View : 46 Download: 0

스포츠참여와 대중매체와의 상호관계에 관한 연구

Title
스포츠참여와 대중매체와의 상호관계에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the relationship between sports participation and mass media
Authors
李銀美
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
스포츠참여대중매체상호관계
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김종선
Abstract
본 연구는 스포츠참여와 대중매체와의 관계에 있어서 스포츠활동 참여유무에 따른 대중매체와의 관계유형을 경험적 측정자료를 이용하여 정량적으로 분석함으로써 스포츠참여와 대중매체와의 상호 관련성을 밝히는데 그 목적이 있다. 이와같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 남.녀별, 참여, 비참여등의 4개 형태로 각 120명씩 무작위 추출방법(Random Sampling Method)에 의해 서울에 거주하는 20대이상 60세미만 480명을 조사대상으로 추출하였다. 조사도구로는 설문지를 사용하였고, 자료분석을 위해 본 연구에서 사용한 통계분석 기법은 χ^(2)-검증, ANOVA를 사용하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 스포츠참여와 대중매체와의 관계를 알아본 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 스포츠활동 참여유무에 따라 대중매체의 선호유형이 다르게 나타났다. (p=0.004) 즉, 스포츠활동에 비참여자가 참여자보다 대중매체의 선호가 높게 나타났다. 둘째, 스포츠활동 참여유무에 따라 TV 스포츠방송의 이용이 다르게 나타났다. 스포츠활동의 참여자가 비참여자보다 시청경향, 유익성, 운동욕구가 높게 나타났다. 세째, 스포츠활동 참여유무에 따라 대중매체의 스포츠 보도내용은 TV(p=0.031)와 신문(p=0.049)이 다르게 나타났다. 네째, 스포츠활동 참여유무에 따라 스포츠활동에 대한 대중매체의 인식도에 차이가 있다. 즉, 스포츠활동에 참여자가 비참여자보다 TV(p=0.000), 신문(p=0.030)에 대한 대중매체의 인식도가 높게 나타났다.;The purpose of this study was to analyze the relation between mass media and the existence of sports activity participation. The study had four different groups of male, female, participation, and non-participation. Each group had 120 subject who were random selected among 480 Seoul citizens from twenties to fifties in age. The questionnaires were used for the instrument of inspection. To data analysis, statistics employed this study were X^(2)-test, ANOVA. Based upon the result of this study the following conclustion appear warrented. 1. The preference patterns in Mass Media was different depending on the existence of sport activity participation. (p=0.004) That indicated non-participants had a high preference for Mass Media than entrants. 2. The utilization of sport broadcating on TV was different depending on the existence of sports activity participation. Sports activity participants showed a high tendency to watch the reports, usefulness iron the reports, and the desire for exercise of sports broadcasting on TV than non-participants. 3. The contents of sports broadcasting reports in Mass Media was different from each other between on TV(p=0.031) and onnewspaper (p=0.049) depending on the existence of sports activity participation. 4. The cognition faculty of sports activity in Mass Media the participants was variable according to the existance of sports participation between on TV(p=0.000) and on newspaper (p=0.0039)
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE