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운동형태를 통한 기운 표현에 관한 연구

Title
운동형태를 통한 기운 표현에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on 'Atmosphere Vitality' expressed by movement : with the center of figure painting
Authors
朴然鈺
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
운동형태기운 표현인물화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李奎鮮
Abstract
세계를 움직이는 내밀한 힘, 그것을 東洋人들은 氣라고 불렀다. 이 氣는 東洋人들의 情神과 物質에 대한 觀念을 낳았는데 繪畵의 領域에서도 역시 氣는 중요한 의미로 자리잡고 있다. 繪畵에서의 氣는 中國 六朝時代 謝赫에 의해 氣韻生動이라는 말로 집약되어 표현되었는데 이것은 후대에 걸쳐 회화표현의 핵심이 되어 이를 바탕으로 繪畵가 창작, 발전되어 왔다. 인간 자신에게 있어 氣韻의 표상인 삶과 살아움직임의 역동성은 인간이 이 세계에서 가장 가깝고 관심있게 표현할 수 있는 대상이다. 인간의 삶은 운동과 움직임에 의해 확인된다. 미세한 숨결과 심장의 고동으로부터 손가락, 눈동자의 움직임까지 모든 인간의 운동은 生命과 氣韻의 발현인 것이다. 이것을 근거로 繪畵에 있어서 東洋人들은 對象의 가장 내부적인 발생상태를 운동의 傾向態로 타나냄으로써 對象의 氣와 作家의 氣를 交感시켜 표현해 내었으며, 西洋人들은 외적인 運動形態, 즉 해부학적 역동성에 의한 인체의 움직임과 역동적 시각표현 방식으로 힘과 생명력을 표현해 내었다. 西歐 모더니즘의 영향하에서 현대의 인체표현양상을 보면 人體느 解體되고 商品化되었으며 심지어는 오브제화되어버려서 생명을 가진 인간이 의미를 잃은 하나의 물질로 전락해 버렸음을 발견하게 된다. 이러한 현실 속에서 본인은 인간이 생명을 가진 존재임을 자각하고 회화를 통해 인간정신과 존엄성을 회복하며 人間 生命의 상징으로서 運動形態를 통한 生命力의 표현에 주목하고자 한다. 이러한 것의 표현은 동양적 운동형태인 먹선, 주관적 시점, 여백과 서양적 운동형태인 인체의 움직임에 따른 근육, 뼈대, 공간의 구조등을 통해 나타내려 하였으며 운동의 역동성을 강조하기 위해 텃치와 색의 대비, 마티에르(Matie`re)등의 요소를 부가적으로 사용하였다. 材料에 있어서는 物性과 精神性의 二元的 構造를 지닌 東洋傳統의 紙, 筆, 墨을 주로 사용하였고 운동의 역동성의 효과를 살리기 위해 마티에르나 표면적 붓텃치를 느끼게 하는 접착성의 미디움(Medium)이나 풀, 그리고 아크릴 물감의 사용을 시도하였다. 이러한 작업과정에 있어서 傳統的 材料의 使用과 技法이 단순히 답습에 그치지 않고 창의적인 표현으로 확대될 수 있도록 노력하였으며 여기에 西歐的인 造形方法과 材料를 재해석해서 이용함으로써 현대적이고 개성적인 繪畵表現의 새로운 가능성을 모색해 보았다.;The immanent power of making the world moved is called Chi by the Oriental people. That has maked the people think about soul and matters, and that has played also an important roles in the area of fine art. The power was considered as 'Atmosphere Vitality' by Sa-Heuck in the chinese Six-Dynasty. From that era, That has been considerd as a core in the art of presentation, and a fine art could have been made and improved by Ghi. Liveliness which is considered as expressing of the power and activity is thing that can be most simply considered and expressed. We can see one is alive through the activity. From breathing and beating of heart to moving fingers and eyes, all of the activities are expressed through the life and the power. With this in the fine arts, the Oriental people, through the inner activity, have represented the Ghi mixed with objects and thaughts of painters. But the western, through the outer activity of bodies and the active ways of expression, have expressed the powers and yitalities. In the effect on the western modernism, let's see the way of expressing body. then, we can see the body -which is dissolved, is changed to the goods and even has been become the objects- is ignored its liveliness. In this conditions, I realize that human is the existence of having life and I should recover the spirit and respect of human. So I suggest one methods for this. I try to express the movement which was the symbol of human life Then how we can express this movement? I try to express the movement through the Oriental methods (such as line, sujective viewpoint and space ) and the western methods (such as muscular, frame and space structure). For expressing the activity, I add touching, contrasting of colors, Mati re and etc. In the material side, I usually use the material which has the dual structure of matter and spirit like rice paper, brush, chinese ink. In order to increase the effective of activity, I try to use the techniques like the Mati re and the Medium(which make us feel touch) and use the materials such as glue and acryx. In my work, Ⅱ strive not to stay in the traditional techniqes and materials but to expand the creative. Using those, I try to find out the new possibility which can express the modern and individual painting.
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