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대학 도서관 자동화가 사서들의 태도에 미치는 영향에 관한 연구

Title
대학 도서관 자동화가 사서들의 태도에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Effects of University Library Automation to the Librarians
Authors
권미아
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 도서관학과
Keywords
대학 도서관자동화사서태도도서관 자동화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
구자영
Abstract
본 연구의 목적은 대학 도서관 자동화가 사서들에게 미치는 영향과 자동화에 대한 사서들의 태도를 요인별로 알아보고 성별, 연령, 학력, 직위, 직급, 자동화의 정도, 사서직 총 근무년한, 자동화된 부서 근무년한, 소속부서, 컴퓨터 교육 경험에 따른 영향과 태도의 차이를 비교하고 그들의 관계를 밝히는 것이다. 그 결과로써 경영적인 측면에서 자동화에 대한 사서들의 태도를 파악하여 도서관 자동화의 효율적인 수행을 모색할 수 있는 기초자료를 제공하고자 함이다. 본 연구의 대상자는 도서관 자동화가 시행되기 시작한 7개 경인지역 종합대학교 도서관에서 자동화 관련업무나 자동화된 부서에서 근무한 경험이 있는 사서이다. 조사방법은 문헌조사와 질문지법을 이용하였으며, 설문지는 우편으로 반송하여 조사대상자 126명 가운데 79명(62.7%)이 응답하였다. 조사결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 자동화가 사서에게 미친 영향에 대한 요인분석 결과 자동화로 인하여 성취감·업무수행·기술성·인정 요인은 증가하였으며, 사회성 요인은 감소하였다. 2. 영향요인에 따라 각 변수의 차이가 통계적으로 유의적인 의미가 있는 지를 검증하기 위하여 분산분석을 하였다. 성취감 요인은 자동화된 부서 근무년한에 따라서, 사회성 요인은 학력에 따라, 업무수행 요인은 연령과 직위에 따라서, 인정 요인은 연령, 직위, 직급, 사서직 총 근무년한에서 유의미한 차이가 나타났다. 3. 영향요인에 대한 성별, 자동화의 정도, 소속부서, 컴퓨터 교육경험에 따른 t-검증을 하였다. 성별에 따라서는 성취감 요인과 업무관심 요인, 기술적 요인에서, 자동화의 정도에 따라서는 성취감 요인과 업무관심 요인, 인정 요인에서, 소속부서에 따라서는 사회성 요인이, 교육경험에 의해서는 사회성 요인과 업무수행 요인에서 각각 의미있는 차이를 보였다. 4. 자동화로 인하여 전체적으로 업무가 쉬워졌으며, 토탈시스템인 경우 약간의 직원대체와 부서의 이동이 있고 업무가 많이 변화하였다. 5. 자동화에 대한 사서들의 태도에 대해 요인분석 결과 성취감 요인, 인정 요인, 개인성 요인에는 긍정적이었으나 직원증감, 전망 요인, 사회성 요인에 대해서는 부정적이었다. 6. 태도요인에 따라 각 변수의 차이가 통계적으로 유의적인 의미가 있는 지를 검증하기 위하여 분산분석을 하였다. 그 결과 개인성 요인은 자동화된 부서 근무년한에 따라 인정 요인은 연령, 직위, 자동화된 부서 근무년한에 따라서 유의미한 차이가 나타났다. 7. 태도요인에 대한 성별, 자동화의 정도, 소속부서, 컴퓨터 교육경험에 따른 t-검증을 하였다. 성별에 따라서는 업무 요인과 인정 요인에서, 자동화의 정도에 따라서는 성취감 요인에서, 소속부서에 따라서는 사회성 요인과 직원증감 요인에서 컴퓨터 교육경험에 따라서는 인정 요인에서 각각 의미있는 차이를 보였다. 8. 이외에 자동화 계획의 주지여부, 컴퓨터 교육경험, 자동화의 참여에 대해서 분산분석, t-검증, 카이자승(X^(2)) 검증을 하였다. 그 결과 간부사서가 자동화계획에 대해 잘 주지하고 있었으며, 자동화 결정의 참여는 연령이 높고 남성이며 간부사서일수록 적극적으로 참여 하였다. 컴퓨터 교육은 여성이 적극적이었다. 본 조사결과로 제언하고자 하는 바는 다음과 같다. 첫째, 도서관 정책과 시행에 관한 것이다. 최고경영층과 도서관 전체 직원의 커뮤니케이션 통로를 마련하여 시스템에 대한 충분한 이해와 인식이 선행되어야 한다. 둘째, 승진에 관한 것이다. 자동화에 대해 전문적인 지식을 지닌 사서가 도서관 자동화의 적극적인 참여 및 중간 또는 중간 관리자층에 이를 수 있는 제반 여건을 조성함으로써 자동화함으로써 자동화의 수행에 동기부여가 될 수 있도록 해야 한다. 셋째, 직원대체에 관한 것이다. 자동화 이후 인력절감이 고용의 축소가 아닌 앞으로의 인원증가 억제라는 관점에서 관리자는 충분한 시간을 투자하여 직원들에게 납득이 되도록 주지시켜야 된다. 넷째, 직원들의 사회적·개인적 관계에 관한 것이다. 업무에 대한 소모임이나 업무시간 외의 여가시간을 활용하여 직원들의 관계를 개선시켜야 한다. 다섯째, 직원들에 대한 자동화 교육에 관한 것이다. 무계획한 교육보다는 학교 당국이나 소속 도서관에서 교육의 필요성을 적극 인식하고 조직적이고 체계적으로 적시에 교육을 제공해야 한다.;The purpose of this study was to find the effects to librarians of academic library automation, factor analysis of librarian's attitude to automation, and to compare the difference of effect and attitude of automation which was related to sex, age, automation level, total years worked as librarian, years of his service of automated department, department, academic career, educational experience about computer. As a result of, in managerial respects, understanding the librarian's attitude to the automation