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禪에 의한 線的 연구

Title
禪에 의한 線的 연구
Other Titles
(A) STUDY OF THE LINE BY ZEN
Authors
洪東希
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
LINEZEN생활미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
장연순
Abstract
As the modern society makes rapid progress, human minds become full of tension and anxiety caused by the loss of liveliness, human-automation, alienation not only from oneself but from others and nature. So, it is natural for humanbeing that he or she should try to escape from that sense of alienation and, thereby, lots of questions upon the human nature. There can be so many methodologies, and one of them is Zen which attracts the attention of both the East and the West. I intend to make a spiritual basis of Zen, which is taken precdence of the peremptoryabsorption of self in the Nonrepresentational Art today. There can be found a common feature between the process of recognition in Zen and that of creative activity of the artists, the emancipation of the whole energy by way of self-awakening and liberal activities in any creative works. I try to express my own image against object through lines that are intent on the mind Zen. It is deeply concerned with the Zen-minded calligraphic painters and automatism with its idea of the liberation of unconsciousness. Especially, a strong emphasis is laid on the technical dealing of material of the work, for the method plays quite a important variable to build a creative, original world of the Fiber art. The production and analysis of my Zen-minded work get to the following conclusions: Firstly, the images stemmed from the mind of Zen lead me to recognize how I gave been possessed with superficial thoughts and absurd ideas. The more we talk about Zen, the further-off we are from i t Thus, Zen turns out to be self-testable and self-reflective as well. Secondly, such lines as we are accustomed to without difficulty prove itself effective enough to manifest what I gave in mind in the light of automatism. Thirdly, a series of process of experiments with special anti-dyes and analyses, offer a new possiblity of the birth of diverse techniques with single use of it or combination of more than two different ones. On the other hand, the consciousness-intervention in Automatism and lack of understaning in the specific componemts of materials leave a necessity of further study for the future. Of course, I myself am trying to solve those problems during my future activities based on the Zen-minded way of life.;현대사회가 비약적으로 발전함과 동시에 생기의 상실, 인간의 자동기계화, 인간의 자기로부터의 소외와 타인, 자연으로부터의 소외로 인간의 내면세계는 긴장과 불안으로 가득차있다. 따라서 인간의 본체는 무엇인가에 대한 의문과 이러한 소외로 부터 벗어나기 위한 여러가지 방법론 가운데 하나로 동서양을 막론하고 관심의 대상이되고 있는 것이 선(禪)이다. 본 연구자는 선(禪)을 통해서 오늘날의 비재현 미술(Nonrepresentational Art)의 독단적 자기세계로의 몰입에 선행되어야 할 정신적 기조물로서 동양의 선(禪)에서 그 바탕을 형성하고자 한다. 선(禪)에서의 깨달음의 과정과 예술가들의 창작활동 과정은 두가지 다 자기 자신을 자각하여 창조적으로 자유로이 활동하여, 모든 에네르기를 해방하는 것이라는 점에서 그 일치점을 찾을 수 있다. 이러한 선심(禪心)을 가지고 작업을 하는 서법적 화가(Calligraphic painter)들과 무의식의 해방을 기치로 내건 자동기술법(Autonatism)에서 작품제작의 흐름을 찾고, 선적(禪的)인 화의(畵意)를 표현할 수 있는 적절한 것으로써 선(線)을 선택하여, 본 연구자가가지고 있는 물상에 대한 심상을 표현하고자 한다. 작품 제작에 있어서, 자유롭고, 독자적인 선(線)표현을 위하여 재료와 기법에 중점을 두었다. 본 연구자는 선적(禪的)인 화의(畵意)를 통해서 작품을 제작, 분석하는 과정에서 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 선심(禪心)에서 출발한 모종의 심상은 자신이 얼마나 피상적 사고와 혼란된 망념속에 사로잡혀 있었는지를 깨닫게 해주었으며, 선(禪)이라고 하는 것은 논하면 논할수록 더욱 선(禪)에서 멀어지는 것이며, 따라서 다분히 자기시험적이며, 자기분석적이다. 둘째, 미술의 기본적인 요소가운데 하나인 선(線)만으로도, 본 연구자가 가지고 있는 물상에 대한 심상을 자유롭고, 진솔하게 표현할 수 있었다. 셋째, 작품제작에 사용된 다아크 202방염제를 실험 분석하여, 작업을 해나가는 과정에서 이것은 타방염제와 병용해서 사용할 수 있고, 다양한 기법으로서 더 개발될 수 있는 소재임을 알았다. 그러나 의식의 개입에서 오는 자동기술법(Automation)의 한계와 재료에 대한 심층적 분석을 위한 성분에 대한 불이해는 앞으로 계속 연구되어져야할 중요한 과제이며, 이것을 앞으로도 계속 선적(禪的)인 생활속에서 창조적인 활동을 통해서 실현하고자 한다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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