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B. Barto´k의 Suite, Op.14와 L. v. Beethoven의 피아노 소나타 내림가장조 Op. 110 에 대한 연구

Title
B. Barto´k의 Suite, Op.14와 L. v. Beethoven의 피아노 소나타 내림가장조 Op. 110 에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on B. Barto´k's Suite Op.14 and L. v. Beethoven's Piano Sonata in A-flat Major Op. 110
Authors
배현미
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
B. Barto´kSuiteL. v. Beethoven피아노 소나타
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최승현
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회(1990년 10월 12일)의 곡목 중 B. Barto´k의 Suite, Op.14와 L. v. Beethoven의 피아노 소나타 내림가장 조 Op.110에 대해 연구할 것이다. 민속음악에 있어 과학적인 연구로 선구적 업적을 이룩한 Barto´k은 전통적 범위안에서 새로운 표현 수법의 가능성을 보여 준 20세기의 대표적인 민족주의 작곡가이다. Barto´k의 Suite, Op.14는 리듬과 선율등에서 민족적 색채를 띠고 있으며 Barto´k 특유의 역동적인 리듬과 조성음악에 기초한 응축된 화성, 명확한 짜임새, 타악기적인 요소를 지닌다. Beethoven의 소나타 내림가장조 Op.110은 지극히 표현이 풍부한 작품으로 더욱 그 내면적인 깊이를 더하고 있는 동시에 구성에서의 견고함을 보이고 있다. 각 악장은 현저한 특징을 지니면서도 전체는 매우 유기적으로 결합되어 있다. 새로운 음향의 창조, 긴 트릴, 대위법의 사용, 구분선을 모호하게 함으로써 성취되는 연속성등 Beethoven후기 소나타의 특징을 지닌다.;This thesis contains an analysis of the musical form and style of the piano compositions that were presented in recital on October, 12, 1990. The compositions analysed are B.Barto´k suite, Op. 14 and L.v, Beethoven's piano sonata in A-flat Major Op.110. Barto´k's music represents the 20th century nationalism. He was a pioneer because he brought forth new techniques of expression through large scaled scientific study of folk music. His Suite Op.14 does not deal with folk materials directly, but the color of folk materials are reflected in its rhythm and melody: it possesses Barto´k's peculiar motoristic rhythm, condensed harmony based on tonal music, precise texture, elements of percussion instruments. Beethoven's sonata in A-flat Major Op.110 is extremely rich in its expression. It is more expressive than his previous works and it has a sound structure. Each movement has its own conspicuous character yet when combined as a whole. it is surprisingly systematic which shows the greatness of musical inspiration. It represents Beethoven's latter period characteristics-the creation of new sounds, long thrills, contrapuntal techniques, syncopations, meter changes and the achievement of continuous lines by making ambiguously divisions.
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