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R. Schumann Violin Sonata Op.105, No.1과 C. Debussy Violin Sonata No.3에 대한 분석 및 연구

Title
R. Schumann Violin Sonata Op.105, No.1과 C. Debussy Violin Sonata No.3에 대한 분석 및 연구
Other Titles
(A) Study of R. Schumann Violin Sonata Op.105, No.1 and C. Debussy Violin Sonata No.3 : Presented for requirement of M. M. Degree
Authors
김정미
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
SchumannViolin SonataDebussy
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최한원
Abstract
This thesis is the study of the recital program. R. Schumann violin sonata op.105. No.1 and C. Debussy violin sonata No. 3 presented for partial fulfillment of M. M. Degree. The study shows a brief description of historical background and analysis of the contont and structure of each piece. R. Schumann violin sonata op.105. No.1 consists of 3 movements. Although Schumann's magnificent sense of melody is well shown in the entire piece, the most striking characteristic of this piece is the close relationship between violin and piano. The piano part brings motive rhythm using a lot of sixteenth notes. Both violin and piano part repeat these rhythm over and over in 2nd and 3rd mov. playing alternatly, especially in 3rd mov. C. Debussy violin sonata No.3 has 3 movements. The three movements are marked "Allegro Vivo" "Interme´de" and "Finale". As one can notices, repetition and replica of the theme seems to be most important in this piece. The main idea which occured in 1st mov. reoccurs in 2nd, 3rd mov. Like the other two sonatas, this piece shows Debussy's unique harmonic progression by using □ chords, 7th chords and 9th chords.;본 논문은 석사과정 이수를 위한 졸업연주 곡목으로 R. Schumann violin Sonata op. 105, No. 1.과 C.Debussy violin sonata No.3에 대한 작품배경 및 분석에 대해 연구하였다. R. Schumann의 violin sonata op. 105, No.1은 전체 3악장으로 구성되어 있으며 1, 2, 3악장 모두 주로 16분음표를 사용하였는데 1악장에서는 피아노부에서 주로 사용되었으며 2, 3악장에서는 바이올린부와 피아노부가 교대로 사용되었거나 함께 사용되었다. 특히 3악장에서는 피아노부와 바이올린부가 교대로 같은 선율을 연주하며 반복형태를 취하고 있으며 도약진행, 반음계적 진행, 속화음, 지속음 등의 특징을 보여주고 있다. C. Debussy의 violin sonata No.3은 전체 3악장으로 1악상의 주제가 2, 3악장에 연계되어 나타나며 순환주제적 구성이 응용되었다. 이 곡은 전악장을 통하여 Pizzcato. Spiccato, Tremole, Harmonics, Glissando, Portanto, Saltato 등의 주법을 사용하며 Debussy음악의 특징인 7화음, 9화음, 11화음과 선법. 5음음계, 온음음계, 반음계적 진행등을 이 곡에 잘 나타내어 효과적으로 표현하고 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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