View : 862 Download: 0

Beethoven의 Fugue에 관한 연구

Title
Beethoven의 Fugue에 관한 연구
Other Titles
(An) Analysis on L. V. Beethoven's Fugue : String Quartet op. 133 in Bb
Authors
하지양
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BeethovenFugue현악 4중주Grosse Fuge
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김홍인
Abstract
본 연구는 Ludwig Van Beethoven 현악 4중주 op. 133 Bb장조 를 중심으로 Beethoven fugue의 일반적인 특징을 분석, 종합한 것이며, 분석에 앞서 fugue의 역사를 고찰해 본 것이다. fugue가 성립되기까지 역사적으로 15세기부터 여러 이론가들에 의해 모방 음정, 주제와 응답, 전위대위, 모방의 유형, 스트레토(stretto), 제시부의 도입순서, 스테이트먼트(statement)와 에피소드(episode)의 역할등이 제시되면서 fugue는 어느정도 일정한 양식을 갖는 악곡이 되었다. fugue는 초기에는 엄격한 모방으로 된 악곡이나 한 악곡의 부분을 지칭하였으나 16세기에 이르러 제시, 발전, 재현의 개념이 포함된 악곡으로 발전되며 17세기에는 선법적인 구성에서 벗어나 조성적인 작품이 나타나면서 Johann Sebastion Bach에 이르러서는 그때까지의 기법들이 종합, 정리되는 단계에 이르게 된다. Beethoven의 fugue는 소나타, 실내악 중의 한 악장으로서 주제와 변주의 한 변주나 finale에 사용되면서 형식적으로는 확대되었고 조성적으로는 근친조에서 먼조에 이르는 다양한 조성분포를 보인다. 주제의 음역이 넓어지고 길이가 길어짐에 따라 각 statement와 episode 부분의 길이나 규모가 확대되었으며 주제와 대주제가 다양한 변주 형태로 폭넓게 응용되었다. 대주제는 주제와 리듬, 선율적으로 서로를 보완하는 관계이며 의 대주제는 주제와 전위할 수 있는 대위로 작성되었고 3개의 대주제와 그 변주형들이 사용된다. 악곡의 전개면에서 응답은 전시대의 fugue와 같이 tonic - dominant 관계이며 주제의 전위, 역행, 확대, 축소형이 응용되어 전개되고 episode 부분에서도 statement에서 제시된 주제동기와 그 변형에 의해 동형 진행, 모방 진행, texture inversion된다. 는 741마디로 된 긴 구성이지만 각 부에 따른 빠르기 변화와 박자 분포의 일관성이 있으며 주제가 단일 주제이지만 다양한 변주형태로 사용되고 5부는 3부의 6부는 4부의 변주된 재현이라는 면이 주제적, 형식적인 구성에서 fugue의 전개기법에 변주양식이 융합된 곡이라고 할 수 있다.;Almost all of the works of Beethoven's middle and late period are based upon the Fugue, concerning all of Beethoven's Fugue compositions, but focuses on his String Quartet Op.133 in Bb Major . The analysis investigates the process of development of Fugue historically and attemps to delineate the general characteristics of Beethoven's Fugues. Beethoven's Fugue is usually made up of three, four, six or seven sections and each of these sections are subdivided into statement and episode. In general the subject takes instrumental characteristics in terms of rhythm, melody progression and technique, in case of Grosse Fuge, one theme and the rhythmic variations upon it are organized around changing sub-themes. Each of the themes is employed in the various sections as the basis for a number of variations utilizing rhythm, motive etc. The counter subject is composed as an invertible counterpoint to the subject and three counter subject and variations are employed, The subject and counter subject mutually complement each other by means of rhythm, melody and harmony, and the answer to the subject is formalized by its transpositions to the dominant key. The episodes make use of texture inversion whereby extracts from the motive of the subject and the counter subject reappear along with similar motives and the variation of the melodies through imitation and sequence, However, stretto does not often appear in Beethoven's Fugue the technique (stretto) included some Fugue as inversion of subjects. Beethoven's Fugue is expanded in terms of form and tonality and apply diverse variations of subject and counter subject comparing the similar work of J. S. Bach. Grosse Fuge is a long composition, being made up of 741 measures, but each part is marked by the internal consistency of the distribution of meter and changes of tempo. The subject materials are extremely diverse in form, however, the work is characterized by an overall unity based around a single theme so that the Grosse Fuge may be termed a composition integrated through a technique of unifying by variation of form.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE