하와 스피드 파워를 향상시키는데 적합한 부하를 제시하고자 하는데 목적이 있다. 1. 저속훈련군: 대조군 1) 대퇴신근력과 대퇴굴근력은 유의한 차이가 있었고(P<0.001) 2) 대퇴신근과 굴근의 Peak Torque도 유의한 차이가 있었으며(P<0.001) 3) 12분주의 달린거리도 유의한 차이가 있었고(P<0.05) 4) 50M 달리기의 기록은 유의한 차이가 없었다(P>0.05). 2. 고속훈련군: 대조군 1) 대퇴신근력과 대퇴굴근력은 유의한 차이가 있었고(P<0.001) 2) 대퇴신근과 굴근의 Peak Torque도 유의한 차이가 있었으며(P<0.001) 3) 12분주의 달린거리는 유의한 차이가 없었고(P>0.05) 4) 50M 달리기의 기록은 유의한 차이가 있었다(P<0.05). 3. 저속훈련군: 고속훈련군 1) 대퇴신근력과 대퇴굴근력은 저속(60˚/sec)test speed에서는 유의한 차이가 있었고(P<0.05) 고속(180˚/sec)test speed에서는 유의한 차이가 없었으며 ( P>0.05) 2) 대퇴신근과 굴근의 Peak Torque도 유의한 차이가 없었으나(P>0.05) 3) 12분주의 달린거리는 유의한 차이가 있었고(P<0.05) 4) 50M 달리기의 기록도 유의한 차이가 있었다(P<0.05). 저속훈련군에서의 근력향상은 Peak Torque와 12분주의 달린거리의 향상과 높은 관계(r=0.48~0.73)를 나타내고 고속훈련군의 근력향상은 50M달리기의 기록향상과 높은 관계를 (r=0.32~0.90)나타내므로 무산소성 파워와 유산소성 파워를 요하는 트레이닝을 할 경우에는 저속훈련을 실시하는 것이 효과적이고, 스피드 파워를 요하는 트레이닝을 할 경우에는 고속훈련을 실시하는 것이 효과적일 것이라 사료된다.
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