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M. Ravel의 Le Tombeau de Couperin과 W.A. Mozart의 Fantasia K.475에 관한 연구

Title
M. Ravel의 Le Tombeau de Couperin과 W.A. Mozart의 Fantasia K.475에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Ravel's Le Tom beau de Couperin and Mozart's Fantasia K.475
Authors
이혜영
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
RavelTombeauCouperinMozartFantasia
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은수
Abstract
라벨(M. Ravel)은 드뷔시(C. Debussy)와 함께 印象主義 학파에 속하는 것으로 간주되지만 그 개념은 라벨의 양식을 성격화하기에는 적합하지 않다. 라벨은 근본적으로 고전적 형식을 지향하는 조성 중심의 작곡가로서 당시의 음악 및 문학 사조를 비롯한 많은 요소들을 흡수하고 있으며, 그 요소들 위에 개인적인 특징을 잘 부가시키고 있다. Le Tombeau de Couperin은 라벨의 新古典主義 작품으로 화성면에서는 印象主義와의 유사성을 찾아볼 수 있다. 그러나 바로크 시기의 전형적인 양식으로 되어있어 각 곡이 분명한 형식과 정돈된 리듬, 균형잡힌 악구구조를 취한다. 모짜르트 (W. A. Mozart)의 Fantasia in C minor. K. 475 는 리듬, 템포, 음형의 대조적인 악상이 교차하지만 기본적으로 두 마디의 악구가 규칙적으로 진행되며 끝부분에 다시 처음의 주제적 동기가 환원됨으로써 古典主義 時代의 양식을 나타내 보이고 있다. 한편 'Fantasia'라는 용어는 엄격한 대위법적 양식에 의한 곳에서부터 형식에 구속받지 않는 자유로운 악곡에 이르기까지 폭넓은 의미로 사용되어 왔음을 살펴보았다.;Although Maurice Ravel, along with Claude Debussy, is considered to belong to the 'Impressionist' school, the concept of Impressionism is not appropriate to define his styles. Ravel was basically a tonally -oriented composer, whose music was constructed with classical form. He accepted the contemporary tremds of music and literature and many other elements, and added his own characteristics upon them. Le Tombeau de Couperin is Ravel's neo-classical work. Though harmonically similar to the impressionistic works, it is of the typical style of Baroque period, which has distinct forms, well-organized rhythm, and balanced phrase structure. Wolfang A. Mozart's Fantasia in C minor, K. 475 has contrasting moods, concerning rhythm, tempo and figure. However, it also shows the styles of classical period, which basically have a phrase of two measures that is repeated regularly, and a thematic motive that reappears at the end. The term 'Fantasia' has a wide sense, meaning the strictly contrapuntal pieces, and also the improvisatory ones that are free from any conventional form.
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