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무용 경험의 현상학적 접근

Title
무용 경험의 현상학적 접근
Other Titles
(A) phonomenoligical approach to dance experience
Authors
전지희
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
무용무용 경험무용 현상현상학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영환
Abstract
This stady is to identity the essence of darce that is expressed through the dancer's body and is constantly being created. I wont to focus on the subject how the dance is experienced through the phonomenological approach, a lived experience, refleeting on the total point of view rather than the phenomenology that criticizes the scientific approach. In other words, I can sag this is a phonomenoligcal approach to the essence of dance. For the, by promoting the prerious apprehension on the phonomenology I tried to approach to the phenomenological essonce of dance through the phonomenological approach which considers the dance it self as a lived experience, a total phenomenon. The phenomenological approach clealy identifies the meaning of the dance phenomenon by the more creative way on the experimontal description and analysis of S. Kleinman which stress the experiental duration of the dance experience. Here, I tried the categorization in order for the appreciation of the dance experience, and these seren categories can offer the point of view on which we can appreciate the importance of the dance experience and reflect the lived experience. Finally, I would like to point out the fact that the phenomenological approach which considers the bynamic dance phenomenon through the dancer's body its possibility and its limits as the new point of view on the dance.;본 연구는 무용수의 신체를 통하여 표현되고 끊임없이 생성되어가는 역동적인(dynamic) 무용 현상의 본질을 규명해 보고자 한다. 이에 실증적 경험 과학적인 접근 방법을 비판하고 있는 현상학 이라는 보다 총체적인 시각을 통해, 살아 있는 "생생한 체험(a lived-experience)"이라는 현상학적 방법을 통해 무용이 어떻게 체험 되는가라는 문제에 촛점을 맞추고자 하였다. 이를테면 무용의 본질에 관한 현상학적 접근이라 하겠다. 이를 위해 우선 현상학에 대한 예비적인 이해를 도모함으로써 무용 현상이 살아있는 체험이라는 총체적 현장 그 자체로서 바라보려는 현상학적 접근을 통해 무용의 현상학적 본질에 구체적으로 접근하고자 한다. 이에따른 현상학적 접근 방법은 무용 경험의 경험하는 과정에 중점을 두고 S. Kleinman 의 경험적 묘사(description)와 분석(analysis)이라는 보다 구체적인 방법을 사용하여 무용 현상학의 의미를 명백히 하려고 한다. 여기에서 무용경험의 이해를 구하기 위하여 분류화 하는 것을 시도하였는데 이 분류는 무용경험의 중요성을 이해하고 살아있는 경험에 대한 우리가 투영해 볼 수 있는 시각을 제공할 것이다. 마지막으로는 이처럼 신체를 통해 표현되고 창조되는 역동적 무용현상을 살아있는 체험이라는 무용 총체적 현상 그 자체로서 바라보려는 현상학적 접근방법의 의미에 따라 무용에 대한 새로운 인식방법으로서의 가능성과 그 한계성을 지적해 두고자 한다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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