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내면세계의 형상성 연구

Title
내면세계의 형상성 연구
Other Titles
(The) shape study of the inside of human being
Authors
윤희정
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
내면세계형상성주관성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이규선
Abstract
20세기의 現代社會는 과학문명의 발달로 급격하게 변화해 나가면서 미술의 흐름에도 영향을 주게되어 현대미술 또한, 빠른 속도로 변화하여 오늘에 이르고 있다. 이러한 상황에서 오늘날까지의 미술의 흐름을 살펴보면 낭만주의, 상징주의, 표현주의, 추상, 입체, 초현실주의, 서정추상, 신구상으로 설명된다. 회화의 경향을 말하는 이와 같은 수많은 '이즘 (ism, 主義)'들은 20세기에 들어서는 훨씬 다양하고 복잡하게 전개되어 가지만 그 주류는 '感情'과 '秩序'와 '想像力'의 세가지 경향으로 압축된다. 물론 이 세가지는 별개의 성향이 아닌 서로 밀접한 연관이 있는 것이며 작가는 이중 하나에 보다 많은 관심을 가지고 개성적인 이미지로써 자신의 인생관과 세계관을 표현 하여 작품을 이루게 된다. 이런 맥락에서 본인은 인간이 존재하는 삶 자체의 본질을 외부에서 경험하는 현실과 거기에서 느끼는 내적인 감정을 상상을 통해 현실상황으로 연결시켜 오늘날 현대사회에서 소홀히 여기게 되는 인간내면의 세계를 표현하는 과정을 살펴보려 한다. 또한 인간의 형상으로 표현되는 내면 세계는 객관적 묘사나 표현이 아닌 주관적 인식에 의한 상황으로 설명하려 한다. 작품 제작에 있어서는 實存 哲學을 통해 인간은 실존하는 존재여야 한다는 생각을 제시 하였으며 내면세계를 볼 수 있는 상상력의 세계가 작품에 나타나는 의미와 성향을 연구하였다. 또한 본 작품의 모티브를 이루어 나가는 주제가 인간의 형상이라는 점에서 가장 원초적인 인간의 본질을 표현한 原始美術의 조형의식과 객관주의에서 벗어나 작가 자신의 삶 자체에 대해 주관적인 감정표현을 함으로서 회화의 새로운 전환점을 마련 했다고 볼 수 있는 표현 주의적 회화의 주관성을 연구하여 본 작품의 이론적 기반으로 삼았다.;Our science has made rapid strides since 19 century. Such science has had a great influence on art. Therefore, modern art has many aspects as science has seeing up to now, the flow of art is explained by Romanticism, Symbolism, Expressionism, Abstractionism, Cubism, Surrealism, Lyric Abstractionism, New concreteness. A good many "isms" of that kind have been developed variously and complicatedly, especially since 20 century. But the substance of art can be briefly compressed with emotion, order and imagination, and undoubtedly each element has deep relations. An artist has taken many interests in one of them and has expressed his view of life and view of the world. As a result of that, a good many works of art have come into being the world. Then, I connect the essence of human existence with the reality which is externally experienced and the emotion which is internally experienced, and I change that into the realistic situation through a imagination. In conclusion, I will consider the process which expresses the inside of human being with which today's present society has indifferently felt. I will also explain the inside of human being in the situation where there is not objective description, but subjective recognition. In the aspect of a production, the thought that human being is existent in existential philosophy is presented and the disposition that the imagination of the world is able to see the inside of human being is studied in this study. Besides, as the main subject of this study being the shape of human being, the subjectivity of expressive pictures whose character gets out of the objectivity and has the subjective emotion of the artist is made of the erotical base in this study.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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