View : 1214 Download: 0

신체적 학대가 아동의 정서 및 행동에 미치는 영향에 관한 연구

Title
신체적 학대가 아동의 정서 및 행동에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Effects of Physicla Abuse in the Emotion and Behaviors : Focused on Children under Custody
Authors
권자영
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
신체적학대요보호아동정서행동
Publisher
이화여자대학교대학원
Degree
Master
Advisors
이정숙
Abstract
본 연구에서 신체적 학대가 아동에게 초래하는 정서적 및 행동적 후유증을 파악하고자 신체적 학대를 받지 않았거나, 약한 신체적 학대를 경험한 아동들을 비고집단으로 하여 심한 학대를 받은 학대아동집단과의 정서 및 행동의 차이를 비교해 보았다. 연구대상은 서울시에 위치한 4개소의 아동복지기관으로부터 표집된 만6세에서 12세의 학령기에 해당하는 요보호 남자아동으로 실수는 61명이었다. 본 연구에서 사용한 연구도구는 신체적 학대를 측정하기 위하여 Straus(1979)가 제작한 CTS(Conflict Tactics Scale) 중 폭력척도를 본 연구자가 수정, 보완하여 사용하였으며, 아동에게서 나타나는 정서 및 행동문제를 측정하는 도구로는 Achenbach와 Edelbrock(1983)가 제작한 CBCL(Child Behavior Check List) 한국어판을 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS/PC+를 이용하여 Frequency, T-test를 실시, 분석하였다. 본 연구의 주요 분석결과는 다음과 같다. 1. 신체적 학대를 받은 아동집단이 비교아동집단보다 문제행동 총점에서 유의하게 높았다. 2. 문제행동증후군별 비교에서 학대아동집단이 비교아동집단보다 사회적 위축, 신체증상, 정서적 불안정, 강박-우울, 과잉활동, 정신병-성문제에서 유의한 차이를 보였으며, 반면에 공격성과 비행에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 이상의 연구결과는 신체적 학대가 아동에게 초래하는 정서 및 행동적 문제의 양상을 제공해 주며, 학대아동을 보호, 치료, 예방하기 위한 사회사업실천의 준거틀로서 활용 가능하다고 하겠다.;The purpose of this study was to understand the emotional and behavioral sequela in the abused child cause physical abuse. To achieve the purpose the emotional and behavioral differences between not or less abused children group and severely abused children group were compared in this study. The subjects in this study were 61 children (boys) who were selected among children under custody at 4 child-we1fare-institutions in Seoul. A violence scale in CTS(Conflict Tactics Scale) developed by Straus(1919) was modified and used as a research tool to measure the children's physical abuse. The Korean text of Achenbach and Edelbrock (1983) was also used to measure the emotional and behavioral problem of abused children. The obtained data were analysed by Frequency and T-test. The results of this study were as follows : (1) The total scores of behavioral problem in physically abused children were significantly higher than those in campared children group. (2) The comparison of behavioral problem syndrome has shown significant differences between physically abused children and not or less abused children in social withdrawal, somatic symptom, emotional disturbance, obsessive-depressive behaviors, hyperactivity and psychotic-sexual problems. However there were no differences in agressive and delinquent behaviors. The above results presents us the profile of children's emotional and behavioral problem caused by physical abuse, and can be used as a framework for the treatment, protection and preservation of abused children in the course of social work practice.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE