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中國 京劇의 樣式과 춤 技能

Title
中國 京劇의 樣式과 춤 技能
Other Titles
(A) STUDY ON THE PAKING OPERA
Authors
金連意
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
중국경극
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김매자
Abstract
지금까지의 중국 경극(京劇)에 대한 연구는 동 서양의 연극을 비교하는 과정에서 부분적으로 다루어 졌다. 中國文化를 代表할 수 있는 민족예술은 이루 다 셀 수 없이 많다고 할 수 있으나, 경극이야 말로 끊임없이 중국인들의 重視를 받아오는 部分이고 경극 예술은 전통 戱劇의 주류라고 할 수 있다. 경극은 근래 2∼3백년 동안 중국내에서도 계속 열렬한 호평을 받으며, 盛行 하기도 했지만, 해외 友邦들의 아낌없는 聲援을 받아 왔다. 경극은 대중오락적인 요소와 함께 충성(忠誠), 효순(孝順), 인애(仁愛), 정의(正義), 공정(公正)과 같은 중국의 전통 미덕을 유지, 계승하는 교육적 가치 때문에 중국인들은 경극을 중요시 여긴다. 本 論文에서는 중국의 전통연극 중에서도 가장 대표적인 경극 예술 전반에 대한 고찰을 통해, 특히 극(劇)의 구성상에 나타난 춤의 특징을 규명해 보고자 하였다. 그 결과 경극 예술에 대한 이해는 물론이고, 나아가 우리의 전통 가면극과의 심도 있는 비교 연구 과정에서 본 논문이 우리의 것에 대한 올바른 이해를 심화 시키는데에도 일조하고자 한다. 이러한 의도에서 제 2장에서는 경극의 형성과정이 1790년 건륭황제의 80세 탄생 축하절에 4대 극단이 입경(入京)하여 축수(祝壽)의 노래를 바친 데에서 그 기원을 찾아 볼 수 있고, 그후 4대 극단이 궁에서 쫓겨나서 민간의 초기희극과 합류하여 비로소 민간예술과 융합 결합하게 되었으며, 이러한 경극은 각 시대의 배우들이 심혈을 기울여 키워온 것 이외에도 시대의 변천 , 사회의 영향 및 경계발전과 크게 관련되어 발전하게 됨을 고찰하였다. 제 3장 경극의 구성 및 공연양식에서는 (1) 춤과 음악이 主가 되어 독자적인 세계를 구축하고 있다. (2) 경극의 내용과 배우의 역할에 있어서 그 내용은 주로 역사적 사건에 입각한 것으로, 도덕적 색채가 짙고, 충효사상 공자의 가르침 신의 평화 형제애 사랑등이 주제가 되고 있다. 경극은 배우의 역할의 구별과 종류가 매우 엄격히 규정되어 있어서 등장인물의 성격은 유형화 되고 개성을 나타내는데는 다소 무리가 있다. 따라서 배우의 능력이 그 역할의 성공 여부를 결정 짓는다. (3) 경극에 있어 등장과 퇴장은 그 독특한 방법을 요한다. 그래서 관객의 재미와 흥미를 돋구는데 한 일익을 담당한다. (4) 경극의 무대는 객석과 무대의 구분, 최소한의 소도구인 의자와 책상정도, 정해진 등 퇴장문이 있고, 악사는 관중석과의 간격을 조정하지 않는다. 따라서 단순한 빈 무대의 취약성은 상징적 소도구와 화려한 의상 및 독특하고 과장된 얼굴 분장등으로 보완되어 경극 무대를 독특한 예술형태로 나타내고 있다. 제 4장 극(劇)의 구성상에 나타난 춤의 특징을 살펴본 결과 (1) 경극의 모든 동작의 형태는 양식화 되어 있어 세련미와 미적 감각이 충분히 내제되어 있다. (2) 팔, 손, 발의 동작이 곡선적인 원을 그려 우주적 차원의 원리를 나타내고 있다. (3) 경극에서의 춤은 춤을 추면서 노래까지 불러야 하므로 배우의 연기술이 특히 뛰어나야 한다. (4) 입체적인 율동중에 춤도 음악도 정지되는 순간이 있는데, 이때 神(□의 연기)으로서 동작의 완벽한 아름다움을 표현하는 것이다. (5) 곡예적인 동작은 고도의 예술미와 함께 관객에게 오락적인 기능을 다 하고 있다. (6) 경극의 춤은 해학적이고 희극적인 요소가 강해 풍자적인 미의식을 갖고 있다. 경극은 오락성이 강한 가무극의 형태로 간단한 무대 배경과 몇가지의 상징적인 소도구에 의한 배우의 상징적인 동작이 음악과 조화되어 고대 중국인의 실생활을 표현하는 희곡의 구성이다. 아울러 경극의 구성상에 나타난 춤은 관객에게 고도의 예술미를 느끼게 하는 동시에 대중 오락적인 기능을 가지고 있다.;On the basis of the matter that 4 big theatrical troupes sang the song wishing a Long life by coming up to capital city on the 80th birthday of Kunryoong emperor of Cheong In 1790, 4 big theatrical troupes were expelled from the Royal Court. After that, the light theatrical performance that the completion of form could net be made until the era of Kunryoong emperor by being harmonized and combined with the folk art got to develop into the light theatrical performance of today, in connection with the change of era, influence of society, and economic development as well as the effort that the actors of each era gave their whole mind Largely. In the Paking Opera, all the elements of so-called performance art such as gesture and dance (symbolic dance motion), speech and singing, and song and music etc than language are united and expressed, and the elements of music, dance and theatrical performance may not be separated. In addition, they maintained organic function mutually. Thus, peculiar mode could be established for the first time. It has the features of socalled whole theatrical performance. In the Paking Opera as the whole theatrical performance, it is the natural result that the dance and the acrobatic motion that the special stage setting is not used and performance is made on the stage simply are made into dance and mode, depending on the excellent acting ability of actors, as the performance of singing and dancing that the recreational factor is strong. Therefore, the contents and the scale of work like the "magazine of three countries" cannot help showing the symbolic character from the acting of actors to staging whole, for example, music or make-up, small implement and clothes, in the simple space of the stage of Paking Opera. The music in the Paking Opera plays the role of making the rhythm in the whole progression of theatrical performance, by accompanying the symbolic motion of actor and haying pleasant theatrical effect and giving accent to motion. In addition, the symbolic character and unreality that diverse make-up and gorgeous clothes give suggest that the actor of Paking Opera is not the individual to have individuality but plays the role of representing each relevant class. The composition of this Paking Opera can be said as the staging of drama that each aspect of life emotion of Chinese is described by harmonizing a kind of symbolic motion with music well. Thus, the appearance of actor, walking along the way as well as attire of actor, and even smiling appearance are representing the personality of the dramatization in the drama. The feature of dance which emerged in the composition of Paking Opera at the last chapter 4 can be integrated to 6 kinds of conclusions. 1. The delicate use method of hand and fingers, the acting ability of eyes which is suitable for this, the method to use long sleeve properly (use method of sleeve), and the peculiar pace are showing the form made into mode, and the refined beauty and the aesthetic sense are immanent there fully. 2. Arm motion, hand motion, foot motion and floor pattern are showing the principle of universal dimension by drawing not stright line but the circle of curve. 3. In the dance of Paking .Opera, the acting technique of actor must be excellent and, the accompaniment of musician plays the role of signal as the song must be sang simultaneously with dancing. However, in the expression of sleeve motion, the actor signals to musician. 4. In the dance of Paking Opera, while the cubic rhythmic movement is progressed with noisy music, there is the moment that music and dance are stepped. Then, this express the perfect beauty of motion with the Divinity. 5. Acrobatic motion forms the whole harmony and balance by being in accord with music completely by means of the tendency of fine pattern. So, the acrobatic motion in the Paking Opera is fulfilling the popular recreational function to spectator completely. 6. The contents of the Paking Opera is casting the keen satire about the violence of corrupt official or the emperor, and the humorous and comic element is being involved in the dance also. Then, it can be regarded as the line of connection which is identical with the satirical aesthetic sense which emerges in our masque dance. The light theatrical performance, the Chinese traditional theatrical performance which has been linked continuously in the political and economic change plays the role of spiritual prop to give the educational teaching to Chineses. And the exquisiteness and gorgeousness of the Paking Opera are making into the worldwide peculiar the Paking Opera with the representative art form to inform us of the excellence of chinese traditional art today. In conclusion, I appreciate that advisor and Korean resident, Shin, Moon Yong cooperated for writing this thesis. And, I think that much more effort and interest about are necessary in the future, and moreover, the deep comparative research with our masque dance is necessary, missing the point. that the deeper study about the theatrical performance art was not made due to the lack of literature data.
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