View : 991 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor유영우-
dc.contributor.author양숙연-
dc.creator양숙연-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:04Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:04Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019727-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208198-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019727-
dc.description.abstract"다큐멘터리 사진은 사건이나 문화적 현상 등에 관한 사실적이고 신빙할 만한 인식 작용을 예술적 형식으로 기록하거나 묘사하는 일이다. " 이 정의에서 특히 우리의 주목을 끄는 것은 사실적(Factual)이란 말과 예술적(Artistic)이란 두 단어인데 이들은 다큐멘터리 사진의 본질을 암시하고 있다. 즉 '사실적'이라는 말은 인간의 여러 가지 삶에 대하여 표현의 정확성을 의미하며, '예술적'이라는 말은 美的인 표현을 의미한다. 그러므로 예술적으로 표현된 정확한 기록은 궁극적으로 인간의 삶의 질을 높이는데 한 부분을 차지하고 있다고 본다. 역사적으로 볼 때 많은 경우 다큐멘터리 사진가들은 이와 같은 다큐멘터리 사진의 목적에 부합되는 행위의 일부로서 그들의 작품을 통해 때로는 사라져가는 인간 사회 일부를 예술적인 기록으로 남기기도 했고, 혹은 인간 사회의 어두운 면을 고발, 폭로하기도 했으며, 때로는 호소한 경우도 적지 않다. 본 연구에서도 다큐멘터리 사진의 기록성을 빌어 대한민국 최남단의 외로운 섬인 마라도에서 점차 사라져가고 있는 해녀들의 삶을 남기고자 했다. 특히 그들의 삶을 기록하는데 있어서 사라진다는 것에 대한 아쉬움보다 오직 내일을 위해 오늘을 준비하는 삶을 표현하려고 노력했다. 1898년도부터 다큐멘터리 형식의 사진 작업을 시작한 으젠느 앗제(Eugene Auguste Atget)가 사진에서 '다큐멘트'라는 용어를 20세기 초에 처음 사용한 이래 유럽과 아메리카에서 매우 다양한 다큐멘터리 사진가들이 등장하였다. 그 가운데 본 연구와 맥을 같이하고 있는 사진가들은 에드워드 커티스(Edward Curtis), 브루스 데이비드슨(Bruce Davidson), 그리고 메리 엘렌 마크(Mary Ellen Mark) 등을 들 수 있다. 에드워드 커티스는 1907-1937년에 사라져가는 인디언들의 삶의 신비함과 아름다움을 사진으로 기록했다. 그는 사료적 가치로서 인디언의 생활을 담은 다큐멘터리 사진을 주로 제작했는데 그가 촬영했던 인디언들은 북아메리카 인디언들이었다. 이에 비해 브루스 데이비드슨은 인류문명이 급격한 발전을 거듭했던 20세기 자본주의 사회에서 필연적으로 발생할 수밖에 없었던 슬럼가의 생활을 집중적으로 분석, 묘사했다. 그는 1966-1968년에 뉴욕시 할렘 지역에 있는 <동부 100번가>를 그 작품의 소재로 삼았는데, 그 작품에서 그는 어두운 삶에 대한 객관적 묘사를 위주로 작품을 표현했다. 이들이 미국 대륙 내에서 활동한 것과는 달리 메리 엘렌 마크는 같은 시대에 인도인의 비참한 삶을 표현했다. 그녀는 인도인의 삶의 현실을 적나라하게 표현함으로써 인류에게 호소했던 다큐멘터리 사진을 제작하였다. 본 연구에서 마라도의 해녀를 기록하면서 가급적 그들의 하루 일과를 가장 평이한 표현으로 처리했다. 여기서 '평이한 표현'이라는 것은 커티스의 사진과 같이 '연출을 하지 않은 기록'이라는 것을 의미하며, 이것은 사진을 통해 그들의 삶이 왜곡될 가능성을 최대한 배제하기 위함이다. 그러므로 본 연구는 마라도 해녀들이 해녀라는 직업 여성이면서 또한 여성으로서 마라도라는 독특한 지리적 조건 아래 어떻게 삶을 영위하고 있는지 세심하게 살펴보는데 중점을 두었다.;Documentary photography can be defined as a genre of photography which portrays and documents in artistic form diverse events and cultural phenomena in their factual and artistic, which constitute the very essence of documentary photography while referring to the modes of photographic representation, are in need of a closer examination. To put it briefly, factual signifies the accuracy and truthfulness of representation of multifarious aspects of human life, and artistic their aesthetic representation. Artistic and truthful documentation of reality as combined result of these two modes of representation will, I think, contribute eventually to the upgrading of the quality of human life on general. Historically speaking, many documentary photographers, developing their art to its fullest possibilities, observed and preserved disappearing social realities of historical moments and left them indelibly to later generations. The photographers disclosed and laid bare to the eyes of the public the dark or tragic side of human society, thereby successfully eliciting sympathetic responses from the public. Pursuant to such purposes of documentary photography and its historical development, this thesis is an attempt to document the women divers on the island of Marado in the southernmost of the Korean peninsula. The importance of this photographic documentation of their life lies in the fact that Marado women divers are becoming a story of the past, being on the verge of extinction. However, in portraying their life this thesis had to resist a strong temptation to cast a melancholic look at something disappearing, in order to focus on a more positive aspect of their life, that is, their stuggle for the future. Since Eugene Auguste Atget at the beginning of the twentieth century used the term document for the first time in the realm of photography, many documentary photographers have made their appearances in Europe and America. The present thesis has been deeply influenced by the works of serveral photographers among them: Edward Curtis's historically-valuable documentary photographs which depicted the life of American Indians at the end of the 18th century. Bruce Davidson's objective documentation of the gloomy side of life entitled 〈East 100th Street〉, a life of those who were the victims of modern capitalism and industrialization, and Mary Ellen Mark's truthful depiction of miserable realities of Indians which shocked the world and appealed greatly to the altruistic minds all over the world. This thesis attempted to present in plain manner Marado women divers, life In its totality by tracing their daily work schedule. Here the word plain documentation is to be understood as a documentation of human activities that are not performed but natural as in the photographs of Curtis. This thesis adopted a plain manner of representation in order to present the given plain reality of Marado women divers without distortion or any intrusion of artificiality, and, furthermore, in order to investigate into their ways of living both as professional women and women (wife, mother, and daughter) under the particular geographic condition of Marado.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ Ⅰ. 서론 = 3 A. 연구 목적 = 3 B. 연구 방법 = 4 Ⅱ. 다큐멘터리 사진의 역사적 배경 = 6 A. 다큐멘터리 사진의 발생과 의미 = 6 B. 다큐멘터리 사진의 시대적 배경 = 8 Ⅲ. 해녀에 대한 고찰 = 12 A. 발생과 삶 = 12 B. 문화 발전과 해녀 사회의 변화 = 15 Ⅳ. 주요 다큐멘터리 사진작가 작품 분석 = 17 A. 에드워드 커티스 = 18 B. 브루스 데이비드슨 = 21 C. 메리 엘렌 마크 = 23 Ⅴ. 작품 제작 및 분석 = 34 Ⅵ. 결론 = 69 참고문헌 = 71 ABSTRACT = 73-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4101385 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject제주-
dc.subject해녀-
dc.subject-
dc.title제주 해녀의 삶에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study of Women Divers' Lives on Cheju Island-
dc.creator.othernameYang, Sook-Yeon-
dc.format.pagev, 73 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과상업사진전공-
dc.date.awarded1994. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 사진과편집전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE