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전문도서관의 최신정보주지서비스 현황

Title
전문도서관의 최신정보주지서비스 현황
Other Titles
Current Awareness Services(CAS) of Special Libraries in Korea
Authors
이병애
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 도서관학과
Keywords
전문도서관최신정보주지서비스대덕연구기관
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
구자영
Abstract
Utilization of current information is an important element that determines the success of research and development in an information age. The special libraries, therefore, need to provide CAS for clients to keep abreast with the developments on their subject fields. The purpose of this study is to survey the present situation of current awareness services in special libraries. The various problems are analyzed and better ways are sought for desirable CAS. For this, relevant literatures have been reviewed first for the background reading and understanding. For the fact-finding investigation, a questionaire survey and interview was implemented upon the 11 research institutes that have been established either by the governnent or private company in Dae-duk science town. The current situations and problems which were found from this survey are as follows. 1. Most libraries are managed by small personnels in comparisom with the number of users, hence they suffer from the deficiency in staff. 2. Libraries that issue current awareness publications for CAS are 10 libraries(90%). 2.4 species of current awareness publications are issued per library, and more than half of them(61%) are produced since 1981. Most of CA(current awareness)publications are current contents and acqusition lists that are easy to produce and need the lesser subject analysis. And the positive services like information bulletin and patent bulletin which need more subject analysis appear to be in poor progress. 3. The institutes that are providing SDI services are Korea Atomic Energy Research Institute, Korea Standards Research Institute and Lucky Central Research Institute. Korea Atomic Enerergy Research Institute is using INIS database and the other two ores are using DIALOG SDI service. 4. Displaying current periodicals, as a basic level for CAS, are popular in all libraries, but displaying new books, utilizing bulletin board for CAS and journal routing are not common. 5. As for problems in CAS management, 'lack of staff' 'lack of budget' are much mentioned. That user's need for current information is not much, which is resulted in the level of our science and technology, is also pointed out. Suggestions for desirable current awareness services based on above abservations are as follows. First, above of all, librarians should recognize the importance of current awareness services and take positive attitude for the improvement of recognition of the manger. Second, the number of library staff should be increased to devote one's ability toward carrying on the effective current awareness services. Third, personnels with subject background should be provided in library. For this, an organizational system that makes it possible for professonal librarians and staffs who majored in specific subject field to perform their job together is asked for. Fourth, continuing education programs for library personnels in subject fields must be supplied to keep abreast with the development in subject fields. Fifth, the active services for 'information' rather than for 'material' are suggesting, and, if staff and budget are allowed, SDI service is desirable. Sixth, inter-library coorperation programs for current awareness services between the same subject field libraries or neighboring libraries must be developed.;정보화시대에 있어 최신정보의 활용은 연구개발의 성패를 결정짓는 데 중요한 요인이 된다. 따라서 전문도서관은 이용자들이 주제분야의 발전에 뒤떨어지지 않고 보조를 맞출 수 있도록, 새로운 정보를 신속하게 알려줄 수 있는 다양한 형태의 최신정보주지서비스를 제공하여야 한다. 본 연구의 목적은 우리나라 전문도서관의 최신정보주지서비스 현황을 조사하고 그 문제점을 파악함으로써 보다 바람직한 최신정보주지서비스의 운영방안을 모색해 보는 데 있다. 연구의 방법으로는 문헌조사와 현황파악을 위한 실태조사가 병행되었다. 실태조사는 대덕연구단지에 소재한 8개 정부출연 연구기관과 3개의 기업체 부설연구소를 대상으로 설문조사 및 면담을 실시하였다. 조사결과 나타난 최신정보주지서비스의 현황과 문제점은 다음과 같다. 1. 도서관의 직원 수는 이용자(전체 직원)수의 3% 미만인 곳이 거의 대부분(9개관)으로, 이용자 수와 비교해 볼 때, 인력 면에서 상당히 부족한 실정이다. 2. 3개관을 제외한 모든 도서관이 소장자료를 데이터베이스화 하고 있고, 1개관을 제외한 도서관이 외부의 데이터뱅크와 연결하고 있는 등, 온라인 정보서비스의 여건을 갖추고 있다. 3. 최신정보주지서비스로서 속보지는 1개관을 제외한 모든 도서관이 간행하고 있으며, 도서관당 평균 2.4종의 속보지가 간행되고 있다. 그리고 대부분(61%)의 속보지가 1981년 이후부터 간행되기 시작한 것이다. 유형별로는 목차속보(8개관)와 신착자료속보(7개관)가 많이 시행되고 있는 반면에 보다 적극적인 서비스인 특허속보, 정기간행물 기사색인서비스, 신문기사속보, 기술동향속보 등은 부진한 것으로 나타났다. 서비스 담당자를 보면 목차속보나 신착자료속보 등 비교적 주제지식을 덜 요구하는 서비스는 도서관학을 전공한 사서가 담당하며, 반면 특허속보나 정기간행물 기사색인서비스, 신문기사속보, 기술동향속보 등은 이공계를 전공한 직원이 담당하는 경향이다. 4. 조사대상 도서관 중 SDI 서비스를 제공하는 곳은 3개관으로 INIS 데이터베이스를 이용해 무료로 제공하는 한국원자력연구소와, DIALOG의 SDI 서비스를 이용하는 한국표준연구소 및 럭키중앙연구소이다. 상업적인 SDI 서비스 제공기관으로는 한국산업기술정보원이 있다. 5. 정기간행물 신간호의 전시는 일반화되어 있는 반면에 신간도서의 전시는 5개관 잡지회람은 1개관에서만 시행되며, 게시판이 신간정보의 안내를 위해 활용되는 도서관도 많지 않다(3개관). 이것은 소장자료의 온라인 탐색이 가능하여 신착도서의 전시나 게시 등의 기능이 약화되고 있음을 나타낸다. 6. 최신정보주지서비스가 활발히 시행되지 않는 이유로는 '예산부족'과 '직원부족'이 많이 지적되었고, 우리나라의 과학기술수준으로 볼 때 최신정보에 대한 요구가 많지 않다는 점, 그 결과 도서관 서비스는 소급조사의 요구를 충족시키는 데 치중하게 된다는 점이 지적되었다. 이상의 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 제언한다. 첫째, 사서는 최신정보주지서비스의 중요성을 인식하고, 관리자의 도서관에 대한 인식 개선을 위해 보다 적극적이고 능동적인 자세를 취하여야 한다. 둘째, 최신정보주지서비스를 보다 원활하게 수행할 수 있도록 도서관직원이 증가되어야 한다. 셋째, 도서관에 주제배경을 갖춘 인력을 확보해야 한다. 이를 위해 도서관에는 최소한 전문직사서와 특정 주제분야를 전공한 직원이 함께 업무를 수행할 수 있도록 하는 제도적 장치가 요청된다. 넷째, 도서관직원이 주제분야의 발전과 보조를 맞출 수 있도록 주제분야의 계속 교육프로그램이 활성화되어야 한다. 다섯째, 인력과 비용이 허용된다면, 이용자별 정보제공이 바람직하며, SDI 서비스를 제공하여야 한다. 여섯째, 같은 주제분야 또는 지리적으로 인접한 도서관 간에 일정한 주제분담방안 등 최신정보주지서비스를 위한 상호협력프로그램의 개발이 바람직하다.
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