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勉菴 崔益鉉의 政治思想

Title
勉菴 崔益鉉의 政治思想
Other Titles
(A) Structural Analysis of Choi Ik Hyun's Political Thought
Authors
全順玉
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
면암최익현정치사상정치외교학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
朴忠錫
Abstract
본 논문은 勉菴 崔益鉉(1833-1906)의 정치사상의 구조적 특성을 규명함으로써 한국근대사의 정치상황에 어떻게 작용하였는가를 밝혀 보고자 한 글이다. 西學의 유입을 계기로 18세기 말부터 再起된 崇正學 開異端의 주자학적 전통을 사상적 배경으로 면암이 華西 李恒老(1792-1868)의 尊華攘夷思想을 계승하여 對外觀으로부터 사상의 부분적 變容을 초래하고 있음을 면암의 상소와 의병운동을 통하여 살펴 보았다. 이러한 分析過程을 통해서 勉菴思想의 內部構造는 華西를 계승한 主理的 理氣二元論에 의해 支持되고 있음을 알 수 있었다. 주자학에 있어서 「理」란 宇宙萬物에 內在하는 普遍原理이고, 그 普遍原理를 個別形象으로 구체화시키는 것이 「氣」이다. 華西를 계승하여 정통주자학의 맥락에 서 있는 勉菴의 理氣哲學이란 첫째, 「氣」에 대하여 「理」가 價値優越性을 가지며 둘째, 「氣」와 마찬가지로 「理」의 作爲를 인정함으로써 宇宙의 모든 秩序가 「理」에 符合되어야 한다고 보는 일종의 「合理」主義 哲學이었다. 勉菴은 이러한 「理」,「氣」間의 二元的인 價値體系를 정치사회에 적용시켜 華夷的 名分論을 주장하였다. 즉 면암은 對內的으로 「君」-「臣」간의 身分關係와 대외적으로 國際社會를 「中華」-「夷狄」間의 階序的(hierarchy)인 관계로 보고 이와 같은 관계를 秩序安定의 核心으로 보는 것이다. 그리하여 국내, 국제사회秩序가 索亂해졌을 경우 「理」의 作爲性에 着眼하여 狀況打開의 責任이 道德的으로 우월한 「君」에 있으며 그러한 「君」이 德治를 행하는 「中華」세계가 夷狄을 다스림으로써 세계질서의 안정이 가능하다고 보았다. 이와같이 主理的 發想에 입각한 勉菴의 華夷的 名分論은 19세기 중엽이후 도전해 오는 西洋과 日本에 대응하는 政治的 實踐의 이론적 근거가 되고 있었다. 勉菴은 우선 崇正學 闢異端--正學을 崇尙하고 異端을 排斥한다--의 正統 朱子學的 논의를 계승하여, 天主敎는 물론 洋人과 洋物에 이르기까지 서양 全般에 대하여 文化理念的 次元에서 열등하게 인식하는 서洋觀을 전개하였다. 여기에 이미 西洋과 講和한 일본이 1876년 朝鮮에 講和를 요구해 오자 勉菴은 倭洋一醴라 하여 일본과의 講和를 夷狄들에 의해 國際社會秩序가 逆轉되어 가는 危機狀況으로 인식하였다. 그리하여 勉菴은 危機克服을 위한 對內的인 主體로서 君主의 역할을 强調하여 正學(=朱子學)을 통해 天理를 밝히는 君主의 內面的 □身을 요구하였다. 또 對外的으로 朝鮮의 지위를 종래의 「東夷」에서 朱子學을 발전시키고 明의 정통을 계승한 「小中華」로 再定立시켜서 中華的 世界秩序를 지향하는 尊中華 攘夷狄--中華를 崇尙하고 夷狄을 排斥한다--의 논리를 전개하였다. 따라서 勉菴의 政治思想은 崇正學 闢異端, 尊中華 攘夷狄의 閉鎖的인 동시에 普遍的인 正統朱子學의 原理를 포괄하게 되었다, 그러나 1890년대 開化期에 日本을 앞세운 西歐勢力에 의한 급격한 社會變動으로 勉菴의 政治思想과 現實의 遊離된 상태가 深化되어갔다. 면암은 衣制復舊와 단발령의 폐지등 중화 문물의 고수에 주력하는 한편, 현실상황을 극복하기 위한 思想의 內在的 變容을 피하게 되었다. 즉 강화와 조약을 인정하는 萬國公法과 軍器, 銃砲 등 先進 西洋文物의 受容 그리고 서구의 도전세력에 대한 東洋三國의 連帶 주장등은 종래의 階序的인 華夷的 名分論에 변화를 초래하였다. 그러나 勉菴의 思想的 변용은 궁극적으로 中華인 朝鮮을 保存하려는 것으로서 세계질서관의 변화나 西洋文物의 受用이 自發的이라기 보다는 「斥倭」를 위한 手段的인 성격을 띠고 있다. 따라서 對外觀에 있어서 華夷적 명분론의 崩壞는 實踐的 次元에서 초래된 部分的인 것이었다고 생각된다. 이와같은 華夷的 名分論의 부분적인 붕괴는 義兵運動에서도 나타나고 있다. 乙巳條約의 체결로 國權이 喪失되자 勉菴은 위기극복의 주체를 君主에서 선비로 확대시켜서 義兵으로 擧義하였다. 의병운동의 지도이념은 春秋大義에 의거한 尊中華 攘夷狄의 논리로 면암의 사상과 일관된 것으로서 투쟁방법도 무력항쟁보다 談辦과 理念的 應戰에 머물고 있었다. 그러나 의병운동 자체가 王命과 相馳됨으로써 君臣間의 階序的인 질서관계에 混亂을 초래하는 名分的 秩序의 崩壞가 진행되었다. 결론적으로 말하여 勉菴의 政治思想은 華西의 사상을 계승하여 上琉와 義兵運動의 정치적 실천을 전개하는 과정에서 華夷的 名分論의 부분적인 붕괴가 나타나고 있다. 華西가 위기극복을 위하여 이론의 체계를 强化시켜 간 것에 비해서 면암은 비록 自發的인 것이 아니라는 한계를 가지고 있지만, 對外觀에서부터 華夷的 名分論의 思想的 變容을 꾀하고 있는 것이다. 이러한 측면에서 면암사상의 특성은 實踐指向的인 것이며 이에 의거하여 義兵이 擧義하고 있다고 생각된다. 그러나 勉菴이 추구하는 國權의 회복은 文化理念的인 中華世界의 指向에 있고 이를 君主의 內面的인 修身을 통해서 달성하고자 하기 때문에 구체적인 힘(=力)의 培養에 의한 현실적인 상황타개의 對應力은 미약할 수 밖에 없었다. 따라서 勉菴의 政治思想이 君主를 중심으로 하여 華夷秩序의 維持를 목표로 하는 保守的인 思想이라는 평가를 면하기는 어렵다고 하겠다.;This study is to examine how Choi IK-hyun(崔益鉉:1833-1906)'s political thought activated in political situation of modern Korean times through an analysis of structural character of his thought. First of all, in order to elaborate the backgrounds of his thought, the thesis contains a study of the Jujahak tradition of respecting orthodoxy and excluding heterodoxy(崇正學 開異端) instigated by Seohak(Catholicism and natural science transmitted from the West) the later 18th centry. Also, the study examins how he had accepted and developed the thought of his teacher, Lee Hang-ro. With the analysis of this study, the inner structure of his thought was supported by his teacher's theory of Yigi (理氣). So his theory of Yigi is composed of Yi(理), which embodies the general principles of the universe and Gi(氣) which transforms those general principles into worldly materials. If difference between Yi and Gi is to be analysed, first, in realtion to Yi and Gi, Yi is superior to Gi overvalue-formations. Second, it is a kind of rational philosophy in terms of the fact that every order in the universe should coincide with Yi, for Yi contains such creativeities as Gi. Mr. Choi maintains the hierarchy of between king and subject by applying the system of dualistic value between Yi and Gi to political society and Junghwa(core area advanced in culture) and Yijeok(around area inferior in cultural), which he saw the essence of order stability. And when a political or an international society confronts with disorder, responsiblity for restoring order is on the shoulder of "king" and thereby rebuilding Junghwa which will demonstrate the actual practice of morality(道) and virtue(德). As described above, the Wha-Yi theory of Mr. Choi Ik Hyun is based on Juri(emphasizing Yi)idea. The starting point of political overcoming the repercussions of infiltration of the West and Japan since the middle of the 19th centry. Mr. Choi viewed western values to be inferior in compared to Jungwha. When Japan assimilated with the west offered a peace with Chosun, Mr. Choi thought a peace with Japan meaning a crisis for the order of international society caused by Yijeok. To overcome this crisis, Mr. Choi internally requested internal moral training of king as ruler pursuing Chunli(天理:saying Yi in the level of man) through Jujahak. And externally he let Chosun reshape from Dongyi(Yijeok to live in the East) to Junghwa by developing Jujahak succeeding to the Ming(明), through this process he wanted to settle the world order of Jungwha. Therefore. the political thought of Mr. Choi Ik Hyun included the respect of orthodoxy and Jungwha. But his political thought was separatd from reality on account of rapid social changes by Japan and the West in the 1890's, an opening-country period. He had concentrated the adhesion of Jungwha culture such as restoring clothing habits, repeal ins a cutting-hair order and gradual adaptation of theories by bridging the incongruecies of reality. Namely, horizontal relationship of world order among allies by international law and acceptance of advanced western culture including weapons-technology. This brings out some changes in the ordinary hierarchical viewpoint of international order. But his final adaptation was aimed at the preservation of Chosun as Jungwha, the change of international view as well as the acceptance of western culture which meant an exclusion of Japan as an inadvertent means. Therefore, the breakdown of Wha-Yi view only meant a change in the level of practice at least in part. The partical breakdown of Wha- Yi view had occured in the Civilian Resisitance movement. By the conclusion of the Eulsa Treaty, Chosun was beginning to lose its sovereignty. Mr. Choi launched out the resistance movement, based on his thought. Accordingly, his movement tended to be a negotiation-type including idealogical struggle against Japan political thought, But the order of Wha-Yi broke down partly because the Resistance Movement was not itself compatible with king's orders and which meant a harmony between king and subject. In conclusion, the political thought of Mr. Choi Ik Hyun was incorporated Chosun into a Jungwha world in order to overcome external infiItration exerted by Japan and the West, which produced a guidance ideology in the Civilian Resistance Movement. But Mr. Choi was often confronted with difficulties in reality when he tried to implement his resistance movement. This stemmed from his ideological orientation, that is, the order of Jungwha and the moral superiority of king. Therefore, his political thought appears conservative aiming at the preservation of Jungwha by establishing the king's order.
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