to offer basic materials for the effective library operation. The subject of this study were university librarians of seven Seoul-Incheon district starting library automation, they have worked business concerning automation or in automated department. Theoretical background was studied on related literature and survey was done through questionnaire. The result from the data analysis were as follows; 1. As a result of factor analysis to the effects of automation has influence on librarians, automation increased the Achievement factor. Business accomplishment factor, Technical factor, Recognition factor, on the other hand, Sociality factor were decreased. 2. According to the effect factor, the ANOVA was performed for the verification whether difference of six variables was statistical significance. Accomplishment factor are following academic career, Recognition factor are following age, position, class, the total years worked as librarians, the differences of significance were showed. 3. T-test was performed following the sex, automation level, department, educational experience about computer to the effect factor. The differences of every significance were showed that the sex affects Accomplishment factor, Business interest factor and Technical factor, that automation level affecta Accomplishment factor, Business interest factor and recognition factor, that department affects Sociality factor, that educational experience about computer affects Sociality factor and Business accomplishment factor. 4. Generally automation make ease business, in case of total system, there was a little staff change and there was many change in business. 5. As a result of factor analysis of librarian's attitude to the automation, Achievement factor, Recognition factor, and Individual factor were affirmative but Staff variation factor, Future prospect and Sociality factor were negative. 6. The ANOVA was performed for the verification whether the difference of six variables was statistical significance. The results show that Individual factor affects are following the years of his of automated department. Recognition factor are following age, position, the differences of significance were showed. 7. T-test of sex, automation level, department, educational experience about computer to attitude factor was performed. Sex affects Business factor and Recognition factor, automation level affects Achevement, department affects Sociality factor and Staff variation factor, educational experience about computer affects Recognition factor. 8. In addition to ANOVA, T-test, Chi-square to attention in automation project, educational experience about computer, participation in automation were performed. As a result, in case of automation project the more managing staff, the more attention, on other hand in case of the participation of automation decision, man, old age, managing staff were affirmative. In case of computer education, women were affirmative.
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