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Luigi Dallapiccola의 "Tre Poemi"에 관한 분석 연구

Title
Luigi Dallapiccola의 "Tre Poemi"에 관한 분석 연구
Other Titles
(An) Analytical Study on Dallapiccola's "Tre Poemi"
Authors
김신연
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
DallapiccolaTre PoemiLuigi
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李貴子
Abstract
The purpose of this study lies on an analysis of "Tre Poemi" by Luigi Dallapiccola. Born in Istria in 1904, Dallapiccola i s known as on Italian Composer who has adopted Viennese 12-tone techniques in most of his compositions. During the 30's Dallapiccola had chances to encounterr the Viennese 12-tone composer's works. This has made an important change in his musical development. Especially, studies on Alban Berg and Anton Webern's music have become turning points in his musical style. Hoever, he has always kept Italian traditional concepts in his scores, and thus, he is known as a 20th century composer whose compositions rooted in Romanticism and traditional Italian style. The conclusions o f this research that analyzes "Tre Poemi" are as follws: As for tone-row structures, Dallapiccola used minor second, minor third and fifth mostly: fifth for harmony and the others for melody. In particular, with the successive third Interval he made the basis that consists o f trichord, seventh chord and nineth chord. His work is characterized by the harmonic tone-row structure found clearly in the accompariment part of song Ⅱ. And the twelve tone composed of trichord and tetrachord becomes trichord, tetrachord, ninth chord or fourth. He made up this work with one perfect twelve tone. Generally, he used divided tone-rows. The methods of dividing tone-rows include some irregular forms as well a s the regular form o f dyad, trichordd, tetrachord, hexachord and so on. On the other hand, we can find the instances of the overlap o f tones in chord structure o r melodic repetition o f tones. As for the form structure, song I and song Ⅱ take a two part form (A-B, A-A') and song Ⅲ does a three part form (A-A'-A"). To be concerete, song I holds the simple structure o f soprano and accompaniment part. Song Ⅱ has the feature that the imitation technique and canon are used only in accompaniment part. Song Ⅲ shows the form that soprano and accompaniment part imitate each other interchangeably. From above we know that Dallapiccola depended on the contrapuntal framework, especially on the canon technique. In melody structure sequential progress within seventh is mostly used rather than leap. The use of second and third and third interval progress is distintive. Though the setting of words of song is characterized as syllabic, vie can find melismatic parts in places. Dynamics also seems to have some relation to the structure. This song I, Ⅱ and Song Ⅲ have mostly p or f. Rhythm is the least related element to the formal structure. Dallapiccola's rhythm frequently features irregular division of the beats and accentiess down beat.;Luigi Dallapiccola (1904-1975)는 이탈리아적인 전통과 낭만주의를 고수하면서 12음 기법을 이탈리아에 소개한 현대 작곡가이다. 그는 몇몇 작곡가들과 함께 Schoenberg가 고안해 낸 12음 기법을 새로운 독창적인 방법으로 추구해 나간 사람이다. 그러나 비록 그가 비엔나 악파의 작곡 기법을 추종하기는 했지만 음악적인 양식과 특징에 있어서는 낭만적이고 전통적인 면을 더 보여준다. Dallapiccola는 1924년 Schoenberg의 "달의 삐에로 (Pierrot Lunaire)"를 듣고 새로운 전환기를 맞이한다. 또한 1930년대 중반에 Berg과 Webern과의 만남을 통한 비엔나 악파와의 접촉은 그의 작곡 기법과 양식과 표현에 중요한 전환의 계기가 되었다. 본 연구에서는 Dallapiccola의 "Tre Poemi"를 선택하여 연구 하였다. 이 작품은 1949년에 작곡된 12음 기법의 음악으로 모두 3곡으로 이루어지며, 소프라노와 14개의 악기를 사용한 Chamber Orchestra (실내관현악) 곡이다. 그래서 여기서 사용된 음열 기법의 다양한 방법을 중심으로 분석해 봄으로써 Dallapiccola의 12음 기법의 특징과 음열 구성, 화성 구조, 선율과 가사작법 (Setting), 강약과 리듬 구성을 살펴 보았다. 이와 같은 분석을 통하여 Dallapiccola의 "Tre Poemi"를 살펴 본 결과는 다음과 같다. 형식 구조는 2부분, 3부분으로 구성되며, 3곡 모두 하나의 12음열을 사용한다. 그리고 일반적으로 캐논 기법을 자주 사용하여 대위법적인 짜임새를 보여준다. 음열 구성은 2도, 연속적인 3도의 사용이 많다. 또한 dyad, trichord, tetrachord, hexachord 등 다양한 음열 분할을 보인다. 화성 구조는 dyad구성이 가장 많고 trichord, tetrachord의 사용으로 3, 7, 9화음과 4도구성 이 나타난다. 선율 조직은 2도, 3도와 같은 7도내의 순차진행을 많이 하며, 가사 setting은 대부분 Syllabic(단음절적)하고 제 3곡은 melismatic(다음절적) 하다. 강약은 곡의 구조에 따라 제 1곡은 p로, 제 2곡은 p와 f로, 제 3은 p로 나타난다. 리듬 구성은 박자의 변화와 곡의 형식 구조에 따라 리듬 패턴이 변화한다. 결국 "Tre Poemi"는 12음열을 사용하면서 한편으로는 낭만적이고 전통적인 음악 요소를 포함하여 Dallapiccola 만의 새로운 음악세계를 추구했음을 알 수 있다.
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