View : 38 Download: 0

유아의 인지, 신체, 사회적 기능에 대한 어머니의 인식

Title
유아의 인지, 신체, 사회적 기능에 대한 어머니의 인식
Other Titles
Mothers' beliefs about their children's cognitive, motor and social functioning
Authors
지정미
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아인지신체사회적 기능어머니인식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 유아들의 인지, 신체, 사회적 기능에 대한 어머니들의 인식이 어떠한가를 살펴보고, 어머니가 자녀에 대해 가지고 있는 인식과 유아의 실제 수행정도와의 관계를 알아보는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아의 인지, 신체, 사회적 기능에 대한 어머니의 인식은 어떠한가? 2. 어머니의 인식은 유아의 인지, 신체, 사회적 기능에 따라 차이가 있는가? 2-1. 어머니의 인식의 정확도는 인지, 신체, 사회적 기능에 따라 차이가 있는가? 2-2. 어머니의 과대평가논 인지, 신체, 사회적 기능에 따라 차이가 있는가? 2-3. 어머니의 과소평가는 인지, 신체, 사회적 기능에 따라 차이가 있는가? 3. 어머니 인식은 유아의 인지, 신체, 사회적 기능에서의 실제 수행과 상관이 있는가? 3-1. 어머니의 인식의 정확도는 유아의 인지, 신체, 사회적 기능에서의 실제 수행과 상관이 있는가? 3-2. 어머니의 과대평가는 유아의 인지, 신체, 사회적 기능에서의 실제수행과 상관이 있는가? 3-3. 어머니의 과소평가는 유아의 인지, 신체, 사회적 기능에서의 실제수행과 상관이 있는가? 4. 어머니가 정확한 판단을 보인 문항은 무엇이고, 부정확한 판단을 보인 문항은 어떤 것인가? 본 연구의 대상은 서울 특별시에 위치한 K유치원에 재원중인 4-6세 유아 33명과 그 어머니들이다. 연구 도구는 Karan Callan Stoiber가 제작하여 그의 연구에서 사용했던 것이며, 인지 기능과 사회적 기능 문항이 각각 20문항씩, 신체기능 문항이 12문항으로 구성되어 있다. 연구절차는 먼저 유아를 대상으로 인지, 신체, 사회적 기능 정도를 개별적으로 검사했고, 그 다음에 어머니를 대상으로 일주일에 14명씩 집단면담을 통해 그들 자녀의 인지, 신체, 사회적 기능 정도에 대한 어머니의 인식을 조사했다. 수집된 자료는 MANOVA, 두 종속표본 t검증, Pearson의 상관계수에 의해 분석되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 인지, 신체, 사회적 기능에 대한 어머니의 인식에는 부정확성이 나타났고, 과대평가와 과소평가의 경향을 보였다. 인지, 신체, 사회적 기능 모두에서 어머니들의 부정확한 판단중에는 과소평가보다 과대평가의 경향이 많았다. 2. 유아의 능력에 대한 어머니의 인식은 신체나 사회적 기능에서보다 인지기능에서 더 정확했다. 어머니의 과대평가는 인지나 신체 기능에서보다 사회적 기능에서 많이 나타났다. 어머니의 과소평가는 인지, 신체, 사회적 기능에 따라 차이가 없었다. 3. 유아의 실제 수행정도와 어머니의 정확한 인식간에는 인지와 사회적 기능에서 높은 상관을 보였다. 어머니의 유아의 수행에 대한 과대평가는 인지, 신체, 사회적 기능 모두에서 유아의 실제 수행정도와 부적인 상관을 보였다. 어머니의 과소평가는 신체기능에서만 약간의 상관이 있었다. 4. 어머니의 정확한 판단은 인지 기능에서 많이 나타났고, 어머니의 부정확한 판단은 신체나 인지 기능에서보다 사회적 기능에서 더 많이 나타났다.;The purpose of this study is to determine what parents believe to be true about their children's cognitive, motor, and social functioning is actually true, and to compare the relationship between parental belief and child performance in three distinct areas of development. To this end, the research questions established in this study are as follows : 1. How is the belief of mothers about their children's cognitive, motor, and social functioning? 2. Are there any differences between cognitive, motor, and social functioning in mothers' belief? 2-1. Are there any differences between cognitive, motor, and social functioning in accuracy of mothers' belief? 2-2. Are there any differences between cognitive, motor, and social functioning in overestimates mothers' belief? 2-3. Are there any differences between cognitive, motor, and social functioning in underestimates mothers' belief? 3. What relations exist between the mothers' belief for the three functioning and the degree of their children's performance? 3-1. What relations exist between the mothers' accuracy judgement for the three functioning and the degree of their children's performance? 3-2. What relations exist between the mothers' overestimates for the three functioning and the degree of their children's performance? 3-3. What relations exist between the mothers ' underestimates for the three functioning and the degree of their children's performance? 4. What items are mothers' best and worst predictions? Subjects for this study were 33 children aged 4 to 6 and their mothers at k.-kindergarten in Seoul. The instrument consisted of 20 items on cognitive, 20 items on social, and 12 items on motor functioning. It's made and used by Karen Callan Stoiber. The procedure were, First, the child was individually examined for cognitive, motor, and social functioning, second, 14 mothers a week in group interview were asked questions on how their children's response was correct or incorrect. The data of the present study were analyzed with the MANOVA, two pair t-test, and Pearson correlation coefficient. The findings of this study are as follows. 1. Mothers' judgement for the performance on the cognitive, motor, social functioning were unaccuated and the tendancy of overestimates and underestimates. Summing across the cognitve, motor, and social functioning, mothers were found significant overestimates their child's ability significantly more than underestimates. 2. Mothers were more accurate in predictiong their child's performance on cognitive functioning than motor, and social. The tendency to overestimate was especially appeared on the social functioning than on both cognitive and motor. 3. For ognitive and social functionings, the correlations between correct responses by the child and accurate jugement by the mother were positive. Mother's success of predicting her child's performance related to the child's ability to respond correctly. Mother's overestimates of her child' s performance and child ' performance was negatively correlated 4. Mothers' best predictions were especially more on cognitive and motor items than on social, and mothers' worst predictions were more on social items than cognitive and motor.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE