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뇌성마비 아동의 여가 활동에 관한 일연구

Title
뇌성마비 아동의 여가 활동에 관한 일연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE LEISURE ACTIVITY OF THE CEREBRALPALSY CHILDREN : With emphasis on the elementary school children
Authors
유복희
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
뇌성마비아동여가활동초등부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
추국희
Abstract
The purpose of this study was to investigate the leisure activity of the cerebral palsy children and to obtain basic data for leisure education programs. The subjects of this study were 58 cerebral palsy children at schools for the physically handicapped and 58 normal children at elementary schools for both sexes. The total number of subject thus was 116. The study was conducted utilizing the Leisure Diagnostic Battery and questionnaire in 6 areas, containing leisure competence, leisure needs, depth of involvement in leisure, barriers to leisure involvement, leisure preference and family leisure. The statistical test of 1-way ANOVA and 2-way ANOVA were used for the analysis of the data. The results of the survey were as follows: 1. Significant differences were found between the two groups in leisure competence. 2-way interactions were found between sex and group. 2. No significant differences were found between the two groups in leisure need. 3. No significant differences were found between the two groups regarding the depth of involvement in leisure. 4. Significant differences were found between the two groups regarding barriers to leisure involvement. 5. Significant differences were found between the two groups regarding leisure type of activity, but no significant differences were found between the two groups regarding leisure style of activity. 6. Significant differences were found between the two groups regarding family leisure activity. 7. No significant differences were found between the degree of disability and barriers in leisure.;여가 활동은 뇌성마비 아동들의 궁극적인 사회 통합 및 재활에 있어서 중요한 역할을 한다. 본 연구의 목적은 여가 활동 영역에 있어서 초등부 뇌성마비 아동들과 일반 아동들간의 공통점과 차이점 및 성별에 따른 여가 활동 내용을 알아보고, 여가 활동 경향 및 장애정도와 여가 활동 방해 요인간의 관계를 분석하여, 뇌성마비 아동들을 위한 여가 교육 프로그램을 마련하는 데 있어 기초 자료를 얻는데 있다. 연구 대상은 초등부 뇌성마비 아동 58명과 일반아동 55명으로 모두 116명이다. 여가 활동에 대한 연구는 (1) 여가 활동 능력, (2) 여가 활동 욕구, (3) 여가 활동 참여도, (4) 여가 활동 방해 요인, (5) 여가 활동 선호도, (6) 가족 여가 활동의 6가지 영역으로 나누어 설문지 조사를 하였다. 자료 분석은 SPSS Package를 사용하여 ANOVA로 처리하였으며, 그 결과는 다음과 같았다. 1. 여가 활동 능력은 일반 아동 집단이 뇌성마비 아동 집단보다 높았다. 2. 여가 활동 욕구는 뇌성마비 아동과 일반 아동 집단간에 유의한 차이 없이 모두 높은 편이었다. 3. 여가 활동 참여도는 뇌성마비 아동과 일반 아동 집단간에 유의한 차이 없이 모두 높은 편이었다. 4. 뇌성마비 아동들은 일반 아동들에 비해서 사회성과 능력면에서 여가 활동을 하는데 더 방해를 받고 있었다. 한편 뇌성마비 아동 집단 내에서는 의사 소통, 사회성, 선택, 기회, 동기, 능력, 비용, 시간 등이 여가 활동을 방해하는 요인이었다. 5. 여가 활동 선호도는 여가 활동 형태(type) 측면에서는 뇌성마비 아동이 일반 아동 집단에 비해서 예술 활동을 더 선호하였고, 일반 아동은 뇌성마비 아동 집단에 비해서 야외 활동을 더 선호하였으며, 공예, 운동 및 지적 활동은 양 집단간에 유의한 차이가 없었다. 성별간에는 남자 아동들이 여자 아동들에 비하여 운동 활동을 더 선호하였다. 한편 여가 활동 유형(style) 측면에서는 유의한 차이가 없었다. 6. 가족 여가 활동 수행은 일반 아동 가족이 뇌성마비 아동 가족 보다 더 자주 이루어지고 있었다. 7. 뇌성마비 아동의 輕度(mild), 中度(moderate)등의 장애 정도 차이는 여가 활동을 방해하는 데 있어, 장애의 심각도에 비례하여 작용하지는 않았다. 본 연구의 결과를 종합해 보면 뇌성마비 아동은 일반 아동과 동일한 여가 욕구를 가지고 있음에도 불구하고 의사소통, 사회성, 선택, 동기, 능력, 비용 및 시간 등의 요인으로 인하여 여가 활동을 하는 데 방해를 받으며 특히 일반 아동 집단에 비해서는 사회성과 능력면이 뒤떨어졌음을 알 수 있었다. 따라서 뇌성마비 아동의 여가 활동 능력 향상 및 일반 아동과의 주류화를 이한 매개체가 될 수 있는 여가 교육 프로그램을 마련하기 위해서는 양 집단이 공통적으로 선호하는 것으로 나타난 공예, 운동 및 지적 활동 등을 기초로한 프로그램이 도움이 될 수 있음을 시사한다고 볼 수 있겠다.
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일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
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